• KarlaVonRymden

Inskolning, hur vara lediga samtidigt

Hej!

Jag har två barn och är nu mammaledig med andra barnet. Mitt första barn ska snart skolas in på förskola. Jag undrar nu hur kan vi båda föräldrarna vara med på barnets inskolning? Kan min man ta föräldradagar på barnet som ska gå i förskola? Jag ör föräldraledig med barn nr två. Kan pappan ta föräldradagar för i skolning på barn två? Har barnet rätt att gå på förskola när pappan PGA inskolning tar antingen föräldradagar på första barnet som ska skolas i eller semester? I vanliga fall går väl inte detta? Vi har hellee inte kvar dubbeldagar på andra barnet att använda eftersom barnet nu är över ett år gammal.

Frågan är, hur kan vi båda vara med på inskolningen. Pappan arbetar i vanliga fall.

Tacksam för svar!

Mvh

L

• Svar på tråden Inskolning, hur vara lediga samtidigt
  • Anonym (anonym)

Ring och fråga Fkassan, så får du veta hur du ska göra.

• KarlaVonRymden
    Anonym (anonym) skrev 2016-03-25 10:45:48 följande:

Ring och fråga Fkassan, så får du veta hur du ska göra.

Det är inte svar på min fråga.

Jag tänker inte ringa Fkassan idag av flera anledningar. Därför ställde jagsnabbt en fråga till de som vet!

Annars hade jag ringt och kommer att göra så på tis när jag har gratis telefon.
  • AnkiC

Föräldradagar kan han ta så länge han är med barnet på förskolan. Han får alltså inte lämna barnet. Ev kanske det går om han tar lägstanivå-dagar, är inte säker. Men det är oftast inte så lyckat att båda föräldrarna är med under inskolningen. Barn brukar ha svårare att knyta an till pedagogerna om båda föräldrarna finns närvarande. Dessutom brukar förskolorna inte vilja ha för många nya vuxna där bland alla barn. Så jag tipsar om att bara en av er tar inskolningen.

• Wazp

[quote=76473024][quote-nick]KarlaVonRymden skrev 2016-03-25 10:58:35 följande:[/quote-nick]Det är inte svar på min fråga.

Jag tänker inte ringa Fkassan idag av flera anledningar. Därför ställde jagsnabbt en fråga till de som vet!

Annars hade jag ringt och kommer att göra så på tis när jag har gratis telefon.[/

Jösses vilket otrevligt svar! Du behövde hjälp och fick ett trevligt svar om att ringa direkt till FK, då får du garanterat rätt svar från källan och inte förlita dig på familjeliv!

Spotta ur citronen ur munnen och var lite tacksam mot människor som vill hjälpa dig!

• KarlaVonRymden
    Wazp skrev 2016-03-25 12:42:51 följande:

[quote=76473024][quote-nick]KarlaVonRymden skrev 2016-03-25 10:58:35 följande:[/quote-nick]Det är inte svar på min fråga.

Annars hade jag ringt och kommer att göra så på tis när jag har gratis telefon.[/

Jösses vilket otrevligt svar! Du behövde hjälp och fick ett trevligt svar om att ringa direkt till FK, då får du garanterat rätt svar från källan och inte förlita dig på familjeliv!

Spotta ur citronen ur munnen och var lite tacksam mot människor som vill hjälpa dig!

Otrevligt på vilket sätt? Jag svarade konkret. Inga påhopp alls.
  • Anonym (du var visst otrevlig)
    KarlaVonRymden skrev 2016-03-25 12:56:28 följande:
    Otrevligt på vilket sätt? Jag svarade konkret. Inga påhopp alls.
    Ett trevligt svar hade varit: 

Jag vet att det bästa är att ringa FK men jag vill inte ringa dit idag så jag hoppades att det var någon här på Familjeliv som visste.

Bara som tips till en annan gång. Du kanske inte menade något surt men det är så ditt svar uppfattas i skrift.
  • KarlaVonRymden
    AnkiC skrev 2016-03-25 11:08:10 följande:

Föräldradagar kan han ta så länge han är med barnet på förskolan. Han får alltså inte lämna barnet. Ev kanske det går om han tar lägstanivå-dagar, är inte säker. Men det är oftast inte så lyckat att båda föräldrarna är med under inskolningen. Barn brukar ha svårare att knyta an till pedagogerna om båda föräldrarna finns närvarande. Dessutom brukar förskolorna inte vilja ha för många nya vuxna där bland alla barn. Så jag tipsar om att bara en av er tar inskolningen.

Tusen tack för ditt svar!

Min syster arbetar som specialpedagog och de rekommenderar föräldrar att vara med på inskolning. Även de som är separerade som bägge ska hämta sina barn varannan vecka bör få en inblick i förskoleverksamheten konkret.
  • KarlaVonRymden
    Anonym (du var visst otrevlig) skrev 2016-03-25 17:03:22 följande:

Ett trevligt svar hade varit: 

Jag vet att det bästa är att ringa FK men jag vill inte ringa dit idag så jag hoppades att det var någon här på Familjeliv som visste.

Bara som tips till en annan gång. Du kanske inte menade något surt men det är så ditt svar uppfattas i skrift.

Eller så läste du in alldeles för mycket i ett simpelt inlägg. Känslig kanske?
  • pigglet

Ja, ni kan vara föräldralediga för varsitt barn samtidigt. Pappan kan alltså ta fp för det äldre barnet och du för det yngre.

Så länge han är med barnet på förskolan kan han ta hel fp på SGI-nivå. När han börjar lämna barnet själv ett par timmar (kommer inte ihåg om det var 2 eller 3?) så kan han antingen ta halv SGI-dag eller hel ln-dag.

Svar på tråden Inskolning, hur vara lediga samtidigt