• taramn

Varför tycker folk synd om ensamma föräldrar?

Jag har en son på 3,5 månader och har varit själv med honom sen dag ett. Det har gått hur bra som helst och jag lärde mig direkt att jag måste vila o äta ordentligt för att orka med eventuella vakna nätter.

Vi har alltid kommit i tid till möten och jag hinner med hemmet o fritid. Jag stortrivs. Vi har dessutom inte bil utan åker buss o bor ca en timme från stan där allt finns.

Jag förstår att alla inte känner som jag o tycker att det är en dans på rosor men jag förstår inte varför alla verkar anta att mitt liv är svårt/jobbigt för att pappan inte är med i bilden.

Jag börjar bli trött på att se folks "tycka synd om" miner. Jag klarar mig bra med pengar, sparar undan ca 1,5 tusen i månaden o har efter räkningar o matinköp osv ca 2000 kr att bränna på allt och inget.

Det är mycket mer än vad mina jämnåriga har.

Varför är det orimligt att man som ensamstående kan ha det bra i andras ögon?

Eller är det kanske att det blir jobbigare och jobbigare ju mer barnet växer?

Vill faktiskt ha seriösa svar.

• Svar på tråden Varför tycker folk synd om ensamma föräldrar?
  • taramn

Tack för era svar. Då är det som jag tänkte - att det blir jobbigare sen när bebis blivit äldre.

Jag gjorde nog tråden för att få ventilera lite,kändes jobbigt att folk tyckte synd om en när det inte fanns någon anledning. Tack igen för att ni svarade seriöst och bra.

Önskar er en glad påsk! :)

• taramn
    Anonym (Ensamma mamman) skrev 2016-05-15 09:06:23 följande:

Tja...jag har varit ensam med mina killar på 8 och 10 år i ett halvår nu. Kan säga att jag aldrig har tyckt synd om mig själv och är enormt självgående, aktiv och har en rätt lyckad karriär. Men...den senaste tiden har min normala känsla av lätt oövervinnlighet börjar vittra bort rätt rejält tyvärr. Rent ut sagt så är jag ganska olycklig numera, är jag inte vansinnigt trött efter jobbet så har jagenormt dåligt samvete över att jag längtar bort så fantastiskt mycket från mitt liv. Så en bebis är enklare, ja.

Vad tråkigt att du känner så. Men det tror jag är rätt vanligt? Har du någon avlastning? Du behöver prioritera ditt välbefinnande för att kunna orka med allt.

Du behöver inte ha dåligt samvete, ta all hjälp som finns så du kanske kan komma bort ett tag o ta nya tag o få nya krafter..

Man behöver inte vara duktig jämnt.
Svar på tråden Varför tycker folk synd om ensamma föräldrar?