• missk79

Tjänstepensionen - väldigt låg?

Fick brev från Collectum om tjänstepensionen. Enligt prognosen ska jag få 2400 kronor per månad i tjänstepension. Det känns bäldigt lite.

Jag är 36 år och tjänar cirka 32 000 kronor i månaden. Har två barn och har varit föräldraledig en del senaste åren. Kan det påverka?

Har jobbat heltid i mer än tio år.

Vad har ni andra fått för prognos? Nyfiken på om min pension är rimlig eller ej...

• Svar på tråden Tjänstepensionen - väldigt låg?
  • Ekonom10

Du tillhör ITP1 om du är 36 år  och får brev från  Collectum.

Din arbetsgivare sätter av 4,5% av din lön till tjänstepension. Det är i  runda slängar 17.500 kr/år i ditt löneläge. Många arbetsgivare betalar in tjänstepension under föräldraledighet, såsom  du  tjänade innan ledigheten. Logga in på Collectums hemsida så kan  du se arbetsgivar/lönehistorik. Dvs,  vilken lön din arbetsgivare rapporterat för dig som beräkningsgrund för tjänstepension. 

Collectum gör sedan sin prognos baserat på vissa standarder:

www.collectum.se/sv/Privat/Arsbesked/Fragor-och-svar/Prognosberakning-ITP-1/

Så, din prognos är nog inte så felaktig under dagens förutsättningar. Försäkringsbolagen räknar  med livslång utbetalning, och de räknar  med att du ska bli hyggligt gammal, typ 84 år om jag inte minns  fel.

Kolla också hur du placerat din ITP1 och hur den utvecklat sig. Kanske finns det förbättringar att göra där? Lägre avgifter gör stor skillnad. www.minpension.se ger bra översikt och bild över nuläget. Där  kan  du också  labba  med olika utbetalningstider.

• mammaåten

Tänk också på att man med Collectum börjar spara till tjäntepensionen från 25 års ålder! :)

• Ekonom10
    mammaåten skrev 2016-03-25 16:53:53 följande:

Tänk också på att man med Collectum börjar spara till tjäntepensionen från 25 års ålder! :)

Precis! Jag är en ITP2 och där börjarde man först vid 28 år. Känns lite halvkymigt då jag började jobba heltid redan vid 20 år, men men... så är avtalen skrivna.
  • Ekonom10

Jag är äldre än du, har högre lön och tillhör ett annat avtal så det är inte lönt att jämföra. Mina prognoser ser goda ut, men det förutsätter att jag fortsätter jobba i en rätt påfrestande miljö i flera år till. Just nu är jag inte så sugen på det.

• mammaåten

& jag är 25. Så det ger ju inte så relevanta siffror heller då jag började spara till tjänstepension bara för några månader sedan. 

• mammaåten
    mammaåten skrev 2016-03-25 21:15:08 följande:

& jag är 25. Så det ger ju inte så relevanta siffror heller då jag började spara till tjänstepension bara för några månader sedan. 

och dessutom studerar i första hand.
  • missk79

Puff - fler svar? Jämför med lönetrådar som brukar bli så poppis.. Eller borde jag ha skrivit anonymt?

• En glad tjej

Som någon skrev i tråden kan du ha rätt att få utbetalt pensionspengar under föräldraledighet. Detta måste man ansöka själv om, har du gjort det?

• Ekonom10

Jag har inte fått årsbesked från Collectum än, men loggade in på deras hemsida. Jag har en ganska liten del av mitt pensionskaptital valt genom dem, runt 270.000 kr i dagsläget. Enligt deras prognos på hemsidan skulle jag få 565 kr/månaden livet ut baserat på detta, start från 65 år. De räknar då med en livslängd på 104 år-  Det är ju humor på hög nivå. :)

Gör en prognos på www.minpension.se istället.

• mammaåten
    Ekonom10 skrev 2016-03-26 08:40:05 följande:

Jag har inte fått årsbesked från Collectum än, men loggade in på deras hemsida. Jag har en ganska liten del av mitt pensionskaptital valt genom dem, runt 270.000 kr i dagsläget. Enligt deras prognos på hemsidan skulle jag få 565 kr/månaden livet ut baserat på detta, start från 65 år. De räknar då med en livslängd på 104 år-  Det är ju humor på hög nivå. :)

Gör en prognos på www.minpension.se istället.

Haha 104?! :D Oj vad åldern höjdes tidigare. De utgår alltså inte från SCB:s siffror som pensionsmyndigheten gör då :)
  • Ekonom10

Jag tar ut kapitalet på 10 år istället. Känns bättre så :)

• Mayweed
    missk79 skrev 2016-03-25 15:38:20 följande:

Fick brev från Collectum om tjänstepensionen. Enligt prognosen ska jag få 2400 kronor per månad i tjänstepension. Det känns bäldigt lite.

Jag är 36 år och tjänar cirka 32 000 kronor i månaden. Har två barn och har varit föräldraledig en del senaste åren. Kan det påverka?

Har jobbat heltid i mer än tio år.

Vad har ni andra fått för prognos? Nyfiken på om min pension är rimlig eller ej...

Nu har jag också lyckats kolla min prognos, så tänkte jag skulle svara. Då jag också är 79'a och därmed i ITP1.
    Menar du prognosen baserat på hittills intjänat eller "när du går i pension"s-prognosen?
    För mig är den förstnämnda drygt 1600 och den andra drygt 13000.
  • Gladskit

Jag har tjänstepension från olika ställen, lite rörigt. Men jag har varit tjänsteman inom både privat och kommunal sektor så jag har pengar i ITP-planen och i KAP-KL. Jag har i kapital drygt 120000kr idag och det kommer ge mig 3300kr mån beräknat från 65 år enligt minpension.se

Jag är dock ganska säker på att jag inte kommer att ta ut allt livsvarigt från 65 år utan nån kanske man plockar från 55 på 10 år, nån kanske man tar från 60 i 5 år osv. Det beror på kapitalet, vilka försäkringar som går att kombinera med förvärvsarbete, vilka som har efterlevandeskydd och självklart hur det är med hälsan osv.

Svar på tråden Tjänstepensionen - väldigt låg?