• Ekonom10

Tjänstepensionen - väldigt låg?

Du tillhör ITP1 om du är 36 år  och får brev från  Collectum.

Din arbetsgivare sätter av 4,5% av din lön till tjänstepension. Det är i  runda slängar 17.500 kr/år i ditt löneläge. Många arbetsgivare betalar in tjänstepension under föräldraledighet, såsom  du  tjänade innan ledigheten. Logga in på Collectums hemsida så kan  du se arbetsgivar/lönehistorik. Dvs,  vilken lön din arbetsgivare rapporterat för dig som beräkningsgrund för tjänstepension. 

Collectum gör sedan sin prognos baserat på vissa standarder:

www.collectum.se/sv/Privat/Arsbesked/Fragor-och-svar/Prognosberakning-ITP-1/

Så, din prognos är nog inte så felaktig under dagens förutsättningar. Försäkringsbolagen räknar  med livslång utbetalning, och de räknar  med att du ska bli hyggligt gammal, typ 84 år om jag inte minns  fel.

Kolla också hur du placerat din ITP1 och hur den utvecklat sig. Kanske finns det förbättringar att göra där? Lägre avgifter gör stor skillnad. www.minpension.se ger bra översikt och bild över nuläget. Där  kan  du också  labba  med olika utbetalningstider.

• Ekonom10
    mammaåten skrev 2016-03-25 16:53:53 följande:

Tänk också på att man med Collectum börjar spara till tjäntepensionen från 25 års ålder! :)

Precis! Jag är en ITP2 och där börjarde man först vid 28 år. Känns lite halvkymigt då jag började jobba heltid redan vid 20 år, men men... så är avtalen skrivna.
  • Ekonom10

Jag är äldre än du, har högre lön och tillhör ett annat avtal så det är inte lönt att jämföra. Mina prognoser ser goda ut, men det förutsätter att jag fortsätter jobba i en rätt påfrestande miljö i flera år till. Just nu är jag inte så sugen på det.

• Ekonom10

Jag har inte fått årsbesked från Collectum än, men loggade in på deras hemsida. Jag har en ganska liten del av mitt pensionskaptital valt genom dem, runt 270.000 kr i dagsläget. Enligt deras prognos på hemsidan skulle jag få 565 kr/månaden livet ut baserat på detta, start från 65 år. De räknar då med en livslängd på 104 år-  Det är ju humor på hög nivå. :)

Gör en prognos på www.minpension.se istället.

• Ekonom10

Jag tar ut kapitalet på 10 år istället. Känns bättre så :)

Svar på tråden Tjänstepensionen - väldigt låg?