• vanjastina

Illamående - vad klarade ni av att äta?!

Hej tjejer!

Jag är gravid i v 6, och har de senaste dagarna börjat må så sjukt illa, det är allra värst på morgonen men även på kvällarna när jag börjar bli trött, då mår jag så illa att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Under dagen är det lite lättare även om illamåendet ligger där konstant så kan jag koppla bort det stundvis.

Jag är absolut inte sugen på någon mat, får kväljningar bara jag tänker på det. Vad har ni klarat av att äta när ni har varit såhär illamående??? Varm mat går verkligen helt bort för min del, det enda jag kan tänka mig är typ mango, päron, blåbär, smörgåsrån, bubbelvatten och yoghurt, men det kan man ju inte leva på heller :/

Om ni har några bra tips så tar jag tacksamt emot dem!!

• Svar på tråden Illamående - vad klarade ni av att äta?!
  • Min älskade dotter

Ät bara det du klarar av att äta! Testa att ta postafen, hjälper inte det så kontakta din bm så kan läkare skriva ut lergigan Comp om det blir för jobbigt.

Lycka till och såklart grattis till graviditeten!

• Vinter16

Citrus frukter som citron och apelsin funkade för mig

• Mika86

Inget som jag kunnat äta så som tagit bort det helt men höll det i schack, frukt i massor, typ en apelsin i timmen gjorde att illamåendet höll dig lugnt så man kunnat äta lite vanlig mat.

Småätit massa olika, äpple, apelsin, vindruvor, knäckebröd, Djungelvrål, snusklubbor.

Allt i små mängder men ofta.

Finns ju medicin att få av BM, åksjukearmband o postafen

• annieh897

Jag åt nästan bara glass, yoghurt, vitt bröd och Rice Krispies i mjölk i en månad i början av grav.

• vanjastina

Åh tack för era tips, massor av bra!!

• MyDestiny

Jag åt flingor eller cornflakes med fil/mjölk, ostmackor med ljust bröd, kall oboy, färsk frukt... Ibland tvingade jag i mig några kokta ägg för att få någon slags vettig näring i kroppen.. Som tur var gick det till stor del över v13-14 någon gång.

• MyDestiny

Tyckte Cola tog bort illamåendet väldigt bra förresten.. Men känns ju inte som det bästa att dricka kanske :) så höll det till ett glas om dagen iaf

• äsch

Jag kunde bara äta sallad i princip genom hela graviditeten. Jag mådde så dåligt att jag inte ens kunde göra den där salladen själv. Jag rasade massor i vikt och tänkte att det blir nog en stackars tanig liten krabat som blir resultatet av det här. Ut kom en unge på fyra kilo och dagen efter kunde jag äta igen. Jag hoppas verkligen inte att du får det som jag :) Men som sagt, sallad :) Det blev nästan så att barnets pappa också åt enbart sallad, för så fort det luktade minsta mataktigt så spydde jag som en gris :)

• äsch
    MyDestiny skrev 2016-03-25 22:00:40 följande:

Tyckte Cola tog bort illamåendet väldigt bra förresten.. Men känns ju inte som det bästa att dricka kanske :) så höll det till ett glas om dagen iaf

Sån skillnad det kan vara :) Jag hade druckit eh, rätt stora mängder cola innan graviditeten, men när jag blev gravid kunde jag inte få i mig det.
  • Vegomamma

När jag hade riktigt jävligt illamående åt jag i princip bara pulvermos och drack citronvatten. Vindruvor också gick bra.

• Iowhannah

Bry dig inte om vad man "ska" äta! Ät det du är sugen på. Är det bara frukt, så fine! Jag tänkte så här: huvudsaken är ATT jag äter, inte VAD jag äter. Illamåendet släpper förhoppningsvis om några veckor och då kommer kanske diverse cravings på köpet.

Grattis till graviditeten, och lycka till!

• annieh897
    Iowhannah skrev 2016-03-26 08:48:29 följande:

Bry dig inte om vad man "ska" äta! Ät det du är sugen på. Är det bara frukt, så fine! Jag tänkte så här: huvudsaken är ATT jag äter, inte VAD jag äter. Illamåendet släpper förhoppningsvis om några veckor och då kommer kanske diverse cravings på köpet.

Grattis till graviditeten, och lycka till!

Precis så sa läkaren på kvinnokliniken till mig. Ät det du kan, strunta i om det är sånt man "ska" äta. Det viktigaste är att du får i dig nånting.
  • Babybluiee

Jag mår fortfarande illa i perioder men det som funkat för min del är äpplen (gröna syrliga), glass, havrekakor (med choklad på undersidan), salt lakrits och kokt potatis.. Ljusa frallor har också fungerat :p

Ät det du är sugen på, bättre att äta det än inget :)

• elyse

Precis det jag varit sugen på. Nyttig och eftertänksam kan man vara när man inte är illamående längre.

• Hyggeliten

Filmjölk och fullkornsmüsli. Läkerol dämpade det lindriga illamåendet under dagarna. Rivna morötter.

• Meriall

Pulvermos, magnumglass, dr dryels (halstabletter), vaniljdrömmar (icas kakor), fil + cornflakes, gurka, råa morötter. Mådde otroligt illa och ingen medicin funkade :/

• Tess1990

Ostfrallor, munkar, muffins, melon, päron, gröna äpplen, apelsin, gurka, röd och gul paprika, tomat, fetaost, majskorn med smör, kokt potatis, kalla popcorn utan smör och lite salt, chokladflingor med arlas lätt kvarg vanilj, piggelin, frysta körsbär, multivitamin juice, iskallt vatten.... försöker äta 1 riktig måltid om dagen som sambon lagar, får oftast i mig en pytte portion men ibland ingenting

Hatar kött just nu! Brukar inte äta rött kött i vanliga fall så mycket men nu funkar knappt kyckling och fisk heller, bara om de är liiite och massa grönsaker går det ner

Är i v.15 (16 på måndag) tar lergigan som funkar sådär och kräks några gånger i veckan men mår illa mest hela tiden

• Babybluiee

Var på imskrivning igår.. Slutade med en tripp till akuten för dropp.. Men det läkaren sa till mig därinne var att mår man riktigt illa och har svårt för mat så börja dagen med piggelin! Den har samma effekt på kroppen som deras dropp har :p så inför måltider och sånt om du mår illa kan man äta piggelin mest för att man sen ska få i sig något mer efter :)

Alltid värt ett försök i mina ögon för att sitta hela dagar inne på akuten har jag varken lust eller tid med :p

• Rhiandell

Ingefära kan hjälpa, tex som te, kakor eller tom kanderad ingefära.

Mår du mycket illa på morgonen så prova att äta något innan du går upp, lågt blodsocker och tom mage gör ofta illamåendet värre. Tips är också att alltid ha något snacks med dig i handväskan. Jag är totalt beroende av salta torra kex, som brukar funka bra för illamående även när jag inte är gravid. Jag har små paket med mig hela tiden och äter av dem i stort sett konstant.

Svar på tråden Illamående - vad klarade ni av att äta?!