Jag mådde rätt pyton på nedregleringen. Sen gjorde jag den mitt i varma sommaren vilket inte var direkt kanon när man har klimakteriesvettningar ;) Jag mådde lätt illa, men det löste sig om jag såg till att småäta hela tiden. Det var inget som helst hinder för att jobba.
Sprutorna var jag livrädd för innan, men de var noll problem. De kändes knappt att ta, jag fick ett bra tips av BM att hålla nålspetsen mot huden en stund innan jag stack. När området domnat av, vilket det gör efter några sekunder, kändes det absolut ingenting när jag stack, och vätskan kändes inte alls.
Sen blev det mer turbulent när det närmade sig äggplock. Jag visade tecken på överstimulering och fick avbryta sprutandet, så ett par dagar innan äggplocket var jag alldeles för orolig för att jobba. Jag fick dock klartecken för plock.
Plocket var ingen fara. Jag hade berättat att jag var väldigt rädd, så de fixade extra lugnande medel till mig. Dessutom fick jag så mycket morfin jag behövde för att knappt känna något, så det var inte det trevligaste jag gjort men inte så hemskt heller. Det gick bra, vi fick ut 15 ägg som blev 7 finfina embryon.
Sen tycker jag personligen att väntan på testdagen är fruktansvärt jobbig. Tiden går aldrig så långsamt som då. Första veckan brukar för mig vara lugn och harmonisk, det är mysigt att veta att man har något därinne som kan bli en bebis, men ju närmre testdag jag kom ju oroligare blev jag. Förbered dig på att ruvningstiden kan vara mer känsloladdad än du tänkt dig.
Förvänta dig något av det jobbigaste, nervösaste, härligaste och mest spännande du kommer vara med om :) En del bitar är underbara och fascinerande, en del är helvetiska och fruktansvärda. Dock är inget så jobbigt som att vara ofrivilligt barnlös, så du kommer klara det galant. No worries!
Stort lycka till!