• Agaton

Är min man alkoholist eller överdriver jag??

Fantastiskt med alla dessa "Jesus" som på distans klarar att inte bara diagnostisera mannen ifråga, utan även dela ut relationsråd modell "stanna eller gå" samt också förespråkar "ståndrätt" om mannen ifråga inte "sköter sig". Hans konsumtion är definitivt på risknivå långsiktigt, men det garanterar inte att han vare sig är alkoholist nu eller kommer att bli det i framtiden. Det finns två angelägna frågor som du bör grotta ner dig i, för det första vilken är den genetiska belastningen för honom att bli alkoholist (genetiken predestinerar det mesta, alkoholism/cancer mm) och för det andra, varför kan han inte koppla av utan alkohol? (för det är det som det egentligen handlar om). Om du verkligen vill förbättra hans tillstånd (och er relation) bör du utmana honom genom frågeställningar om han inte klarar att vara vit 2 dagar i sträck eller om det är han eller alkoholen som är chef över hans liv?

Lycka till med detta och bidra själv aktivt genom att följa med honom på träningarna.

• Agaton
    Anonym (Hakkapelitta) skrev 2016-03-26 12:09:11 följande:

Det spelar faktiskt mindre roll hur mycket han dricker tycker jag.

Om han beter sig otrevligt och har kort stubin så är det ett problem i sig, och blir det värre av alkohol så ska alkoholen väck, i alla fall till vardags.

Om de som lever nära en person anser att spriten är ett problem så är den det, punkt. 

Vill en man hellre ha 6 öl dagligen än att leva med sin familj så har han gjort sitt val, om det vore jag. Sen kan han sitta och älta själv de nästkommande tio åren huruvida han har problem eller inte men det är liksom inte mitt bekymmer.

Har själv växt upp med en styvfar med alkoholproblem och var nära att slå ihjäl den dumfan en gång, så jag har nolltolerans för vardagsfylla och bullshit-argument.

O nej, inte en Jesus till som utifrån sin egen trångsynthet ger sig rätt att härska och slå ihjäl samt att titulera andras argument som "bullshit".
  • Agaton
    Anonym (Hakkapelitta) skrev 2016-03-26 21:00:32 följande:
    Uppenbara lässvårigheter här ser jag, så jag ska ta det igen på din nivå:

Han blir dum av sprit. Då bör han inte dricka varje dag.

Jag förbjuder inte. Bara ser till helheten.

Jag är inte i fängelse för mord= tar mig inte rätt att döda. Du hittar bara på.

Kan du sova nu eller har snuttefilten kommit bort så det är därför du är grinig?
    "Min nivå", vad är det (symptom på dina attitydstörningar)?
    "Dum av sprit" är ingen sanning, utan en subjektiv upplevelse
    "Helheten", Din förutfattade mening eller att du är hans terapeut?
    Många mördare sitter inte i fängelse, jmf. bombningarna i Japan under 2:a världskriget då 98 procent av offren var civila, barn och icke krigförande.
    Jag sover inte klockan 21:00 och har alltid koll på snuttefilten. Har du problem med det också?
  • Agaton
    Tillägg; "Bombningarna i Japan" avser Hiroshima och Nagasaki, bara så du hänger med... Hakkapelitta!
Svar på tråden Är min man alkoholist eller överdriver jag??