Inlägg från: Atena |Visa alla inlägg
  • Atena

Förbjudna åsikter...

Nomanisanisland skrev 2016-03-27 22:42:12 följande:
    Kanske för dina åsikter är fobiska?
    Fast en fobi är en irrationell rädsla för något, om någon inte tycker om bögar så betyder det inte att denna är homofob, om någon inte gillar muslimer så är denna inte per automatik islamofob. Jag har aldrig sett en människa skrika och springa gråtandes ifrån en homosexuell person men jag har sett folk göra det om dom ser en spindel. 

Tycker ordet fobi felanvänds många gånger. 
  • Atena
    Fröken Apelsin skrev 2016-03-28 07:25:22 följande:
    Eller så är det för att du varken förstår ordet fobi eller homofobi. Själv är jag höjdrädd och jag skriker inte som en galning då jag är högt upp bara för att jag är rädd.

Här kan du läsa mer om homofobi: sv.m.wikipedia.org/wiki/Homofobi
    Vad ska jag med länken till? Jag vet mycket väl vad det betyder, men jag tycker fortfarande att ordet fobi inte hör hemma i sammanhanget. Att påstå att jag inte vet vad homofobi är, är bara löjligt. Jag är uppväxt med en homosexuell förälder under 80 talet, jag är själv bisexuell och halva min vänkrets tillhör olika sexuella preferenser inom det mesta skulle jag vilja påstå. 

Det hindrar mig inte från att tycka att homofobi är ett fånigt och felaktigt uttryck eftersom det oftare handlar om hat och fördomar än om irrationell rädsla för i det här fallet homosexuella. 
  • Atena

www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Fobier/

Det där beskriver en fobi. Om jag säger att jag tycker illa om islam så skriker folk islamofob. Talar jag illa om homosexuella skriker människor så är jag homofob. 

Och jag tycker ordet används fel. 

Jag blir kallad opåläst för min enligt DIG felaktiga åsikt. Just det som hela tråden handlar om. 

Har du sett en person med spindelfobi någon gång?  (För att ta ett exempel jag lätt kan relatera till)  Min dotter har det, spindelfobi alltså. En bild på en spindel räckte för att hon skulle bli handlingsförlamad, kunde hon så skrek hon, grät och flydde i panik och fick en panikångestattack. Efter flera år i terapi för just detta så klarar hon av att hantera det i alla fall. 

Har du sett många människor reagera på liknande sätt över muslimer, homosexuella eller judar? Nej, jag trodde väl det. Då är det inte en fobi, då är det rädsla, okunskap eller liknande men det är inte en fobi! 

Svar på tråden Förbjudna åsikter...