• Anonym (ryckis)

Ni som har/haft muskelryckningar, snälla se hit!

Hej!

Är så sjukt trött och orolig över mina symtom som har kommit smygandes sedan i höstas. Det började med att jag efter jag fått min bebis kände mig så himla stel under fötterna när jag gick upp på toa på natten. Hade jag legat en stund så var jag alltid så stapplig några meter innan fötterna mjuknade upp. Detta höll på några månader och i samma veva började jag känna på ena vaden att det pirrade konstigt när jag drog med handen över huden. Kändes när jag tog på mig byxorna med att det liksom pirrade till efter beröring. Sökte då läkare efter att min ena stortå på samma sida domnade till och från. De skickade mig till ortoped för de tänkte att det kunde vara ischias eller något med ryggen. Gjorde MR av bröstrygg och ländrygg men inget hittades. Ortopeden skickade remiss till neurolog och det var tre månaders väntetid.

Under den väntetiden försvann stelheten under fötterna men en konstig domningsskänsla kom och gick under foten på vänster sida. Som en kuddkänsla. Konstigt nog var jag inte avdomnad för jag kände känsel när jag tog under foten. Pirrningarna i vaden kom och gick också i olika grad. 

I julas tror jag att det var så började muskelryckningar komma för jag vet att jag tog upp det vid läkarbesöket jag hade då. Det är som att det fladdrar till under huden på  de ställen det uppkommer. Som små blippar som snabbt går vidare till något annat ställe på kroppen. Mest håller det till på fötterna, vaderna, låren. Men kan även komma var som helst på kroppen. Känner det så fort jag sätter mig, eller lägger mig ner. Kan även känna när jag står och går. Det är konstant. Hela tiden skulle jag vilja säga! Det rycker inte länge utan det bubblar till och sen flyttar det sig.

Hos neurologen vill de nu utesluta MS med MR av hjärnan som jag snart ska göra. Men hon tyckte ändå inte att jag var något skolboksexempel av det. När jag tog upp ryckningarna sa hon hon bara "om du googlar på ryckningar kommer ALS upp bara så du vet"...Efter det är jag skräckslagen. Förstår att hon ville lugna mig genom att säga så men själv blev jag helt vettskrämd eftersom jag inte ens hade tänkt tanken innan hon sa det.

Snälla ni. Någon mer som har haft det som mig och det inte varit MS eller ännu värre ALS. Vad fasen finns det för fler alternativ som inte innebär någon hemsk sjukdom?! Själv tänkte jag neurologen skulle avfärda det som stress men när hon gick igång med ny MR av huvud osv blev jag bara ännu mer nervös.

• Svar på tråden Ni som har/haft muskelryckningar, snälla se hit!
  • klyban

Det är väl toppen att dom tar dig på allvar, och gör undersökningar som sätter punkt för spekulationer.
    Dock så förstår jag din oro till fullo, då man i ovissheten får massa konstiga tankar.
    Som snurrar runt runt och runt igen.

• Anonym (ryckis)

Ja visst det känns bra att de inte bara avfärdar det som stress heller såklart. Försöker tänka rationellt men fasen vad svårt när tiden går och symtomen inte försvinner....

• klyban
    Anonym (ryckis) skrev 2016-03-26 15:56:03 följande:
    Ja visst det känns bra att de inte bara avfärdar det som stress heller såklart. Försöker tänka rationellt men fasen vad svårt när tiden går och symtomen inte försvinner....

Har du försökt att minska stressen i livet i övrigt?
    Tänkte mer att man behöver inte vänta på en eventuell diagnos, utan försöka med små livsstils förändringar.
    Men stress kan vara svårt att få bukt med, men det betyder inte att man ska låta bli att försöka.

Annars är det väl bara vänta tyvärr, och hoppas man får snabbt tid till dessa undersökningar.
    Och att man får lugnande besked också.

Själv har man en höger hand/arm, som domnar av om man sitter eller står på ett visst sätt.
    En axel som krånglar.
    Vad jag menar med detta, är att jag vet hur otäckt såna här saker kan kännas.
    Nu vet jag varför det domnar, men först så blev man fundersam.
    Och lite orolig också.

• Anonym (Ms)

Hej! Jag har MS men känner inte igen symtomen eftersom jag *peppar,peppar* inte har några symtom. Jag har haft spirrande känsla i huden på vaden vid ett par tillfällen under/strax efter graviditet. MR visar dock inte på ny aktivitet så det är mao inte MS som orsakar detta hos mig. Sömnbrist och stress snarare....

Önskar att det bara är stress hos dig med!

• Zaxika

Jag har ryckningar i vänster ögonlock och insida av vänster lår/framsida lår. Jag har bara tänkt på det som stress symtom och inte oroat mig för något allvarligare.

• Anonym (ryckis)
    klyban skrev 2016-03-26 16:03:48 följande:

Har du försökt att minska stressen i livet i övrigt?
    Tänkte mer att man behöver inte vänta på en eventuell diagnos, utan försöka med små livsstils förändringar.
    Men stress kan vara svårt att få bukt med, men det betyder inte att man ska låta bli att försöka.

Annars är det väl bara vänta tyvärr, och hoppas man får snabbt tid till dessa undersökningar.
    Och att man får lugnande besked också.

Själv har man en höger hand/arm, som domnar av om man sitter eller står på ett visst sätt.
    En axel som krånglar.
    Vad jag menar med detta, är att jag vet hur otäckt såna här saker kan kännas.
    Nu vet jag varför det domnar, men först så blev man fundersam.
    Och lite orolig också.

Tycker egentligen inte att jag är så himla stressad om man jämför med hur det varit andra perioder i mitt liv. Men visst med en liten niomånaders och ett till större barn så finns det ju att göra så att säga. Sömnen är helt ok men inte bra såklart. Dricker heller inte massa kaffe utan håller mig till 2-3 koppar per dag. 

Ska försöka komma ut och röra mig lite mer..det är nog det jag kan ändra på när jag tänker efter. Äta lite bättre med..Är inte nån storätare precis.
  • Anonym (ryckis)
    Anonym (Ms) skrev 2016-03-26 16:10:56 följande:

Hej! Jag har MS men känner inte igen symtomen eftersom jag *peppar,peppar* inte har några symtom. Jag har haft spirrande känsla i huden på vaden vid ett par tillfällen under/strax efter graviditet. MR visar dock inte på ny aktivitet så det är mao inte MS som orsakar detta hos mig. Sömnbrist och stress snarare....

Önskar att det bara är stress hos dig med!

Hur kom du på att du hade MS när du inte har några symtom? Håller tummarna att det stannar så för dig. MS verkar ju otroligt knepigt och jobbigt när jag nu efter läkarbesöket läst på om det. 
  • Anonym (Ms)
    Anonym (ryckis) skrev 2016-03-26 17:14:05 följande:

Hur kom du på att du hade MS när du inte har några symtom? Håller tummarna att det stannar så för dig. MS verkar ju otroligt knepigt och jobbigt när jag nu efter läkarbesöket läst på om det. 

En synnervsinflammation som ledde till utredning som tyvärr visade på förändringar. Började med bromsmediciner direkt ! Tack ! Och du ska veta att MS inte är slutet. Många möjligheter till medicinering idag.
  • Anonym (ryckis)
    Anonym (Ms) skrev 2016-03-26 17:23:44 följande:
    En synnervsinflammation som ledde till utredning som tyvärr visade på förändringar. Började med bromsmediciner direkt ! Tack ! Och du ska veta att MS inte är slutet. Många möjligheter till medicinering idag.
    Skönt att de hittade det så tidigt så du fick medicin! Nä MS är ju milslångt bättre än ALS om man ser det så..Men hoppas innerligt att det inte är något av det.
  • klyban
    Anonym (ryckis) skrev 2016-03-26 17:12:39 följande:
    Tycker egentligen inte att jag är så himla stressad om man jämför med hur det varit andra perioder i mitt liv. Men visst med en liten niomånaders och ett till större barn så finns det ju att göra så att säga. Sömnen är helt ok men inte bra såklart. Dricker heller inte massa kaffe utan håller mig till 2-3 koppar per dag. 

Ska försöka komma ut och röra mig lite mer..det är nog det jag kan ändra på när jag tänker efter. Äta lite bättre med..Är inte nån storätare precis.

Låter bra att du inte känner dig så himla stressad.
    Men se över en ibland är aldrig fel, även om man inte har några problem med hälsa eller misstänkta problem.
    Sen om man gör livsstilsförändringar, så ska man inte göra för mycket direkt.
    För risken är att man faller tillbaka i gamla vanor enklare då.

• Anonym (ryckis)

Blir tokig på dessa symtom. Den konstiga känslan på huden längst ena vaden har varit mycket mindre och t om borta vissa dagar men idag vaknade jag av att det kändes konstigare än det gjort tidigare. Drar jag med handen längst vaden så är känseln konstig där. Inte bortdomnad men konstig. Som att känseln kommer i efterhand eller hur jag ska förklara. Jag drar med handen och sen någon sekund efteråt kommer en konstig känsla. 

Muskelryckningarna är alltid närvarande men om något mer sällan sista dagarna...

Blir knäpp på detta. Men visst är det väl så att ALS iaf aldrig har domningar/känselstörningar med i bilden?
    Däremot tycker jag inte heller det låter som MS av det jag läst då det står att de flesta insjuknar i skovvis MS där symtomen ofta går över på ett par veckor för att sedan återkomma i skov. Mitt har varit konstant skulle jag vilja säga. 

Känner mig så trött av all oro över detta då jag verkligen inte kan komma på vad som är fel :( Försöker att inte tänka på det och leva på som vanligt. Men sedan kommer oron gnagande igen.

• Anonym (Samma symptom)

Hej Ts!

Ser att tråden är gammal, men om du finns kvar - hur har allt gått?

Jag har exakt samma symptom som du och mina problem började också dom under min andra graviditet.

Hoppas att allt är bra!

• Anonym (Lotta)

Har man muskelryckningar och pirrningar så beror det ofta på magnesiumbrist. Ät tillskott av magnesium så försvinner det på några dagar.

• Anonym (Jag med)

Hej!

Har exakt samma symtom som TS.

Har gjort MR som visade förändringar i vitsubstansen i hjärnan. Träffade neurolog och gjorde ryggmärgsprov. Man uteslöt MS just nu, men det kan komma att ändras i framtiden.

Har också att det pirrar, känns som vatten som rinner över kinden, muskelryckningar, som att benen är i ett isbad etc.

• Anonym (Samma symptom)
    Anonym (Jag med) skrev 2020-04-14 12:09:33 följande:

Hej!

Har exakt samma symtom som TS.

Har gjort MR som visade förändringar i vitsubstansen i hjärnan. Träffade neurolog och gjorde ryggmärgsprov. Man uteslöt MS just nu, men det kan komma att ändras i framtiden.

Har också att det pirrar, känns som vatten som rinner över kinden, muskelryckningar, som att benen är i ett isbad etc.

Hur kommer det sig att man uteslöt MS just nu..? Vad kunde annars förändringarna i vitsubstansen bero på?

Har du också muskelryckningar överallt?

Mina problem är framför allt muskelryckningar överallt, pirrning/domning på vänster kroppshalva, lite kuddkänsla under höger fot samt staskänsla i höger vad.
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (Samma symptom) skrev 2020-04-14 21:42:25 följande:

Hur kommer det sig att man uteslöt MS just nu..? Vad kunde annars förändringarna i vitsubstansen bero på?

Har du också muskelryckningar överallt?

Mina problem är framför allt muskelryckningar överallt, pirrning/domning på vänster kroppshalva, lite kuddkänsla under höger fot samt staskänsla i höger vad.

Muskelryckningar här och där, främst ansikte och ben. Har staskänsla i höger arm. Alltså min historia är komplicerad. Hade misstänk tia -14, misstänkt stroke -16. Redan -16 kollade man efter ms. Men ryggmärgsprovet var bra. Förändringarna i vitsubstansen sågs redan -14 utan att jag fick den infon. Av en slump träffade jag en läkare för mina sömnproblem i höstas som upptäckte att man funnit avvikelser och ville följa upp. Resultatet av det var att röntgenläkaren tyckte att det såg ut som ms. Fick remiss till neuro som inte har några svar på vad det är. Men vägen till en ms diagnos är lång tydligen. Oftast söker man för ngt akut symtom gällande ögonen. F
  • Anonym (FT)

Alla människor har muskelryckningar till och från. Alla är inte medvetna om dem. Har man ångest och därtill mycket fokus på sin kropp så känner man av det mer. Muskelryckningar är inte ett symtom på ALS utan andra samtida symtom (tecken på varaktig och tilltagande muskelsvaghet). Sådana muskelryckningar flyttar sig inte heller i kroppen, utan drabbar först en kroppsdel för att sedan successivt sprida sig under sjukdomsförloppet. Det du beskriver låter som ångest, eftersom symtomen försvinner och sedan hittar du nya saker (troligtvis helt normalt brus från kroppen) att oroa sig för. Har du funderat på att söka kbt?

• Lajan

Har exakt samma symtom! Svara gärna hur det har gått! har så. Ångest över symtomen :(

• Anonym (A)
    Anonym (FT) skrev 2020-04-14 23:00:38 följande:
    Alla människor har muskelryckningar till och från. Alla är inte medvetna om dem. Har man ångest och därtill mycket fokus på sin kropp så känner man av det mer. Muskelryckningar är inte ett symtom på ALS utan andra samtida symtom (tecken på varaktig och tilltagande muskelsvaghet). Sådana muskelryckningar flyttar sig inte heller i kroppen, utan drabbar först en kroppsdel för att sedan successivt sprida sig under sjukdomsförloppet. Det du beskriver låter som ångest, eftersom symtomen försvinner och sedan hittar du nya saker (troligtvis helt normalt brus från kroppen) att oroa sig för. Har du funderat på att söka kbt?
    Instämmer
  • Anonym (Jag också)

Hej!

Har liknande symptom. Kroppen vibrerar hela tiden, det "gräver runt" i ena låret och jag har muskelryckningar här och där. Känner mig inte särskilt stressad, men har under några veckor gått ner i tid, gått på massage och till kurator. Blir inte bättre, snarare tvärtom. Ni som skrev här tidigare hur har det gått för er? Har i blivit bättre? Eller fått någon diagnos?

Svar på tråden Ni som har/haft muskelryckningar, snälla se hit!