Inlägg från: Anonym (Mammagris ändå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mammagris ändå)

Varför valde ni att inte amma? Delade ni på matningen?

Kunde inte amma andra barnet.

Vi va hemma båda föräldrarna i 6 veckor och delade på flaskmatningen men jag "kunde" ändå inte lämna hemmet det första halvåret för sonen kom inte till ro utan mamma. Pappan försökte göra likadant som jag med bärsjalen etc men sonen blev hysterisk och då kände jag som mamma att just nu ska jag hålla mig hemma, även om sonen får mat. Jag får ingen behållning av "egentid" när jag vet att de där hemma svettas och stånkar. Att min man försöker ta nätter etc för att jag ska få vila ger bra psykisk vila, trots att den fysiska vilan uteblir.

Alltså, hos oss har flaskan inte varit nån vip - biljett till egentid. Tid som jag inte efterfrågar men TS undrar ju.

Nu efterfrågade ju inte TS nån amningspropaganda men...

Som någon skrev är hobbyamning en bra kombination, att "slänga fram bröstet" tycker jag är ovärderligt. Fast - man måste vara beredd på att barnet föredrar flaskan

(i mitt fall lärde sig första barnet rätt fort att maten i flaskan kom rinnande utan ansträngning så jag fick sluta amma tidigare än jag hade tänkt - har dålig produktion så jag förstår att hon valde som hon valde ;) )

Mitt råd är att prova att amma och är det inte din grej så lämna det! Känn ingen press åt nått håll.

• Anonym (Mammagris ändå)

Jo, ett litet tillägg

För anknytningen tror jag att det är tid som behövs.

Man måste inte lämna hemmet för att pappan ska vara med barnet. Barnet kan lika gärna sova på pappa i tv-soffan som på mamma. Eller vara i sjalen hos pappa under middagen.

Det är skönt för en mamma att få ha sin kropp i fred emellanåt!

För första barnet kom den stora grejen mellan far & dotter när jag gick tillbaka till jobbet. Dela på föräldradagarna alltså!

Svar på tråden Varför valde ni att inte amma? Delade ni på matningen?