• Anonym (Irriterad)

Arbetsgivaren drar inte skatt efter tabell

Min arbetsgivare (litet privat företag) vägrar dra min skatt efter skattetabellen som jag tillhör. Jag får tillbaka flera tusen varje år och hade hellre legat "rätt" än betala för mycket varje månad. Deras ursäkt är att man kan få betala tillbaka skatt om man går efter tabellen. Borde jag inte ha något att säga till om?

• Svar på tråden Arbetsgivaren drar inte skatt efter tabell
  • Anonym (hm)

Försök tala med arbetsgivaren på nytt eller rådfråga ditt fackförbund. Samtidigt får du ju då en rolig återbäring varje år om man skall se det positivt.

• Anonym (Irriterad)

Upptäckte att dom drog för mycket när jag pratade skattetabeller med en bekant och insåg att dom drar massor för mycket varje månad +att jag alltid fått tillbaka flera tusen varje år. Pratade då med skatteverket och dom sa att jag skulle skicka in skattetabellen till arbetsgivaren vilket jag gjorde men dom påstår att skattetabell inte är säkert för man brukar få betala tillbaka :S

• Exenor

Man kan alltid driva det men då kan du drabbas av tråkig restskatt istället.. jag har alltid bett arbetsgivare dra för mycket skatt för att jag tycker det är trevligt att få tillbaka en hyfsad slant så där lagom till semestern.. så är du som mig och inte är så bra på att spara så låt det vara... men jag kan samtidigt sätta mig in i att det kan vara ett problem om man inte tjänar så jättebra och är i behov av dom där tusenlapparna som blir inlåsta hos staten varje månad.. då ska du driva det.. annars låt det va å se det som ett sätt att få pengar att bränna under semestern!!!

• Marre22

Kan det vara att du inte har den inkomsten som huvudinkomst, för då är arbetsgivaren skyldig att dra 30 % istället för tabell.

Men annars - se till att få ett beslut på SKV på vilken tabell du ska ha och lämna in det - då ska arbetsgivaren dra enligt den.

Svar på tråden Arbetsgivaren drar inte skatt efter tabell