• Oscarsmamma84

Sova på rygg/ höger sida

Har läst i ett annat forum o där e de helt hysteriska över detta med att man inte ska sova på höger sida/ rygg. Vissa där säger att man tar död på fostret om man sover så. Så min fråga är är det farligt o sova på höger sida respektive på rygg? Hittade en undersökning från nya Zeeland där de sett en ökad risk men bara när man låg på en sjukhusbrits eller liknande.

• Svar på tråden Sova på rygg/ höger sida
  • Iowhannah

Det där nojade jag också över. Tills jag läste den undersökningen. Det rörde sig inte om många promille och dessutom blir det obekvämt innan det blir farligt.

Själv kunde jag inte ligga på rygg mot slutet, och att fokusera på att BARA ligga på vänster sida förstörde bara sömnen ännu mer.

Sov som du tycker är bekvämt, ingen lär dö av det.

• Moorii

Det skulle jag också vilja veta! Har karpaltunnelsyndrom på vänster hand /arm (opererade högra för fem år sen) och kan bara ligga på rygg då det gör ont direkt jag ligger på sidan, oavsett vilken. De vill helst inte operera utan ska få prova skenor, som jag vet inte kommer hjälpa. Känns sådär att bara kunna ligga på rygg faktiskt.

• Moorii
    Iowhannah skrev 2016-03-28 07:52:05 följande:

Det där nojade jag också över. Tills jag läste den undersökningen. Det rörde sig inte om många promille och dessutom blir det obekvämt innan det blir farligt.

Själv kunde jag inte ligga på rygg mot slutet, och att fokusera på att BARA ligga på vänster sida förstörde bara sömnen ännu mer.

Sov som du tycker är bekvämt, ingen lär dö av det.

Låter ju bra! Att det är obekvämt håller jag med om. Har foglossning och ont i svanken pga detta, och det blir värre av att ligga på rygg när jag sover. Men kan som sagt inte avlasta genom att ligga på sidan.
  • Linnis92

Jag är i vecka 31 och hittills kan jag bara ligga bekvämt på rygg. Märks att bebisen blir större och trycker allt i min kropp högre upp för att sträcka ut mig på rygg är det ända som är skönt. Vänster sida funkar också bra än så länge. Jag frågade min barnmorska om detta och hon sa inget om att jag kommer ta död på mitt barn. Och som någon sa, det blir obekvämt innan det i så fall blir farligt, så då ändrar man ju läge ;)

• Oscarsmamma84

Ja försökte oxå säga det på den sidan men där e en som e mycket bestämd med att sova på höger sida dödade hennes barn i magen. Jag kan inte sova på vänster sida får ont överallt o sover riktigt dåligt. Men blev lite nojig när jag läste där. Med sonen sov jag hur som helst o han mådde jätte bra när han kom ut. Låg på höger sida lite imorse o fick hårda sparkar av barnet så fick flytta mig.

Nu blev jag lugnare tack för svar :)

• Anonym (...)

Har lite olika gravidappar. I en stod det att det är bra om man försöker sova på sidan. Inget mer än så.

I en annan amerikansk app stod det motiverat varför det är bättre att försöka sova på vänster sida. Barnet trycker mot kroppspulsådern (speciellt när du ligger på rygg), vilket gör att både du och barnet får mindre syre.

Jag tycker själv det är superdrygt att ligga på rygg, men gör det ibland (får ont i höfterna annars). På rygg får jag sammandragningar mycket oftare, och bebisen rör på sig extremt mycket mer. Det är mycket rörelse hur jag än sitter, ligger eller står. Men väldigt mycket mer när jag ligger på rygg. Tycker också det känns lite jobbigt att andas efter ett tag. Som om allt blod går upp i huvudet ungefär. Skum känsla.

Eftersom bebisen fixerat sig och ligger med fötterna mot min högra sida, så är det inte skönt att ligga på höger sida när han sparkar/rör på benen eller händerna. Så ja, det blir mest vänster sida för mig vare sig jag vill eller ej.

• Iowhannah
    Anonym (...) skrev 2016-03-29 00:30:25 följande:

Har lite olika gravidappar. I en stod det att det är bra om man försöker sova på sidan. Inget mer än så.

I en annan amerikansk app stod det motiverat varför det är bättre att försöka sova på vänster sida. Barnet trycker mot kroppspulsådern (speciellt när du ligger på rygg), vilket gör att både du och barnet får mindre syre.

Jag tycker själv det är superdrygt att ligga på rygg, men gör det ibland (får ont i höfterna annars). På rygg får jag sammandragningar mycket oftare, och bebisen rör på sig extremt mycket mer. Det är mycket rörelse hur jag än sitter, ligger eller står. Men väldigt mycket mer när jag ligger på rygg. Tycker också det känns lite jobbigt att andas efter ett tag. Som om allt blod går upp i huvudet ungefär. Skum känsla.

Eftersom bebisen fixerat sig och ligger med fötterna mot min högra sida, så är det inte skönt att ligga på höger sida när han sparkar/rör på benen eller händerna. Så ja, det blir mest vänster sida för mig vare sig jag vill eller ej.

Jo, det stämmer att barnet trycker på kroppspulsådern men det är inget man behöver oroa sig över. Det blir obekvämt långt innan det blir farligt.

Jag kände av det när jag låg på rygg och de sista 8-10 veckorna var det enbart sidoläge som gällde. Ibland tyckte bebisen att jag skulle ligga på höger sida och ibland tyckte den att jag skulle ligga på vänster sida.
  • Anonym (Logik)

Tänk lite logiskt. Hur skulle mänskligheten överleva om foster dör för att man inte ligger på det enda rätta sättet? Som dessutom först forskas fram efter xxx tusen år som vi funnits.

Lita på din kropp och ligg som är bekvämaste för dig. Trott eller ej så är våra kroppar gjorda för att föra vidare våran art, så det vore himla konstigt om mammor och foster dog som flugor av minsta misstag.

• Anonym (Jaha)

Hmm, jag som bara kan ligga på högersida pga spricka i revbenen på vänstersida samt på rygg fast nästan i sittläge. Är nu i vecka 40.... Har aldrig hört om att det är farligt. Barnet har rör sig och allt har sett och ser bra ut.

Mycket vi gravida måste tänka på....

Svar på tråden Sova på rygg/ höger sida