Anonym (...) skrev 2016-03-29 00:30:25 följande:
Har lite olika gravidappar. I en stod det att det är bra om man försöker sova på sidan. Inget mer än så.
I en annan amerikansk app stod det motiverat varför det är bättre att försöka sova på vänster sida. Barnet trycker mot kroppspulsådern (speciellt när du ligger på rygg), vilket gör att både du och barnet får mindre syre.
Jag tycker själv det är superdrygt att ligga på rygg, men gör det ibland (får ont i höfterna annars). På rygg får jag sammandragningar mycket oftare, och bebisen rör på sig extremt mycket mer. Det är mycket rörelse hur jag än sitter, ligger eller står. Men väldigt mycket mer när jag ligger på rygg. Tycker också det känns lite jobbigt att andas efter ett tag. Som om allt blod går upp i huvudet ungefär. Skum känsla.
Eftersom bebisen fixerat sig och ligger med fötterna mot min högra sida, så är det inte skönt att ligga på höger sida när han sparkar/rör på benen eller händerna. Så ja, det blir mest vänster sida för mig vare sig jag vill eller ej.
Jo, det stämmer att barnet trycker på kroppspulsådern men det är inget man behöver oroa sig över. Det blir obekvämt långt innan det blir farligt.
Jag kände av det när jag låg på rygg och de sista 8-10 veckorna var det enbart sidoläge som gällde. Ibland tyckte bebisen att jag skulle ligga på höger sida och ibland tyckte den att jag skulle ligga på vänster sida.