• Tonårspappa

Tonårsdotter Kaos!!

Min dotter,14år, är hos mig varannan vecka med sin bror, 11år. Sen jag skiljde mig för två år sedan klev det in en ny person i mitt liv. En dotter som totalförändrades till att allt pappa gör är fel. Varje steg lillebror är hon på hela tiden.

Det blev bättre en efter ett halvår då jag träffade en ny kvinna. Vi flyttade i hop ytterligare ett halvår senare hon har två barn också. I början var det bra. Men sen började ett nytt beteende komma igen. Då var det min nya kvinna som fick allt för hon inte gjorde som hennes mamma gör när det gäller det mesta. Lillebror har fått mer och mer glåpord.

Jag har i det här försökt och försökt vara så rak och tydlig men inte fått ngt grepp om henne. Det är precis som om mitt gamla ex har klivit in i hennes kropp och gör allt för att förstöra livet för oss och mig. Min nya kvinna klara inte av att leva så här. Vi har barnen olika veckor för det gick inte att ha samma.. Det gör att vi aldrig är själva.

Vad gör man? Jag älskar min dotter men kommer inte åt henne...jag älskar min nya och vill inte att vi ska skiljas... Men jag får inte ihop det...

• Svar på tråden Tonårsdotter Kaos!!
  • mammalovis

Jag har inga tonårsbarn, men det jag ändå tänker på är hur mycket tid bara du och dottern spenderar ihop, så ni får lite positiv tid tillsammans. Det brukar vara bra även om det är svårt att få till. Prata i bilen på väg till en aktivitet duger också gott. För hon behöver ju få ventilera med dig hur hon upplever saker utan att det blir konflikter. Förhoppningsvis finns det ju något ni gemensamt kan förbättra. Sedan är väl tonårstiden överlag en turbulent period för många och som tjej ska du bryta dig loss från mamma och i ert fall är ju frågan hur lik din nya är hennes mammas roll, tänker jag. De kanske tjatar om samma saker t ex.

• tonårspappans svar

Tack så mycket. Min nya är total motsats till mitt ex. Vilket gör att min dotter inte känner igen sig och tror att hon måste ta hennes mammas roll och alltid ha ett hem som är fint på ytan. Medans jag och min nya har det lite mer avslappnat och vill ha ett avslappnat hem.

Men det stora är att min dotter inte klara av att min nya säger till henne. Så nu tycker ingen av dem om varandra och bråk ligger i luften hela tiden från båda sidor. Ohållbart men jag önskar att det ska bli bra

Svar på tråden Tonårsdotter Kaos!!