• Anonym (iwantmyownplace)

lägenhet: etta eller tvåa?

Så jag fortsätter med mina boende- och lägenhetsdiskussioner... Drömmer
    Jag är ganska säker på att jag vill ha en tvåa sen när jag (efter mycket längtande och drömmande) får ett förstahandskontrakt här i Stockholm. Detta på grund av att jag tänker att jag får mer plats och att om jag i framtiden vill ha en inneboende för att jag inte vill bo själv så finns det plats för det. Fast egentligen tror jag inte att jag vill det, men jag är väl mer velig eftersom använder jag min kötid så är risken stor att jag inte får en annan lägenhet på ganska så många år sen. Så jag tänker att man vet ju aldrig. Typ.

Men ni som bor i en etta alternativt en tvåa; vad tycker ni om det? Känns det litet/trångt med en etta eller känns det "för stort" med en tvåa om ni bor själva? Hur tänkte ni när ni var på jakt efter er lägenhet?

Och rent generellt; tror ni att det är svårare att få en etta eller en tvåa?
  • Svar på tråden lägenhet: etta eller tvåa?
  • Anonym (Kalle)

Tvåor är helt klart mer attraktiva. Av förklarliga skäl.

• Jasmin Karlsson

Tvåa är bättre. Efter ett tag i en etta kan kan känna sig lite instängd, det kan vara skönt bara att ha två rum att variera mellan. Och det är trevligare att bjuda hem gäster när man inte har sängen i vardagsrummet. Ofta har man råd med en tvåa även om man bor själv.

• Anonym (Empa)

Beror nog lite på ålder också. Jag flyttade till en 1a som 18åring och tyckte det var fantastiskt, äntligen egen lägenhet där bara jag bodde! Bodde där och trivdes bra i ca4 år, flyttade sedan till min pojkvän (oxå 1a) där vi bodde utan problem i 3 år tills vi flyttade till större lägenhet. Är 28 nu och skulle inte kunna tänka mig att bo i en 1a varken ensam eller tillsammans med någon. Nu är jag vuxen och vill kunna bjuda hem folk utan att de ska behöva sitta i min säng typ.. Vill kunna inreda med fina möbler och inte behöva tänka på vad som får plats osv..

• Anonym (F)

Säger som Empa, beror på ålder och ekonomi. Flyttade hemifrån när jag var 19 år, hade låg lön och fick en billig etta och jag älskade den lägenheten. Det gör jag fortfarande även om jag flyttade därifrån för ett år sedan. När jag var 25 år flyttade min pojkvän in på heltid och då kände vi hade det hade varit skönt meden tvåa. Han gillade att spela dator sent på kvällarna medan jag ville gå och lägga mig eftersom jag skulle upp tidigt. Men det var fortfarande skönt med en så låg hyra och vi hade råd med väldigt mycket extra. När vi var 26 år fick vi dessutom barn och då var det också skönt med så låg hyra men när sonen var 1 år började det bli riktigt jobbigt att bo så litet! Nu bor vi i en dubbelt så stor tvåa där klädkammaren dessutom fungerar som barnrum så det är som en minitrea och det är så skönt med mer utrymme och att kunna stänga en dörr om sig utan att behöva sitta i badrummet! Hyran är dock mer än dubbelt så hög men det är värt varenda krona, speciellt eftersom vi båda har heltidsjobb nu. Så om jag hade varit du och kunde välja mellan en etta och en tvåa, och hyran inte skilde sig allt för mycket, hade jag lätt valt en tvåa för att tänka lite framåt i tiden. Det är dessutom lättare att byta en tvåa mot en större lägenhet än en etta (är iaf min erfarenhet) om man vill det sen.

• Anonym (Lika)

Är båda alternativen bra för tjejer?

• Aliona

Två är generellt bättre. Det ger mycket mer en känsla av riktig bostad när man kan ha ett avskilt rum för att sova i. Är man sambo, som jag ofta varit, var det guld värt med ett extra rum att ha avskildhet i när man ville dra sig undan.

Med det sagt bodde jag - av eget val - i en etta ett tag när jag började närma mig trettio och hade separerat. Och då älskade jag det. Jag levde ett aktivt liv och reste väldigt mycket i jobbet och privat, och ville ha compact living för att jag ville ha få prylar, lite att städa och så billigt som möjligt boende. Ville kunna lägga så mycket pengar och tid på annat.

• Anonym (Lika)
    Aliona skrev 2021-08-21 20:35:25 följande:

Två är generellt bättre. Det ger mycket mer en känsla av riktig bostad när man kan ha ett avskilt rum för att sova i. Är man sambo, som jag ofta varit, var det guld värt med ett extra rum att ha avskildhet i när man ville dra sig undan.

Med det sagt bodde jag - av eget val - i en etta ett tag när jag började närma mig trettio och hade separerat. Och då älskade jag det. Jag levde ett aktivt liv och reste väldigt mycket i jobbet och privat, och ville ha compact living för att jag ville ha få prylar, lite att städa och så billigt som möjligt boende. Ville kunna lägga så mycket pengar och tid på annat.

Så singeltjejer föredrar tvåor
  • Aliona
    Anonym (Lika) skrev 2021-08-21 20:43:49 följande:

Så singeltjejer föredrar tvåor

Njae, det jag skrev var väl att jag gillade att bo i etta när jag var singel men som sambo är det betydligt bättre med två.

Sen är jag inte singeltjejER - jag är bara jag.
  • Glinda från Oz

Varför skulle du inte kunna få en lägenhet på flera år? Ett år har de flesta värdar som gräns innan du får byta den. Ingen säger upp en lägenhet i Stockholm. (Inte menar att bokstavstolkas, det är ett uttryck) 

Det beror på hur mycket pengar du har, sist jag kollade på lägenhet var det stor skillnad i hyra mellan ettor och tvåor däremot skilde det inte så mycket mellan en tvåa och trea. Tror de flesta skulle vilja ha en tvåa om de fick välja. 

• Anonym (3333)

TREAAA, alla dar i veckan. Om inte, ta tvåan! Att bo i ett litet rum tröttnar man på snabbt.

• Anonym (Lika)
    Anonym (3333) skrev 2021-08-21 23:50:16 följande:

TREAAA, alla dar i veckan. Om inte, ta tvåan! Att bo i ett litet rum tröttnar man på snabbt.

Är det inte för stort för en singeltjej
Svar på tråden lägenhet: etta eller tvåa?