Säger som Empa, beror på ålder och ekonomi. Flyttade hemifrån när jag var 19 år, hade låg lön och fick en billig etta och jag älskade den lägenheten. Det gör jag fortfarande även om jag flyttade därifrån för ett år sedan. När jag var 25 år flyttade min pojkvän in på heltid och då kände vi hade det hade varit skönt meden tvåa. Han gillade att spela dator sent på kvällarna medan jag ville gå och lägga mig eftersom jag skulle upp tidigt. Men det var fortfarande skönt med en så låg hyra och vi hade råd med väldigt mycket extra. När vi var 26 år fick vi dessutom barn och då var det också skönt med så låg hyra men när sonen var 1 år började det bli riktigt jobbigt att bo så litet! Nu bor vi i en dubbelt så stor tvåa där klädkammaren dessutom fungerar som barnrum så det är som en minitrea och det är så skönt med mer utrymme och att kunna stänga en dörr om sig utan att behöva sitta i badrummet! Hyran är dock mer än dubbelt så hög men det är värt varenda krona, speciellt eftersom vi båda har heltidsjobb nu. Så om jag hade varit du och kunde välja mellan en etta och en tvåa, och hyran inte skilde sig allt för mycket, hade jag lätt valt en tvåa för att tänka lite framåt i tiden. Det är dessutom lättare att byta en tvåa mot en större lägenhet än en etta (är iaf min erfarenhet) om man vill det sen.