• Deceree1

Vad gör en Frimurare?

Hej. Jag vet att medlemmar av Frimurarna inte får berätta så mycket men lite kanske ni kan dela med er, ni som vet.

• Svar på tråden Vad gör en Frimurare?
  • Wazp

Det finns mycket att berätta, vi är inget hemligt sällskap, vi är helt öppna med våran verksamhet, men väljer att hålla våra ritualer hemliga. Så fråga på!

• Deceree1
    Wazp skrev 2016-03-28 15:48:53 följande:

Det finns mycket att berätta, vi är inget hemligt sällskap, vi är helt öppna med våran verksamhet, men väljer att hålla våra ritualer hemliga. Så fråga på!

Ah..det var ritualerna jag var nyfiken på:) men hur blir man medlem? Jag är kvinna så jag förstår att inte jag kan bli det, men undrar är det nåt slags arv typ far och son osv eller kan man bli invald? Invigd? Jag tycker att det är jättespännande. Såg en dokumentär men det var väl inte så mycket dom avslöjade har jag för mig.
  • Deceree1

Hmm, dom här ritualerna.. Är det nåt som är kutym i alla städer eller skapar varje organisation sina egna ritualer? Är det ett slags brödraskap?

• Kjell2
    Deceree1 skrev 2016-03-28 18:05:15 följande:
    Ah..det var ritualerna jag var nyfiken på:) men hur blir man medlem? Jag är kvinna så jag förstår att inte jag kan bli det, men undrar är det nåt slags arv typ far och son osv eller kan man bli invald? Invigd? Jag tycker att det är jättespännande. Såg en dokumentär men det var väl inte så mycket dom avslöjade har jag för mig.
    www.frimurarorden.se/om-frimurarorden/fakta-om-frimureriet/hur-blir-man-medlem/
  • Deceree1

Sitter och läser om det nu. Hittat flera av mina gamla lärare som ordföranden. Gud, vad spännande :)

• Wazp

Ritualerna är dom samma i princip över hela världen, finns vissa undantag!

I Sverige är ritualerna lika i alla loger.

Deceree1 skrev 2016-03-28 18:07:50 följande:

Hmm, dom här ritualerna.. Är det nåt som är kutym i alla städer eller skapar varje organisation sina egna ritualer? Är det ett slags brödraskap?

• Deceree1
    Wazp skrev 2016-03-28 20:08:48 följande:

Ritualerna är dom samma i princip över hela världen, finns vissa undantag!

I Sverige är ritualerna lika i alla loger.

Faan va spännande, tänk att tre av mina lärare har varit ordförande. Jag vet en till lärare o förresten kom jag på en till. Är det vanligt att just lärare är medlemmar. Eller iaf akademiker?
  • Wazp

[quote=76481630][quote-nick]Deceree1 skrev 2016-03-28 20:41:24 följande:[/quote-nick]Faan va spännande, tänk att tre av mina lärare har varit ordförande. Jag vet en till lärare o förresten kom jag på en till. Är det vanligt att just lärare är medlemmar. Eller iaf akademiker?[/

Det finns bröder från dom flesta yrkesgrupper. Jag är lastbilschaufför t.ex. Många är akademiker. Tror det beror lite på att en del fördomar om oss är att man ska vara lite finare för att kunna bli murare... Sen har akademiker lite mer kollegor runt om sig som man kanske kan rekommendera att bli murare än i mitt fall som nästan aldrig ser mina kollegor.

• Deceree1
    Wazp skrev 2016-03-28 21:16:16 följande:

[quote=76481630][quote-nick]Deceree1 skrev 2016-03-28 20:41:24 följande:[/quote-nick]Faan va spännande, tänk att tre av mina lärare har varit ordförande. Jag vet en till lärare o förresten kom jag på en till. Är det vanligt att just lärare är medlemmar. Eller iaf akademiker?[/

Det finns bröder från dom flesta yrkesgrupper. Jag är lastbilschaufför t.ex. Många är akademiker. Tror det beror lite på att en del fördomar om oss är att man ska vara lite finare för att kunna bli murare... Sen har akademiker lite mer kollegor runt om sig som man kanske kan rekommendera att bli murare än i mitt fall som nästan aldrig ser mina kollegor.

Ja så kan det ju förstås vara. Jag såg ditt nick så blev jag tvungen att lyssna på "Fist full of diamonds", haha. Wasp
Svar på tråden Vad gör en Frimurare?