• Tucson

Berätta för sambo om spermadonation

Är sedan en tid tillbaka sambo med en underbar kvinna som jag av att allt att döma kommer skaffa barn med framöver.

För några år sedan var jag aktiv som spermadonator vid ett sjukhus som ligger bredvid mitt dåvarande jobb. De sökte spermadonatorer och jag tycker att det är en god gärning om man kan bidra till efterlängtade barn, ser inget tveksamt med det.
    Efter kontakt med sjukhuset några år senare vet jag att jag gett upphov till hittills 7 barn, kan bli 12 totalt (6 familjer x 2 barn). När barnen är vuxna finns ju möjligheten att de söker upp mig av nyfikenhet.

Det jag funderar över nu är om jag ska berätta något för min sambo eller låta bli att berätta. Lite svårt att förutse hur reaktionen skulle bli. Donationerna skedde några år innan jag träffade min sambo.

Vad hade ni andra familjelivsmedlemmar gjort? Berättat eller hållit tyst?

• Svar på tråden Berätta för sambo om spermadonation
  • Mammatilljesperochkevin06

Det är väl lika bra att du berättar för om ni skulle få barn i framtiden å sen kanske ett av dina andra barn kommer å knackar på så står hon där å får en chock

• Tucson

Ja det är klart att det vore det bästa att berätta. Vet dock inte riktigt hur kvinnor tar en sådan grej. Skulle ett av barnen komma och knacka på dörren är det ca 20 år framåt i tiden.
    Skulle hon ha svårt med att bli med barn kan det ju vara extra känsligt.

• Topcom

Det bästa är nog att berätta redan nu. Det är rätt stor chans/risk att något av barnen söker upp dog i efterhand. Du har uu gjort detta med välvilja och kvinnan kommer bli glad om hon är någorlunda väl funtad

• Lady Di

Jag hade uppskattat om min man berättade de för mig rätt så direkt när vi träffades om han varit spermadonator.
    Ser självklart de som en helt underbart fantastisk grej att göra för alla de som inte kan få på egen sätt men hade velat veta.

• Regnbågsdröm
    Topcom skrev 2016-03-28 20:26:45 följande:

Det bästa är nog att berätta redan nu. Det är rätt stor chans/risk att något av barnen söker upp dog i efterhand. Du har uu gjort detta med välvilja och kvinnan kommer bli glad om hon är någorlunda väl funtad

Rätt stor chans/risk? Prata inte om saker du inte vet något om. Det är i princip minimal chans/risk att det sker. Kollar du statistik är det ytterst få barn som söker upp sina donatorer

Men jag tycker du ska berätta. Jag hoppas att din sambo ser det som en god och fin gärning av dig. Jag som själv behöver donator är väldigt tacksam över att det finns sådana män som du!
  • Tucson

Får invänta rätt tillfälle att berätta det på. Vet att min sambo t.ex. är väldigt positivt inställd till att folk adopterar barn som behöver ett hem så förhoppningsvis är hon positiv till spermadonation också som hjälper till att barn blir till.

Förhoppningsvis tar hon det bra och jag förutsätter att hon kan behålla det för sig själv. D.v.s. inte berättar det för sina väninnor eller syster. Spermadonation är fortfarande lite tabubelagt i de flesta sociala sammanhang.

• Ego Lovers

Tror det är bättre att berätta det inom snar framtid så hon har en möjlighet att smälta din hjälteinsats och sedan utifrån den bestämma sig om hon vill leva och bilda familj med dig än att bilda familj och sedan få reda på det och ångra sig. Vissa bryr sig inte om mannen i deras liv har en liten flock med ungar sedan innan, andra vill vara den enda kvinnan som är mor till hans barn. Hoppas hon är den första av dessa två kategorier för din skull även om du aldrig levt med dessa kvinnor

• Physalis

Det känns som något för stort att hålla hemligt. Det är ju inte helt omöjligt att hon inte gillar det och då är det lite synd om ni gift er och skaffat barn när hon väl får reda på det.

Svar på tråden Berätta för sambo om spermadonation