• Anonym (Sara)

När "ska" barn ha en padda?

Vårt äldsta barn är 2,5 år, snart 3. Precis alla hennes vänner och bekanta i samma ålder har en iPad, och det finns även en på förskolan. Dottern tycker att de är otroligt roliga att sitta och spela på, men jag tycker att hon är för liten (med god marginal) för att sitta och fippla med en padda om dagarna. Ändå vill jag ju inte neka henne något "alla andra får/gör" heller.

Hur har ni gjort, rent åldersmässigt?

• Svar på tråden När "ska" barn ha en padda?
  • Litet My

Finns absolut inget nödvändigt eller så att köpa en padda ens tycker jag. Möjligtvis när barnen är så stora att paddan kan göra att det underlättar att tex läsa och skriva. Tycker personligen att det går lite hysteri att barn mååååste ha en padda redan som spädbarn eller småbarn. Rent krasst fungerar det lika bra med vilken pekbok som helst istället.

• Ego Lovers

En egen är de inte i behov av men min 1,1/2 åring manövrerar våra iPads och iPhones riktigt bra. Hittar till youtube och kan klicka sig vidare till de nurserysongs som hon tycker om. Det är faktiskt väldigt fascinerande hur duktiga så små barn är egentligen. På kuppen så har hon lärt sig engelska och förstår både svenska ock engelska lika bra.

• Carambolan
    Ego Lovers skrev 2016-03-29 01:11:50 följande:

En egen är de inte i behov av men min 1,1/2 åring manövrerar våra iPads och iPhones riktigt bra. Hittar till youtube och kan klicka sig vidare till de nurserysongs som hon tycker om. Det är faktiskt väldigt fascinerande hur duktiga så små barn är egentligen. På kuppen så har hon lärt sig engelska och förstår både svenska ock engelska lika bra.

Håller med. Hade aldrig köpt en egen till ett småbarn, men har gärna låtit dem använda den teknik som finns i familjen.
  • Anonym (Padda)

Min dotter dotter fick en när hon var 3 år. Ser inga problem med det alls. Hon har väldigt skoj med den, lär sig massa och följer med i tiden med den digitala utvecklingen. Det tycker jag är viktigt. Hon bekantade sig med iPhone redan vid 8 månader så för henne var det inte direkt nåt nytt. Paddan är en leksak som allt annat här hemma. Inget konstigt alls. Bara positivt.

• Anonym (Padda)

Tillägger att barnet såklart inte måste ha en egen. Finns det en i familjen så funkar väl det. Vi tyckte dock det var smidigt att ha bara en till dottern då man kan göra alla barnvänliga inställningar och bara hennes appar där så hon inte går in på våra viktiga grejer eller olämpliga saker. Dessutom slipper barnen kivas om den.

• ostpaj

Jag försökte att inte visa plattan för henne. Tog fram den efter hon somnat osv. Sen satt hon med en på dagis....

Hon är 3 nu. Kanske började runt 2-2,5.

Hon har iofs ingen egen. Så väljer jag då jag tycker det är OK att hon får ha den. T.ex en stund efter dagis, sitta och varva ner medan jag lagar mat för jag kan ju ändå inte ge min tid då.

Håller med som ngn skrev, hon har lärt sig engelska. och kan massa sånger osv. Kan färger och räkna.

Så lite bra var det ju iaf, trots att jag var emot det i början.

• Fjäril kär

Det är en dyr leksak för en treåring att spilla saft på...

I vår familj får man egen teknik när man är gammal nog för att förstå vitsen med att vara rädd om saken. Ca 7-10 år gammal för vår del.

Sitta på soffan med padda och pilla 15 min i väntan på mat betyder inte att man plötsligt måste ha en egen.

• Anna b1979

Alla våra barn har vars en. Dom är 3år, 7år och 8år. Det dom har på dom är pedagogiska läroprogram.

• Anonym (idiotio)

Helt sjukt att så små barn ska sitta vid en skärm. Skrämmande.

• suziz
    Anonym (idiotio) skrev 2016-03-29 08:40:59 följande:

Helt sjukt att så små barn ska sitta vid en skärm. Skrämmande.

Varför skulle det vara sjukt?
Svar på tråden När "ska" barn ha en padda?