suziz skrev 2016-03-29 10:10:21 följande:
När jag upptäckte att min yngsta hade problem med färgerna så fick hon sitta med en app som tränade färgerna, den satt hon mycket med och jag satt med henne. Vi tränade även färger i vardagen och hon satt även med ett fysiskt spel som man tränar färger med så plattan utesluter inte att umgås med barnen och utesluter inte något av det du räknade upp. Självklart så klarar man sig lika bra utan surfplatta men om man som förälder har sådan misstro till tekniken så kommer det att kanske senare att hämma barnet när det blir äldre och när skolan och sedan även yrkeslivet kräver att man kan använda tekniken och inte är rädd för den...
Jag förstår inte den ilska som tekniken väcker hos vissa, eller rädsla kanske beskriver det bättre?
Jag sitter ofta med mina barn, som är lite äldre, och spelar Minecraft eller andra dator/tv-spel, när de var yngre satt jag även med dem när dem pysslade i plattan. På samma sätt sitter jag med dem och bygger pärlplattor, ritar, läser mm.
Jag har exempelvis lagt mycket tid på att i Minecraft bygga upp en Sverigekarta där de kan träna Sveriges städer, sjöar, älvar mm. Det som de tycker är tråkigt med läxan kan göras roligt i Minecraft.
Varför förutsätter du att föräldrarna lämnar barnen vind för våg med ipaden? Vi sitter tillsammans oftast och jag har även lärt mig jätte många engelska nurserysongs.