ADHD, 2.5 års väntetid!!!!!
Nyfikna72 skrev 2016-03-30 14:27:35 följande:
Även om alla barn är olika så har de flesta barn med adhd inkl de med icke hyper ganska svårt i skolan så det brukar märkas ganska tydligt just där. Om man inte har svårt med skolan så kan det ju lika gärna vara nåt annat det beror på, man behöver ju inte stirra sig blind på enbart adhd. Sambons dotter som är diagnostiserad började förviss visa störst symptom i just 8års åldern för då börjar ju skolan ta fart rent pluggmässigt, kraven ökar osv osv så det kan ju lika gärna vara början på allt som visar sig.
Det behöver inte alls märkas tydligt i skolan!!! Jag både jobbar i skolan och har en dotter med ADHD (utredd). Jag märkte tydligt hennes svårigheter hemma, det gjorde man inte i skolan! Skolläkaren ville inte skicka remiss till BUP INNAN han hörde att jag jobbade i skolan, då ändrade han sig (så ska det inte vara!) Iaf efter ett års väntetid gjordes utredningen, i den framkom hennes (skol-) svårigheter TYDLIGT!! Min dotter, visade det sig, har väldigt svårt koncentrera sig o fokusera på skolarbetet, hon är även hyperaktiv, men hon stör inte nämnvärt i klassrummet! Hennes hyperaktivitet där är pilla med håret, pennan, suddet osv, småsjunger, ändrar sittställning konstant osv. Hon har även massor med andra typiska svårigheter som svårt med tidsplanering, tidsuppfattning, siffror, ögahand kordination (ska ha dator att skriva på), jättedåligt arb.minne för det hon hör, lite bättre för det hon ser, jättesvårt med allmänna genomgångar o information, ska ha individuellt riktat, ja det finns mer! Inget av det här har "märkts", uppmärksammats av skolan, o då går min dotter i femman! (utredningen blev klar i början av det här året) För oss har iaf utredningen varit viktig, o min dotter tycker själv att det känns bra. Hon har fått en förklaring till sina svårigheter, hon har i två år undrat vad det är för fel på henne, o känt sig annorlunda. Tyvärr har hon ångest o depression pga svårigheterna i skolan, haft för höga krav på sig där, o svårt med kompisrelationerna, o naturligtvis av att ha känt att ingen förstår henne. En utredning har också varit viktig för anpassningarna i skolan. Enligt vår erfarenhet görs tyvärr inga anpassningar innan skolan får papper på utredning, diagnos o pedagogiska rekommendationer. Så har det iaf varit för oss!