• OooooooooRo

Normal utveckling 5 månaders

Hej alla. Jag har två barn som är väldigt olika varandra. Jag tror att första barnet var väldigt tidigt med alls. Mitt andra barn kanske är väldigt sent?

Hon slog i huvudet hårt när hon var två månader... Det gör att jag oroar mig lite extra kanske.

Hon blir 5 månader idag.

Hon pratar lite. Det är inte ofta som hon jollrar. Hon gråter eller skriker nästan aldrig heller. Hon lärde sig att rulla från rygg till mage för ca en månad sen men hon gör det nästan aldrig. Hon hatar att ligga på mage och håller inte upp huvudet särskilt bra. Hon är ganska duktig på att sitta.

Hon spjärnar inte emot med benen om man håller upp henne. Första barnet kunde nästan stå själv från födseln. Är det nån reflex som hon saknar?

Hon kan kontrollera sina fingrar jättebra och vrider och vänder på leksaker och plockar upp nya osv. Det är hennes stora intresse. Hon älskar att ligga själv och pyssla med leksaker. Kanske jag har låtit henne vara för mycket själv?

Jag kan inte fråga bvc för dom ger bara knäppa råd. Vad tror ni... verkar något vara fel? Är hon jättesen för att nyss ha fyllt 5 månader?

Första barnet rullade, ålade, jollrade, hade starka ben, stark nacke, satt bra, kunde äta med sked och få in den själv i munnen osv när jag tittar på videos från när hon var i samma ålder.

Har jag gjort något fel...

• Svar på tråden Normal utveckling 5 månaders
  • OooooooooRo

Mitt andra barn kan skratta jättehögt om man skojar med henne men hon verkar inte ha något större socialt behov.

• OooooooooRo

Om någon känner igen sig i min dotters beskrivning så vore det lugnande om ni bara kunde skriva det och om allt gick bra sen...

• Anonym (ok)

Jag har två barn (4 och 1 år). Andra barnet är en "normal" bebis men första var det inte (kan jag se nu).

Första barnet lärde sig inte förflytta sig själv förrän hon var 1. Innan dess gick hon och höll oss i händerna. Hon kunde inte ställa sig upp, sätta sig ner, åla, krypa eller annat. Satte man ner henne så satt hon bara där och sträckte händerna mot oss. Hon fokuserade på allt annat än det motoriska. Hon gnällde aldrig. Grät inte. Det har alltid gått att resonera och diskutera med henne. Jag behövde knappt säga "nej" innan hon fyllde 3. Hon sade första orden vid 7 månader. Hon älskade att titta i böcker, sjunga sånger, lärde sig hantera en ipad bra vid 1,5 år, kunde då ca 10 färger, halva alfabetet, talade i 10-ordsmeningar när hon fyllde 2. Lärde sig efter hand motoriken och kan nu allt normalt såsom springa, hoppa, klättra, kullerbyttor, stå på ett ben mm. Hon läser och skriver en del. Älskar att leka rollekar och är mycket social. Tycker mer om växter än djur.

Andra barnet är motoriskt. Hon kröp vid 6 månader och gick vid 8. Hon springer nu, klättrar på allt, pillar på allt hon kommer över. Gnäller mycket och har ett väldigt temperament. Kan ca 10 djurläten, men har inte sagt mamma eller pappa än. Kommunicerar mest med pekningar och uppmaningsljud. Kan inte vara stilla och river bara sönder böcker om man försöker titta i dem. Hon älskar djur, bollar och bilar.

De är helt olika personligheter, men är sannolikt helt normala bägge två :)

Jag tycker din dotter låter normal. Hon fokuserar på finmotorik och är sannolikt en tänkande/funderande individ som lär sig på sitt sätt. Låt henne ligga och pyssla om det är vad hon gillar. Jag skulle inte oroa mig om jag var du utan låta henne ta sin tid innan hon gör mer grovmotoriska övningar.

• Anonym (ok)

Kan tillägga att mitt första barn skrattar rätt sällan och inte var lättroad som bebis, medan andra barnet skrattar för fullt åt massor av saker.

• Rosa Fluff

Mitt första barn skrek mest. Stark i nacken väldigt tidigt. Hatade att ligga på mage. Kröp aldrig. Vände från mage till rygg kanske 10 ggr. Skrattade i stort sett aldrig. Jollrade ytterst lite. Satt själv vid 6 månader, gick vid 12 månader. Åt själv vid nio månader. Idag är han en helt normal 4 åring.

Min 8,5 månaders kunde inte hålla huvudet uppe själv fören efter 4 månader. Han sitter inte stadigt än. Äter absolut inte själv. Han skrattar, tittar på leksaker. Kryper som en mask. Står på alla fyra. Jollrar massor. Även han är en helt normal bebis.

Oroa dig inte och försök att inte jämföra dina barn. Alla barn är olika. Precis som vi vuxna. : )

• Anonym (Lflflffldpdoföfödödölflfö)

Det låter normalt det enda jag reagerar på är det du skrev om att barnet inte lyfter på huvudet? Men om barnet kan sitta borde ju nacken vara stark ändå. Jag tror ditt första barn var nog bara var väldigt tidigt!

• minerva123

Din äldsta låter som hon var väldigt tidig - de flesta 5-månaders ålar inte och kan inte få in en sked med mat i munnen själva. Många sitter eller står inte särskilt stadigt så tidigt heller. Jag har två barn (3 och 1 år nu) och ingen av dem var särskilt starka i benen före halvåret. Absolut inga som stod upp i knät på en som man ibland kan se att andra bebisar gör. Ingen av dem satt särskilt stadigt heller vid 5 månader. Det var båda händerna i golvet med framåtböjd rygg som gällde och tippa kunde de hur lätt som helst vid den åldern. Äldsta ålade vid 5 månader och kröp och ställde sig upp på sin 7-månadersdag. Yngsta ålade aldrig och kröp och ställde sig upp när han var 9.5 månader. Så där var de väldigt olika. Jag skulle nog ändå kontakta BVC om jag var du, de kan ju titta och bedöma ditt barn och lugna dig bäst.

• påa

Håller med om att din första låter tidig! Så tidig kan du inte vänta att alla är! Men ja, vid 5 mån ska barnen "hålla mot" om man ställer dem upp. Så det SKULLE KUNNA vara något att oroa sig för. Prata med bvc som ser hundratals barn. Du kan inte byta bvc-central? Du måste ju få råd du kan lita på!

Svar på tråden Normal utveckling 5 månaders