Normal utveckling 5 månaders
Jag har två barn (4 och 1 år). Andra barnet är en "normal" bebis men första var det inte (kan jag se nu).
Första barnet lärde sig inte förflytta sig själv förrän hon var 1. Innan dess gick hon och höll oss i händerna. Hon kunde inte ställa sig upp, sätta sig ner, åla, krypa eller annat. Satte man ner henne så satt hon bara där och sträckte händerna mot oss. Hon fokuserade på allt annat än det motoriska. Hon gnällde aldrig. Grät inte. Det har alltid gått att resonera och diskutera med henne. Jag behövde knappt säga "nej" innan hon fyllde 3. Hon sade första orden vid 7 månader. Hon älskade att titta i böcker, sjunga sånger, lärde sig hantera en ipad bra vid 1,5 år, kunde då ca 10 färger, halva alfabetet, talade i 10-ordsmeningar när hon fyllde 2. Lärde sig efter hand motoriken och kan nu allt normalt såsom springa, hoppa, klättra, kullerbyttor, stå på ett ben mm. Hon läser och skriver en del. Älskar att leka rollekar och är mycket social. Tycker mer om växter än djur.
Andra barnet är motoriskt. Hon kröp vid 6 månader och gick vid 8. Hon springer nu, klättrar på allt, pillar på allt hon kommer över. Gnäller mycket och har ett väldigt temperament. Kan ca 10 djurläten, men har inte sagt mamma eller pappa än. Kommunicerar mest med pekningar och uppmaningsljud. Kan inte vara stilla och river bara sönder böcker om man försöker titta i dem. Hon älskar djur, bollar och bilar.
De är helt olika personligheter, men är sannolikt helt normala bägge två :)
Jag tycker din dotter låter normal. Hon fokuserar på finmotorik och är sannolikt en tänkande/funderande individ som lär sig på sitt sätt. Låt henne ligga och pyssla om det är vad hon gillar. Jag skulle inte oroa mig om jag var du utan låta henne ta sin tid innan hon gör mer grovmotoriska övningar.