Inlägg från: Vilgotella |Visa alla inlägg
  • Vilgotella

Kraniosynostos!

Jag kan.:)

Min son op för sagital synostos i sep.:)

• Vilgotella

Hej!:!

Vill börja med att säga att du inte behöver oroa dig.:) Personalen på Sahlgrenska är fantastisk!!:)

Min som var 4 mån när det upptäcktes. Han har sagital synostos. Som en ås mitt uppe på huvudet hade han. Och stor panna och lite avlångt huvud.

BVC och läkarna här i stan var inte så duktiga på detta med synostos. När man kom till Sahlgrsnska blev man lugn.:) Först ett besök för att ta kort, träffa läkare, psykolog m.m.

Sen fick vi tid för op. Jag var så ledsen och nervös. Men bara man kom till Sahlgrsnska kände jag mig i så trygga händer.

Man fick träffa läkarna, narkospersonal, psykolog, och all personal på avd 27. Detta är ett rutiningrepp för dom.

Elton opererade in fjädrar. Vilket måste göras innan 6 mån. Nu i jan togs dom bort.:)

Jättefint resultat. Jag har massa bilder och sånt du kan få se med.

Själva ingreppet tar inte lång tid ca 30 min .det är sövningen och uppvaket som tar tid. Lämnade på op kl 8 och blev ringa kl 11.30 att det var färdigt.:)

Bara fråga på vad du undrar.:)

• Vilgotella

Ingen fara.:) Delar gärna med mig.:)

Tror inte att du kan få fjädrar när han är så pass gammal. Skallbenet är för hårt nu.

Så då är det den lite större operationen fast med fördelen att du slipper operera han en gång till för att ta ut fjädrarna. ( dock en enkel titthålsoperation)

Dom enda sjukhus som op detta. Är Sahlgrenksa och Uppsala.

Tiden efteråt var inga problem. Läkte ihop jättesnabbt och fint!:)

Jag vet precis hur du känner men det är verkligen ingen fara.:)

Om du vill skriva ditt mobilnr eller ditt namn så kan vi prata på fb? Lite enklare.:)

• Vilgotella

Läkarna på Sahlgrenska brukar inte behöva röntgen egentligen för att se om det rör sig om kraniosynostos.

Jag har mailadressen till läkaren som op min son. Om du vill ha? Han svarar.:)

Svar på tråden Kraniosynostos!