• kingande

Samla dina fakturor?

Så, jag arbetar för nuvarande på en idé jag har.

Tanken är att du uppger en alternativ faktureringsadress när du köper något, eller för elräkningen etc. Fakturorna skickas då till en anläggning där de öppnas och betalas då automatiskt, och en gång varje månad får du EN faktura hem på den totala summan av alla fakturor som mottagits.

Istället för att få hem 10 räkningar på 200kr styck, får du alltså en räkning på 2000kr. (+ en avgift)

Jag undrar alltså, är det här något som ni skulle kunna vara intresserade av, och vad är ni villiga att betala isåfall? Ett antal kronor per faktura eller en fast kostnad?
    1
  • Svar på tråden Samla dina fakturor?
  • Anonym (nej)

Det finns efaktura. Inget jobbigt att betala räkningarna längre. Skulle aldrig vilja använda en tjänst lik den i ts...

• Kerubmamman

Låter onödigt komplicerat Obestämd
    Man förlorar dessutom kontrollen att se till alla fakturor har kommit fram i tid med risk för påminnelseavgifter/inkasso osv 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (*)))

Betala någon för att öppna posten?  Nej, det gör mannen gratis.

• zZzZz

Kanske förr i tiden, men 2016, sällan... 

Sen varför skulle man vilja lämna över ödet över ens ekonomi till någon...? 

Efaktura säger jag, man behöver inget annat.. 

• Anonym (Pappa)

Självklart inte. Jag får all min post elektroniskt, alla räkningar direkt till banken, och de dras alltid automatiskt sista betaldagen om jag inte bestämmer något annat. Alla avgifter som fakturaavgift och sånt slipper jag dessutom.

Så, nej, jag skulle aldrig betala dig extra för något min bank redan gör, "gratis".

Dessutom skulle jag ju då inte kunna kontrollera räkningarna som du betalar och skickar faktura på. Du kan ju inte kontrollera om det blivit något fel på elräkningen eller om någon råkat skicka dubbelt. 

Nej, den sågar jag direkt. Ledsen.

• sportpappa

Jag kör alla räkningar på autogiro så de betalar sig själva. Annars är e-faktura med automatisk betalning ett smidigt alternativ.

Både autogiro och e-faktura är kostnadsfria tjänster + att jag direkt kan se fakturorna när de kommer vilket gör att jag hela tiden har kontrollen.

Med den här tjänsten så får jag inte se fakturorna förrän ni skickar dem till mig i slutet av månaden. Det blir ganska hög portokostnad om det är många fakturor. Sen ska ni ha betalt för själva jobbet och räntekostnaden för att ni ska ligga ute med pengar tills jag betalar fakturan från er. Det känns inte som att det blir en särskilt billig tjänst med tanke på att ni även ska driva ett företag med alla kostnader, betala ut löner, köpa in maskiner som öppnar brev och läser in fakturorna automatiskt, utveckla specialmjukvara som hanterar alltihop och allt annat.

Börja med att gå igenom hela flödet och göra en budget. Då ser ni hur många kunder ni behöver för att det ska bära sig och vad ni behöver ta ut per faktura. Sen avgör ni om det här är något att satsa.

• Carambolan

Jag har inte en enda faktura som kommer på papper. Allt går via e-faktura eller autogiro.

• Aikido

Drakarna säger nej. Gå hem och fundera ut någonting annat.

• Anonym (Man)

Finns nån app där man fotar fakturorna och sen får en faktura hemskickad på totalbeloppet, som man sen såklart kan delbetala mot hög ränta.

• Physalis

Inte intressant.

Jag vill ha koll själv.

Om det blir fel, vem ska stå till svars?

• Fia 28

Nej jag är inte intressserad och skulle inte betala för något sådant. De flesta har väl ändå e-fakturor nu för tiden. 

Rent praktiskt skulle det ändå inte fungera att bara skicka ut en faktura månadsvis om ni inte har ett jäkligt stort kapital som klarar av att betala kundens fakturor i tid fastän ni får in pengarna från kunden först senare. Dessutom är det då ni som drabbas om kunden inte betalar...

• CFly

Detta är väl nästan lite i stil med det som företag har idag. 
    Samtliga fakturor åker till en annan adress som sen scannas och läggs in i företagets faktureringssystem där man kan behandla dem digitalt. 

Svar på tråden Samla dina fakturor?