• Sara J

Hjälp, hemorrojd i vecka 37! :(

Min andra graviditet och jag har plötsligt drabbats av en hemorrojd! Eller flera?! Svårt att avgöra, men obehagligt är det och när jag googlat förstår jag att det måste vara det.

Läst att mer än 50% av alla gravida kvinnor drabbas. Hände inte mig min första grav... Ni som har erfarenhet, försvann det efter förlossningen? När isf? Och va det jobbigare att föda med en hemorrojd i rumpan? Tänker att det gör ju ont nu när jag gör nr 2... Yaiks! Funderar också på om de kan bli ännu värre efter förlossningen när man tar i...

Så tacksam för lite input, om det nu är så "vanligt" måste det ju finnas många med detta?

/Orolig...

• Svar på tråden Hjälp, hemorrojd i vecka 37! :(
  • Cyanea

Jag fick det under graviditeten, vilken var min första. Minns inte när den dök upp, men i v. 37 var den definitivt där. Jag behandlade min efter konstens alla regler, kan rekommendera Xyloproct-kräm. Den gick tillbaka med behandling, men tyvärr blev den värre efter förlossningen, mycket värre. Med vidare behandling så gott som försvann den ungefär tre veckor efter förlossningen. 

Det hjälper jättemycket med krämen, den både minskar hemorrojden och smärtstillar. Drick massor med vatten och försök att äta sånt som underlättar tarmarnas arbete. 

Hoppas det snart blir bättre och att det inte förvärras av förlossningen :) 

• Sara J

Tack för svar! Okej, så 3 veckor efter försvann problemen? Är det helt bra idag?

Är så orolig att det ska bli värre när jag krystar... Men ska testa produkten du rekommenderade, kanske kan minska besvären och förhindra att de blir värre.

• Cyanea

Den försvann, ja! Sen kom den tillbaka när jag klantade mig och blev förstoppad...! Men annars hade den nog varit helt borta. 

Risken är att den blir det, men försök att inte oroa dig för mycket. Prova krämen först, så kommer du se att du knappt kommer känna av den. Den är som sagt både avsvällande och smärtstillande. Det kan hända att du hinner bli av med den innan förlossningen. Skulle den i så fall komma tillbaka när du krystar så är det säkert lättare att bli av med den igen än den var för mig som inte hunnit få bort den (jag slarvade med behandlingen) :) Sen är man ju ändå öm och underlig i underlivet efter förlossningen, så du kanske inte ens kommer märka av den ;) 

• Sara J

Ja det är man ju iof... En enda avdomnad röra där nere. Hjälp...

Tack för tips. En sista fråga. Berättade du för din partner om hemorrojden?

• Cyanea

Eller hur, ett problem mer eller mindre där nere märker man nog inte av ;) 

Inga problem :) Och ja, jag berättade. Sen är det en sån relation vi har, plus att maken jobbar inom vården. Det var han som hjälpte mig med råd hur jag skulle förebygga den och köpte krämen åt mig. 

• malintherese01

Jag väntar tvillingar, är i vecka 20 och jag har också fått extremt ont av hemmorojder nu. Var så illa förra veckan att jag var tvungen att åka till läkaren, för den var så stor att dom misstänkte att de faktiskt var tarmen som liksom glidit ut. Som tur var, så var de inte de.

Jag använder också den salvan som nämndes här över, och den hjälpte ganska snabbt även om hemmorojden fortfarander är kvar.

Läkaren sa att skulle det vara väldigt jobbigt även efter graviditeten så kan man operera bort dom om inte salvan hjälper.

Jag berättade också för min sambo, men var tvungen för hade så ont så jag kunde inte sitta ner. Annars vet jag inte om jag hade sagt nåt hehe.

• Sara J

Malin, låter inge skoj! Men ja, i värsta värsta fall tänker jag att man får operera. Nu verkar det som att det försvunnit för många när bebis är ute, vilket låter hoppfullt. I alla fall, tänker inte gå omkring med det här resten av livet. Mkt vi ska stå ut med vi kvinnor... ;)

Jag har berättat för min kille nu, och beklagat mig. Vi pratade om vi skulle ha tre barn i förra veckan, satsa på en till sen. Eller mest jag som funderade (tror man gör det lite när man har 2, shoudl I stay or should I go). Han undrade om jag verkligen skulle palla en graviditet till...hehe...

• Cyanea

Det försvinner ofta eftersom hormonerna sjunker. Som gravid har man ju både mycket blod i kroppen och annorlunda tryck i kärlen, så då blir det lätt att man svullnar etc, vilket är en av anledningarna till hemorrojder. Plus att tarmarna är tröga, det gör inte saken bättre ;) 

Svar på tråden Hjälp, hemorrojd i vecka 37! :(