Anmäla till polisen
Hejsan..
Hur anmäler man anonymt till polisen? Är dålig på att googla.. Förstår att man ringer 114 14.
Det jag vill anmäla är följande: Min granne som jag är lite bekant med, vänner på facebook sedan många, många år tillbaka har en hund som hon misshandlar och jämt lämnar ensam. Min mamma, även andra, har anmält detta många gånger men ingenting har hänt.
Senaste 3-4 månaderna har hon börjat missbruka droger (säkert mycket längesedan hon började, men vad jag har sett). Ser henne ofta lämna lägenheten runt 10-11 på morgonen, hög som ett hus och inte komma tillbaka förrän vid 11 på kvällen. Varje dag. Lämnar den lilla vovven ensam hemma många, långa timmar.. har erbjudit otaliga gånger att vara hundvakt men hon ska "bara iväg en timme".
Hon har även en pojkvän som följer samma spår. Jag har nu vid ett tillfälle och en väninna flertalet gånger även sett de två distribuera droger till andra.. oftast på bussen.. Vi bor ute i ett litet samhälle ca 1½ timme från storstaden.
Tänker att ett narkotika brott får lite mer "fart" på polisen.. både jag och min väninna tänker anmäla hennes misskötsel av hunden samt hennes drogvanor. Går detta att göra anonymt? Ska jag anmäla detta som ett brott eller som ett tips? Får man vara anonym på vardera? Anmäler vilket som men vill såklart helst vara anonym..