• Anonym (Orolig)

Anmäla till polisen

Hejsan..

Hur anmäler man anonymt till polisen? Är dålig på att googla.. Förstår att man ringer 114 14. 

Det jag vill anmäla är följande: Min granne som jag är lite bekant med, vänner på facebook sedan många, många år tillbaka har en hund som hon misshandlar och jämt lämnar ensam. Min mamma, även andra, har anmält detta många gånger men ingenting har hänt.

Senaste 3-4 månaderna har hon börjat missbruka droger (säkert mycket längesedan hon började, men vad jag har sett). Ser henne ofta lämna lägenheten runt 10-11 på morgonen, hög som ett hus och inte komma tillbaka förrän vid 11 på kvällen. Varje dag. Lämnar den lilla vovven ensam hemma många, långa timmar.. har erbjudit otaliga gånger att vara hundvakt men hon ska "bara iväg en timme". 

Hon har även en pojkvän som följer samma spår. Jag har nu vid ett tillfälle och en väninna flertalet gånger även sett de två distribuera droger till andra.. oftast på bussen.. Vi bor ute i ett litet samhälle ca 1½ timme från storstaden. 

Tänker att ett narkotika brott får lite mer "fart" på polisen.. både jag och min väninna tänker anmäla hennes misskötsel av hunden samt hennes drogvanor. Går detta att göra anonymt? Ska jag anmäla detta som ett brott eller som ett tips? Får man vara anonym på vardera? Anmäler vilket som men vill såklart helst vara anonym..  

• Svar på tråden Anmäla till polisen
  • Anonym (Anonym)

Jag tycker absolut att du bör vara anonym när du ger dig in i detta. Narkotikamissbrukare är inte de mest stabila att resonera med. Men ja, anmäl eller tipsa polisen anonymt och ring dom när du ser att det sker oegentligheter så att dom kommer och tar dessa på plats.

• Anonym (hej)

Jättebra att du vill hjälpa lilla vovven. Anmäl gärna till Länsstyrelsen också. Länsstyrelsen tar hand om djuret. En polisanmälan leder som bäst, men sällan, till åtal.

• Anonym (Orolig)

Visste inte om att man kan anmäla även till Länsstyrelsen, tack så mycket. Ska skicka in webbformulär och ringa in imorgon till dom. Tar snart hunden därifrån själv, det här är så långt ifrån okej och krossar mitt hjärta hur hunden har det.. en riktig go och snäll kille..

• Anonym (hej)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-03-31 00:23:12 följande:

Visste inte om att man kan anmäla även till Länsstyrelsen, tack så mycket. Ska skicka in webbformulär och ringa in imorgon till dom. Tar snart hunden därifrån själv, det här är så långt ifrån okej och krossar mitt hjärta hur hunden har det.. en riktig go och snäll kille..

Det fina med Länsstyrelsen är att det räcker med att om man inte har uppfyllt normala djurägarkrav så tar de djuret på plats och utan pardon. Polisen ser ifall man betett sig direkt brottsligt, och den gränsen är ju högre.

Hoppas hunden får det bra nu!
  • Anonym (Orolig)

Detta har anmälts många gånger förut men inget händer.. vet inte vad jag ska göra om inget händer nu heller. Har ju inga "bevis" för det som sker..

• Tow2Mater
    Anonym (Orolig) skrev 2016-03-31 00:02:22 följande:
     har en hund som hon misshandlar och jämt lämnar ensam.
    Vilken misshandel sker?
  • Anonym (Orolig)
    Tow2Mater skrev 2016-03-31 01:02:57 följande:
    Vilken misshandel sker?

Sett henne piska hunden med kopplet när han inte lyssnar, även "lyfta" honom i öronen 3 talet gånger.. men det var "längesedan".. inte sett hunden på nästan 1 månad nu..

• Anonym (Jason)

Gör något fort innan det är försent

• Anonym (GSP)

Att göra en polisanmälan i det här läget leder sällan till åtal eftersom det saknas konkret bevis. Däremot kan du ringa och tipsa polisen om det du misstänker. Tipset skickas till Polisens underrättelsetjänst i aktuellt region som analyserar uppgifterna. I bästa fall har de fler uppslag om samma personen och kan då t.ex. sätta span eller liknande. Kom bara ihåg att ringa från dolt nummer och inte uppge ditt namn om du vill vara helt anonym. Polisanställd är skyldig att skriva upp namn och tfn.nr om det kommer till kännedom.

Precis som de andra säger. Djurskyddet på Länsstyrelsen tar hand om hunden. Detta kan göras via formulär på hemsidan.

• Anonym (Orolig)

Har ringt in ett tips till polisen nu och har också ringt in en anmälan till Länsstyrelsen utöver webbanmälan, anonymt på båda. Får hoppas att något händer nu och märker jag av något tar jag och uppdaterar här  

Svar på tråden Anmäla till polisen