• Ilse79

To sladdis or not to sladdis

Ja, jag har så innerligt svårt att bestämma om vi ska försöka få ett barn till eller inte. Varken jag eller min man har stängt någon dörr, men ingen av oss drar heller i den andra och försöker övertyga om att vi absolut ska ha en till. Och så går tiden. Här är min situation:

- Vi har två fantastiska döttrar på 6 och snart 5. De tjatar inte alls om syskon. Jag tror inte att de ens förstått att det finns en möjlighet till det. Så länge de kan minnas har de ju haft varandra. De har nog inte koll på att vi skulle kunna bli fler om jag och min man bestämde oss för det.

- Tiden går och jag blir ju inte yngre, samtidigt som jag känner mig hur fertil och så som helst. I mitt livs form faktiskt. Och jag älskar att vara gravid. Har haft väldigt lätt att bli gravid. Men ska det ske ska det ske snart, inte så sugen på att vara för gammal när barnet växer upp.

- Jag jobbar statligt och har lätt att vara föräldraledig. Jag har ett bra jobb  samtidigt som jag precis börjat leta efter andra jobb för att jag är lite otålig och vill att det ska hända nåt karriärsmässigt. Ett barn betyder ju att jag blir kvar under åtminstone 9 mån + föräldraledighet...

- Jag har ingen jättelängtan efter flera barn. Men en liten gnagande smålängtan. Och en känsla av att allt man egentligen bryr sig om på sin dödsbädd är sin familj och den lycka den gett en. Jag har en molande obehagskänsla av att jag kommer vakna upp och vara för gammal och ångra att jag inte hade fler.

- Allt är egentligen så väldigt bra just nu! Enkla, friska barn, lyckligt äktenskap, fint hus och jobb som funkar. Vågar man riskera att vända upp och ner på allt?

Ja, så har jag det. Det är ju helt klart ett lyxproblem Men likväl något jag går och grubblar över varje dag. Känner någon likadant? Är det någon som tycker att jag göra si eller så? 

• Svar på tråden To sladdis or not to sladdis
  • InaLo

Man ångrar ju sällan de barn man skaffar. Har själv en 15åring 10 åring en 4åring och i bland lite sugen på en till men sen är man ganska nöjd som det är. Finns det ett sug så tror jag inte att ni ångrar det men man får fundera på hur nöjd med livet man är.

Lycka till

• Tulpanrosen

Hej,

Jag grubblar över samma sak. Har funderat mycket det senaste året. Vi har tre barn som böjar bli lite större och självständigare nu (fyller 5, 8 och 10 år.) Jag trodde jag var klar med bebisbiten, men det senaste året har en stark barnlängtan krupit sig på. Min man är inte lika sugen. Han tyckte från början att två barn var lagom, men var med på ett tredje. Det har han aldrig ångrat, även om han tycker att det har varit tufft emellanåt. Han har inte sagt nej nu heller, men han oroar sig för hur vi ska orka/hinna med en till. 

Vi har ekonomiska förutsättningar för en till, har ett hus som skulle kunna rymma en till, jag har ett jobb som jag trivs med, som också ger goda förutsättningar för att vara föräldraledig enligt mina önskemål. Saken har varit lite på tal i familjen och alla storasyskonen tycker att ett småsyskon låter spännande. 

Mina funderingar är mycket kring att jag och mannen inte är helt överens. Jag vill inte övertala honom till något han inte riktigt vill. Jag vill ju att vi ska vara två närvarande föräldrar som orkar med alla våra fyra barn, om vi ska ha en till. Jag tar gärna majoriteten av föräldraledigheten, men det är ju mycket mer än det med barn. Det är läxor, aktiviteter, kompisar etc, etc. Så ska ju hus och hem hinnas med,  förhållandet underhållas och kanske någon liten egentid hinnas med. Livspusslet är inte alltid enkelt som det är idag. Hur mycket komplicerar man det med en till? 

Men det är ju det där med längtan. Att få uppleva ytterligare en familjemedlem, från graviditet och bebistid till ett större barn, en egen individ som tar sin plats i familjen. Samtidigt finns ju oron över hur det kommer påverka familjen, vårt förhållande etc och särskilt kanske om man får ett barn med någon typ av särskilda behov. 

Det är ju enkelt att säga till någon annan att satsa om man är sugen, men det är så mycket att tänka på och ta hänsyn till och ger ju en himla massa jobb. Själv tänker jag att det positiva det ger överväger det jobbiga. Det är säkert sant att man inte ångrar ett barn, men det kan ju också bli tufft längs vägen...

• Ilse79

Tack för er input!
    Fattar inte att jag kan vara så ombytlig i detta. Brukar ha så himla lätt för att bestämma mig, men så är det ju onekligen inte när det gäller detta.
    Det är ju verkligen så många olika saker man måste ta med i beräkningen. Och ibland tänker jag att bara det faktum att jag är så velig talar emot att jag ska försöka med ännu ett barn.

De jag pratar med som har tre barn eller fler säger alltid att det är mycket mer jobb än att bara ha två. Men att det såklart är värt det för att man älskar dem så mycket. Men då har man ju redan barnet, så då är det ju klart att man älskar det och inte ångrar sig. Glad

• Tulpanrosen

Tvärtemot dig är jag ofta velig i stora beslut. Hade tex ångest när vi köpte hus, men det blev hur bra som helst. Jag vill tänka igenom alla tänkbara situationer innan jag bestämmer vad jag vill.

Det är mer jobb med tre barn än två. Men jag tycker också det är roligare med tre. Att börja om när syskonen är lite större är säkert påfrestande många gånger.

Jag skulle tycka det var mysigt med en liten till nu när syskonen är lite större. Variationen med stora och små barn. Men kan också tänka att den yngsta blir lite utanför när ingen av syskonen blir nära i ålder.

Har ni någon deadline för när ni ska fatta ett beslut? Jag tänker att vi ska bestämma oss i år. Jag är 38, min man några år äldre. Jag känner mig heller inte gammal, men tänker att vi inte ska vänta längre.

Svar på tråden To sladdis or not to sladdis