• Anonym (Ts)

Sent tal tvååring

Jag vet att det finns hur många sent tal-trådar som helst, men jag oroar mig så mycket för min son!

Han är 2 år och 4 månader, kan ca 60 ord, inga meningar som jag har hört. Säger en del ord från pekboken om man pekar ut dem, kan alla djurläten etc. Han förstår mer än vad han säger, men jag skulle definitivt inte säga att han förstår "allt" som jag hör vissa säga om sina barn. Han lyssnar när man man ropar på honom, förstår kommandon som sitt ner, sluta etc. Han förstår om man frågar om han vill gå ut, bada och liknande. Gör inte saker som hämta skorna, hämta bollen och liknande, han antingen ignorerar en eller blir arg.

Socialt tycker jag att han verkar normal, han är intresserad av andra vuxna och barn, vill leka med andra barn, försöker ge nappen till bebisar etc. Han lyssnar alltid till sitt namn, har bra ögonkontakt, jag tycker egentligen inte att han har några tecken på autism eller liknande, förutom då det sena språket och kanske att han inte gör saker som till exempel hämtar skorna.

Har varit hos logopeden en gång för två månader sen. Han tyckte att hans beteende och samspel verkade normala, men med en mild språkförsening. Ska dit igen i juli.

Har någon annan liknande erfarenheter? Hur gick det för era barn? Jag försöker att tänka positivt, men tycker det känns så jobbigt när andra barn i hans ålder kan föra en konversation och när jag ser barn mycket yngre än honom med betydligt bättre tal :(

• Svar på tråden Sent tal tvååring
  • Anonym (Samma)

Våran 2 åring är likadan, också upplevt att han är sen i talet. Ser tvååringar på förskolan som verkligen pratar och här har knappt "tvåords meningar" börjat.

"Mamma, kom" är det ända. Sen kan han väl ett 50-60 tal ord men jag märker dock att han snappar upp relativt bra. Men som sagt, när jag jämför med andra i hans ålder så är han efter. Han förstår betydligt mer än han pratar.

Tänker dock att det lossnar en dag och då kommer han väl aldrig sluta prata så är inte så oroad över det än, märker vi att han närmar sig tre och fortfarande hänger efter så kommer vi såklart kolla upp det.

• Alexi

60 ord vid 2,4 år tycker jag inte låter så lite. Vår dotter hade nog klart färre i den åldern, det var precis då ungefär som det började lossna med att härma ljud osv. Vi fick remiss till logoped vid knappt tre år.

Nu är hon sju år och fullständigt normal på alla sätt.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Samma) skrev 2016-03-31 16:16:05 följande:

Våran 2 åring är likadan, också upplevt att han är sen i talet. Ser tvååringar på förskolan som verkligen pratar och här har knappt "tvåords meningar" börjat.

"Mamma, kom" är det ända. Sen kan han väl ett 50-60 tal ord men jag märker dock att han snappar upp relativt bra. Men som sagt, när jag jämför med andra i hans ålder så är han efter. Han förstår betydligt mer än han pratar.

Tänker dock att det lossnar en dag och då kommer han väl aldrig sluta prata så är inte så oroad över det än, märker vi att han närmar sig tre och fortfarande hänger efter så kommer vi såklart kolla upp det.

Man borde ju inte jämföra men visst känns det jobbigt när andra barn är så långt före, framförallt när de är mycket yngre! Vi fick remiss till logoped när han var precis 2 år, men då kunde han bara 15-20 ord och kunde inte några ord ur pekboken de hade där. Nu har han ändå gjort en del framsteg sen dess! Har BVC sagt något till er?
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Ts) skrev 2016-03-31 17:34:22 följande:

Man borde ju inte jämföra men visst känns det jobbigt när andra barn är så långt före, framförallt när de är mycket yngre! Vi fick remiss till logoped när han var precis 2 år, men då kunde han bara 15-20 ord och kunde inte några ord ur pekboken de hade där. Nu har han ändå gjort en del framsteg sen dess! Har BVC sagt något till er?

Nej, jag tog upp det när vi var på en extra kontroll när han precis fyllt två och då sa hon att jag inte behövde oroa mig, att det kommer släppa rätt vad det är och att vi får kika hur det ser ut till hösten på 2,5 års kontrollen. :)
  • Anonym (Talstörning)

Jag hade litat på logopeden. Jättebra att de gör uppföljning. Vår erfarenhet är att BVC litar jag inte på då de oftast säger att allt är normalt oavsett vad.

Vi har fått höra att allt är så bra med språk/tal hela tiden (även nu när vi träffar logoped regelbundet sen flera år)

Men förskolan och vi föräldrar har reagerat och kämpat hela tiden. Snart 6-åring. Fick första signalerna redan vid ett år.

• Anonym (Ts)
    Alexi skrev 2016-03-31 16:26:54 följande:

60 ord vid 2,4 år tycker jag inte låter så lite. Vår dotter hade nog klart färre i den åldern, det var precis då ungefär som det började lossna med att härma ljud osv. Vi fick remiss till logoped vid knappt tre år.

Nu är hon sju år och fullständigt normal på alla sätt.

Jag har hört förut att mindre än 50 ord vid 2.5 år ibland räknas som gräns för att bli remitterade, vi bor dock inte i sverige och här verkar de vara väldigt remissglada! Min son har också blivit mycket bättre på att härma ljud senaste månaderna så förhoppningsvis går det åt rätt håll. Vad bra att hon inte har några problem nu!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Talstörning) skrev 2016-03-31 17:41:34 följande:

Jag hade litat på logopeden. Jättebra att de gör uppföljning. Vår erfarenhet är att BVC litar jag inte på då de oftast säger att allt är normalt oavsett vad.

Vi har fått höra att allt är så bra med språk/tal hela tiden (även nu när vi träffar logoped regelbundet sen flera år)

Men förskolan och vi föräldrar har reagerat och kämpat hela tiden. Snart 6-åring. Fick första signalerna redan vid ett år.

Vi har ju inga erfarenheter av svenska BVC då vi bor utomlands, men här verkar de i allmänhet vara mer benägna att ge remiss. Hur går det för ditt barn nu?
  • Anonym (2 år)

Vår son på 25 månader pratar inte heller. Säger några ord men inte tvåords-meningar och kan definitivt inte 50-60 ord som ni ovan skrivit i tråden! Pratat med BVC som tycker vi ska ha is i magen till sommaren. Han förstår vad vi säger och gör saker vi ber om. Pekar om han vill saker och tar oss gärna i handen och drar iväg oss till hans rum osv om han vill visa saker.

• Anonym (Talstörning)
    Anonym (Ts) skrev 2016-03-31 17:59:32 följande:

Vi har ju inga erfarenheter av svenska BVC då vi bor utomlands, men här verkar de i allmänhet vara mer benägna att ge remiss. Hur går det för ditt barn nu?

Det går framåt, men logopedstöd och träning. Ta ett tag i taget. Ibland gör barn utvecklingssprång tex vid miljöombyte eller sommarlov och liknande.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (2 år) skrev 2016-03-31 18:08:08 följande:

Vår son på 25 månader pratar inte heller. Säger några ord men inte tvåords-meningar och kan definitivt inte 50-60 ord som ni ovan skrivit i tråden! Pratat med BVC som tycker vi ska ha is i magen till sommaren. Han förstår vad vi säger och gör saker vi ber om. Pekar om han vill saker och tar oss gärna i handen och drar iväg oss till hans rum osv om han vill visa saker.

Min son kunde kanske 20 ord vid 24 månader, 40 vid 26 och 60 nu vid 28 månader, så en del kan ju hända på kort tid. Han pekar också på saker och drar med oss dit han vill, dock gör han nästan aldrig vad man ber honom om, men jag undrar om det kanske beror på hans personlighet? Som sagt så ger de remiss här nästan vid minsta tvivel eller om man som förälder har någon typ av oro!
  • Anonym (olika)

Är han mer motoriskt inriktad?
    Vi har ett barn av varje sort. Första barnet var inte ett dugg motorisk. Kunde inte krypa förrän efter hon kunde gå (vid 1 års ålder). Ålade inte heller. Satt helt enkelt stilla. Däremot pratade hon massor vid 2 års ålder och man kunde föra resonemang med henne. Sade pappa vid 7 månader, och därefter rullade det på. Ca 50 ord vid 18 månader. Talade helt rent från början, och sade även R, S, sje-ljud mm innan 3 års ålder.

Andra barnet är väldigt motorisk. Kröp bra vid 6 månader och fokuserar helt på att gå och klättra mm. Hon är bara 13 månader än, men har bara ca 5 läten. Har aldrig sagt mamma eller pappa. Säger inte heller andra ord än just "äää" (bä), "aaa" (mjau), "mmm" (mu), "bao" (vov), "nnn" (bil). Tror inte hon kommer säga mycket vid 2 års ålder heller.

• Anonym (Ts)
    Anonym (olika) skrev 2016-03-31 21:06:21 följande:

Är han mer motoriskt inriktad?

Vi har ett barn av varje sort. Första barnet var inte ett dugg motorisk. Kunde inte krypa förrän efter hon kunde gå (vid 1 års ålder). Ålade inte heller. Satt helt enkelt stilla. Däremot pratade hon massor vid 2 års ålder och man kunde föra resonemang med henne. Sade pappa vid 7 månader, och därefter rullade det på. Ca 50 ord vid 18 månader. Talade helt rent från början, och sade även R, S, sje-ljud mm innan 3 års ålder.

Andra barnet är väldigt motorisk. Kröp bra vid 6 månader och fokuserar helt på att gå och klättra mm. Hon är bara 13 månader än, men har bara ca 5 läten. Har aldrig sagt mamma eller pappa. Säger inte heller andra ord än just "äää" (bä), "aaa" (mjau), "mmm" (mu), "bao" (vov), "nnn" (bil). Tror inte hon kommer säga mycket vid 2 års ålder heller.

Har hört det förut, vet inte riktigt om min son skulle vara mer motorisk än något annat barn, men han är inte sen iaf! Ålade sig fram vid åtta månader, kröp vid 10, gick vid 12. Han är tidig med finmotoriken dock, byggde höga torn med klossar väldigt tidigt till exempel.
  • tulip79

Dottern sa väldigt få ord när hon var 2 år men nu, 3 månader senare pratar hon massor - även långa meningar på 4-5 ord! Helt otroligt, det trodde jag inte var möjligt i julas. Så det kan gå supersnabbt!

• venka

Hej
    Hur har det gått "trådstartaren"?

Din beskrivning av din son är EXAKT som min son. Han är 2 1/2 år precis.
    Börjar också bli orolig för honom, får inget stöd av bvc.

Hur har det gått för er?

• Anonym (Ts)
    venka skrev 2016-09-28 14:11:10 följande:

Hej

Hur har det gått "trådstartaren"?

Din beskrivning av din son är EXAKT som min son. Han är 2 1/2 år precis.

Börjar också bli orolig för honom, får inget stöd av bvc.

Hur har det gått för er?

Hej! Min son är 2 år och 10 månader nu. Han har fortfarande sent tal men har utvecklats väldigt mycket. Pratar nu i två-ordsmeningar och kan kanske 200 ord. Jag är inte lika orolig längre, tycker ändå att han är väldigt mycket bättre och att utvecklingen går åt rätt håll. Han förstår också mycket mer, och nu gör han också saker man ber honom om, typ hämta skorna etc. Min sons språk utvecklades väldigt lite mellan 1.5 och 2 år, men de senaste 10 månaderna har mycket hänt.
Svar på tråden Sent tal tvååring