• Redlip­s
    Äldre 31 Mar 15:50
    19394 visningar
    68 svar
    68
    19394

    Adoptera bort det

    Jag fick mitt resultat igår, berättade för min mamma idag och hon blev jättearg. Pappa kommer bli ännu argare. Så stöd därifrån får jag ingen. Snubben som nu är mitt ex lämnade mig idag för att jag valde adoption. Jag är emot abort som han ville att jag skulle göra eller behålla det själv. Han vill inte ge bort sitt kött och blod. Han kan inte heller ta hela vårdnaden själv för att han har varken plats eller tid. Han har ett barn sen tre år tillbaka med en annan som går hyfsat bara men där har han ingen vårdnad alls. Varför jag inte kan behålla det hos mej efter förlossning är för att jag är psykiskt instabil, handskas med autism och har därför inte råd. Är jätteledsen över det och över att ingen ger mig stöd. Enda stödet jag får är från min bästa vän i USA.

    Vill mest veta om det är någon mer här som adopterat bort sitt barn efter födseln och kan berätta om det. :(


    Redlips
  • Svar på tråden Adoptera bort det
  • Redlip­s
    Äldre 31 Mar 16:57
    #2

    Pentra, autism är inget negativt att ha ,därför spelar det ingen roll om någon annan får det. Psykiskt instabil är inget jag fick vid födseln utan har kommit efter skolåren. Så det tycker jag var dumt skrivet. Adoption är dessutom ett alternativ i Sverige, som jag valt åt barnet. Det är inget illa alls, det är snarare snällare av mej att välja det. Pappan skulle varit med i bilen om jag behållit det. Jag väljer att avstå abort lika väl som jag väljer att avstå preventivmedel. Det är naturens gång att kunna bli gravid och föda barn. Det betyder att jag är emot abort. Jag gör barnet en tjäns med att ge bort det, det blir en stängd adoption vilket betyder att vi inte kommer ha kontakt (om det inte söker upp mig vid 18 års ålder). Därav anser jag inte att adoption är något dåligt. Snarare tvärt om. Men jag anser abort som dåligt.

    Jag är tillräckligt gammal för att klara mej själv på papper.


    Redlips
  • Redlip­s
    Äldre 31 Mar 17:04
    #4

    Kan även förmedla att jag skapade denna tråd för att se om någon annan valt adoption och ville berätta. Det handlar inte om att ifrågasätta eftersom alternativet finns. Jag har valt och kommer inte synkas av folk som påstår att det är dåligt. För det är långt ifrån dåligt.


    Redlips
  • Redlip­s
    Äldre 2 Apr 14:15
    #10
    UndrandeSökare skrev 2016-03-31 17:03:15 följande:

    Vilken graviditetsvecka är du i nu?  Hur gammal är du?
    Bor du hemma hos dina föräldrar eller i egen lägenhet?
    Vad tycker dina föräldrar att du ska göra? Vill de att du ska
    göra abort eller att du ska behålla barnet?

    Jag tycker nog att det är klokt om du redan nu inser att du inte skulle
    klara av att ta hand om ett barn själv att du vill adoptera bort det,
    men tänk om du skulle ändra dig efter att du skrivit under pappren?
    Skulle du göra på annat sätt om du hade andra som stöttade dig
    förutom din kompis i USA?

    Om känner att du vill prata med någon personligen så kan du
    kontakta din Vc och be att få boka tid att prata med en kurator eller
    prata med Ungdomsmottagningen (beroende på din ålder så klart) eller Mödravården.


    1. Vecka 3+4 
    2. 20+ (säger inget mer)
    3. Bodde i lägenhet först, har fått flytta hem igen pga stora bråk med pojkvännen.
    4. Dom vet vad jag ska göra, dom gillar det inte men är så illa tvungna att acceptera det. Dom försöker få mej att göra abort. 
    5. Även om jag skulle ändra mig så har jag ändå i tanken att "vad är bäst för barnet och inte för mig". Dvs att jag vet ändå om inners inne att jag kommer bli en stolt mamma om jag vet att mitt barn har det 10 ggr bättre med en annan familj.
    6. Nej tror inte jag skulle gjort på annat sätt. Eftersom det är inte frågan om vad andra runt omkring kan ge utan vad jag kan ge.
    7. Jag är medveten om vilka jag kan prata med, eftersom jag har det svårt med pojkvännen så pratar jag med en kurator redan (: 

    Tackar för frågorna (: 
    Redlips
  • Redlip­s
    Äldre 2 Apr 14:20
    #11
    UndrandeSökare skrev 2016-03-31 17:55:21 följande:

    Problemet med om du aldrig vill använda preventivmedel är att
    du kommer riskera hamna i denna situation många gånger under ditt liv.
    Iallafall så länge du fortsätter ha oskyddat sex.


    Jag finner inget problem eftersom det är naturens gång. Vi blev födda eller skapade (hur man nu ser det) att kunna göra och föda barn. Preventivmedel är inte inbyggt automatiskt i oss. Jag ser det inte som en risk heller. Ser det inte som fel heller. Utan mer normalt hos oss människor. Kan även tillägga att jag har inte samlag så ofta pga jag känner inget begär av att ha det bara för att. 

    Sen får andra absolut se det på sitt sätt. 
    Redlips
  • Redlip­s
    Äldre 2 Apr 14:25
    #12
    Snövits skrev 2016-03-31 17:59:59 följande:

    Men om pappan inte vill adoptera bort barnet så kommer det inte gå. Då får han ta barnet.


    Vet inte om du förstod det första jag skrev men han vill inte adoptera bort det och han vill inte ha det helt själv pga olika anledningar. Absolut kan han säga nej om jag vill adoptera bort men då går barnet till honom automatisk som han inte vill. Så han får ju ta sitt egna ansvar med att antingen se sitt barn adopteras bort eller ta det själv. Problem om han tar det själv är att jag blir betalningsskyldig med underhåll ändå. (har pratat med familjerätten)  
    Redlips
  • Redlip­s
    Äldre 2 Apr 14:32
    #13
    UndrandeSökare skrev 2016-04-01 09:32:09 följande:

    Om kvinnan är ogift får hon ensam vårdnad.
    Paret måste vara gifta eller så måste mannen erkänna faderskapet
    (fylla i papper hos Fkassan) och ansökan om delad vårdnad måste lämnas in för att mannen ska kunna få vårdnad.


    En kvinna får ensam vårdnad om hon skriver att fadern är okänd,  att fadern inte vill skriva på alls eller att fadern avskriver sig från vårdnaden men skriver sig som fadern. 
    Vad menar du med att man måste vara gift? Gift för vadå? 

    Om jag eller han skriver in han som fader så har han något att säga till om angående adoption. Men eftersom jag inte vill behålla det (kan behålla det) och han inte vill ge bort det så går det så automatiskt till honom.
    Men om jag däremot skriver "fader okänd" eller att han inte skriver på så har han inget att säga till om angående adoption. Då måste han ansöka i rätten om att stå som fader. 
    Redlips
  • Redlip­s
    Äldre 2 Apr 18:16
    #14
    jagärjagvemärdu skrev 2016-04-02 15:55:01 följande:

    Jag hoppas du förstår att adoption i Sverige inte ser ut som det gör i amerikanska filmer. Ibland kan processen ta flera år.


    Jag har aldrig sätt hur det går till i andra länder och även om jag hade det så skulle jag inte bry mig för jag bor inte i det landet. Jag behöver ingen förklaring på hur man gör eller ska förvänta sig. Jag har saken under kontroll. Det är inte så att jag väljer någonting och inte kollar upp det. 
    Redlips
  • Redlip­s
    Äldre 6 Apr 21:33
    #17
    HOBBE49 skrev 2016-04-02 20:08:52 följande:

    Hej! Det finns många missuppfattningar om adoption inom Sverige, mest för att det är såpass ovanligt tror jag.

    Du skriver att han inte vill adoptera bort barnet men egentligen inte ha det heller. Detta kan bli ett problem. Det är inte så lätt att ange fader okänd idag. Soc ska alltid göra en utredning för att fastställa faderskap och som jag har förstått det är de ganska noggranna med detta. Om han anges som pappa och motsäger sig adoptionen är det mycket svårare att få igenom den. Det händer att barn adopteras bort mot en biologisk förälders vilja men det krävs nog mycket speciella omständigheter.
    Det som då händer är att barnet istället placeras i fosterhem vilket ju inte alls innebär samma trygghet som en adoption.

    Det bästa är naturligtvis att även pappan ser positivt på adoptionen. Om barnet då kan adopteras bort placeras det antingen i jourfamilj under en kortare tid eller direkt hos de blivande adoptivföräldrarna. Beslut om adoption fattas som tidigast sex veckor efter förlossningen så att man kan säkerställa att de biologiska föräldrarna inte ångrat sig.

    Processen innan adoptionen blir helt färdig tar ofta ganska lång tid och barnet hinner ofta bli nånstans mellan sex till tolv månader innan allt är klart. Adoptivföräldrarna har då vårdnaden (som familjehem?) fram tills adoptionen dess att adoptionen är klar.

    Jag är adoptivförälder men har egentligen ingen erfarenhet av nationell adoption mer än vad jag läst mig till. Det kan hända att någon annan har bättre kunskap om jag har fel någonstans.


    Jag är fullt medveten om detta, är också fullt informerad angående stängd och öppen adoption. Men det jag tror du glömmer tillägga i det du skriver är att detta inte händer alla. Kan även informera att det är rätt enkelt att komma undan en utredning från soc angående fadern om man skriver "fader okänd", det är inte alltid dom gör en utredning heller. 

    Som sagt behöver jag ingen förklaring när det kommer till adoptionen i sig men tar gärna till mig av det som skrivs. Men det involverar inte alla hur det fungerar, mycket olika var för sig. 
    Redlips
  • Redlip­s
    Äldre 14 Apr 21:14
    #22
    Det kommer bli bra skrev 2016-04-10 08:03:35 följande:
    I Sverige finns inget som heter stängd adoption. Det är en amerikansk term. i svensk lagstiftning har alla barn rätt att få veta sitt ursprung, alltså kommer barnet kunna få information om ditt och faderns namn.

    Det vanliga i sverige är att barnet placeras i familjehem, då här finns en mycket stark trend att försöka återförena barn och biologiska föräldrar.
    På mötena som vi har så pratar vi om öppen och stängd adoption, där handlar det inte om vad barnet vill/ska få veta utan de handlar om vad jag, som väljer att adoptera bort, vill veta. Jag har rätten till att välja.

    Antingen får jag ta del av mitt barns liv, kanske träffa det, men ändå få veta det mesta om det under åren till barnet blir 18 år (öppen adoption) eller så kan jag välja att inte vilja veta någonting alls, ingen kontakt ingenting tills barnet är 18 år (stängd adoption. 
    Redlips
Svar på tråden Adoptera bort det