Inlägg från: TippToppChokladPlopp |Visa alla inlägg
  • TippToppChokladPlopp

Adoptera bort det

HäxanSol skrev 2016-06-13 14:56:40 följande:
    Vi är programmerade att vilja ta hand om och vårda de barn vi föder också... Just saying. 
    Ja man kan tro det. Våran instinkt är att föda och uppfostra. Sen i det involveras kärlek, mat, värme och trygghet. I det samhället som vi lever i nu och säkert dom andra generationerna framförallt, så kan man inte ge sitt barn det den behöver, hur "programmerad" man än är, om man vet att man inte kan ge 100% (vilket jag anser att man ska kunna göra, ge 100%). Hur mycket man än vill som förälder så är det inte så lätt. Jo, lätt att säga men inte att utföra. Det finns ju dom som föder barn och inte alls känner något band till det, som inte alls känner viljan att ta hand om och vårda sitt barn. Fast en dom trodde det från början. <-- exempel!!

Det är så olika det där. Ts kanske kan ge allt basic, som kvinnor är programmerade till att ge. Men det finns så mycket mer än basic fasen, att vilja är en sak, men att faktiskt göra det är en annan. Att vårda sitt barn är en sak, men hur man gör det är en annan sak. 
    -
  • TippToppChokladPlopp

Jag personligen tycker att folk är rätt taskiga mot Redlips (ts). För hon verkar ha en stabil plan och går igen det med dom som sköter det där. Varför komma här och säga saker som får henne upprörd. Det finns fler alternativ än bara ett.

1. kontakt med barnet eller inte.
    2. Adoptera bort det eller inte.
    3. Adoptera bort till närstående eller inte.
    4. Visa mycket information om sig själv eller inte.
    5. Vara med och önska om nya föräldrar eller inte.
    6. Prata med adoptivföräldrar eller inte.

Sen finns det så mycket mer. Vad jag ser så har Redlips en bra plan över vad hon vill och vad hon valt. Ingen har rätt att säga "det är inte bra" "det här är bättre" "jag tror att" "tänk på". Det finns fler alternativ, Redlips har valt ett i varje. Låt henne gå efter det. Hon har nog fått godkännande att få gå efter det också. Dessutom så håller sig ingen till tråden, inte ens jag. Vi ska inte vara här för att kritisera henne val, lägga fram flera val etc. Vi ska vara här om vi har upplevt det och kan berätta om det. 

Så lågt av folk att försöka få en människa, som fått godkännande och valt efter regler, att känna sig dålig eller som om hon gör fel. För hon gör långt ifrån fel.

Jag tycker man ska tänka på barnet, men som hon själv skriver så måste hon tänka på sig också. Hon är också med i det här. Pappan också. Ni tänker på vad barnet ska säga etc när det blir stort, men vad ska dom biologiska föräldrarna säga?  Hur kul är det att säga att har ett barn man inte kan a hand om, vissa vill glömma det för att komma vidare eller slippa undan depressioner. 

Låt Redlips ha sina val, säg inte emot. Var glad över att barnet kommer få ett hem där det finns det den behöver. 

Jag står på din sida Redlips, och jag håller med dig i dina val.

-
  • TippToppChokladPlopp
    TippToppChokladPlopp skrev 2016-06-15 19:57:20 följande:

Jag personligen tycker att folk är rätt taskiga mot Redlips (ts). För hon verkar ha en stabil plan och går igen det med dom som sköter det där. Varför komma här och säga saker som får henne upprörd. Det finns fler alternativ än bara ett.

1. kontakt med barnet eller inte.
    2. Adoptera bort det eller inte.
    3. Adoptera bort till närstående eller inte.
    4. Visa mycket information om sig själv eller inte.
    5. Vara med och önska om nya föräldrar eller inte.
    6. Prata med adoptivföräldrar eller inte.

Sen finns det så mycket mer. Vad jag ser så har Redlips en bra plan över vad hon vill och vad hon valt. Ingen har rätt att säga "det är inte bra" "det här är bättre" "jag tror att" "tänk på". Det finns fler alternativ, Redlips har valt ett i varje. Låt henne gå efter det. Hon har nog fått godkännande att få gå efter det också. Dessutom så håller sig ingen till tråden, inte ens jag. Vi ska inte vara här för att kritisera henne val, lägga fram flera val etc. Vi ska vara här om vi har upplevt det och kan berätta om det. 

Så lågt av folk att försöka få en människa, som fått godkännande och valt efter regler, att känna sig dålig eller som om hon gör fel. För hon gör långt ifrån fel.

Jag tycker man ska tänka på barnet, men som hon själv skriver så måste hon tänka på sig också. Hon är också med i det här. Pappan också. Ni tänker på vad barnet ska säga etc när det blir stort, men vad ska dom biologiska föräldrarna säga?  Hur kul är det att säga att har ett barn man inte kan a hand om, vissa vill glömma det för att komma vidare eller slippa undan depressioner. 

Låt Redlips ha sina val, säg inte emot. Var glad över att barnet kommer få ett hem där det finns det den behöver. 

Jag står på din sida Redlips, och jag håller med dig i dina val.

Går igenom det med dom som sköter det där* 
    -
  • TippToppChokladPlopp
    HäxanSol skrev 2016-06-15 21:32:11 följande:
    Jo, men nu finns det ju ORSAKER till att soc försöker att ha kvar bandet mellan mamman och barnet. Det är liksom inte någon slump, utan det finns så himla mycket forskning som visar att det är det bästa. Jag har nog svårt att förstå dig, måste jag säga.

Jag kan förstå att man inte alltid orkar ta hand om sitt barn praktiskt som ensamstående mamma. Heltidsarbete och hela dagisköret och allt hushållsarbete själv, ingen avlastning kanske, ingen egentid. Men ett barn, ens EGET barn, är ju så mycket mer än det... och småbarnsperioden, när det är som mest jobbigt, varar bara fem år eller så.

Man kan vilja ha kontakten med sitt barn senare, när man fått ordning på sina förhållanden och barnet blivit självgående - då man kan vilja ha tillbaka det! Och TÄNK så hemskt då om det är kört ända fram till 18-årsdagen, och man får grubbla över var barnet är och hur det blir behandlat, och kanske sakna sådana upplevelser som man ser att föräldrar i ens närhet har tillsammans med sina barn... För att inte tala om ålderdomen när man helt säkert kommer att vilja samla barn och barnbarn omkring sig. För det är ju inte säkert att man får några fler barn, sedan när man tycker att det är "rätt"... 

Jag tycker att vi här i Sverige ska vara oerhört tacksamma, i stället, för att vi har ett val att behålla våra barn i våra liv, i den mån vi orkar, även om vi är ogifta, fattiga, utarbetade och saknar ett socialt nätverk som kan avlasta oss under småbarnsåren. Ett val som många förtvivlade mammor i Colombia, Bolivia, Sydkorea Vietnam o.s.v. skulle ge sin ALLT för...
    Oj, snacka om att vara inne i sitt egna perspektiv. Vi bor i Sverige, vi pratar om adoption inom Sverige. Många mammor är hur tacksamma som helst att ens få ge sitt barn en ny chans i livet i vilken ålder den än är i. Även många mammor inser med tiden, efter att barnets tvångsplacerats någon annanstans, att det var det bästa som kunde hänt för barnet. Var tacksam själv för att dom som inte kan få barn äntligen kan få chansen till ett och dessutom får uppleva barnbarn. Samt dom som verkligen inte kan gå igenom en abort. Var tacksam för att barn har så många olika möjligheter i livet. Och vuxna dessutom. Man kan inte bara vara egoistisk hela tiden. Vill du ha alla dina barn för dig själv så visst, men du får acceptera att alla inte ser på livet som du. Att alla inte kan acceptera att se sitt barn lida i deras famn. 
    -
  • TippToppChokladPlopp
    HäxanSol skrev 2016-06-16 20:06:24 följande:
    Va? Jag pratar i högsta grad utifrån hur det är i Sverige idag, och det jag förordar är INTE att en biologisk mamma som inte klarar av att ta hand om sitt barn ska göra det till varje pris. Utan att ett väl utrett och utvalt familjehem ska få göra det - men att den biologiska mamman ändå ska finnas med i bilden. För att det är så ENORMT viktigt för barnets utveckling och identitetsskapande.

Det är mycket bättre att träffa sin mamma då och då och inse att "min mamma är så barnslig och bohemisk så jag hade inte haft det bra hos henne när jag var liten, för hon kan inte hålla ordning på tider och städa och laga mat och förhöra läxor och sådant som mammor ska göra. Men jag gillar henne på något sätt ändå - hon är ju min mamma! Och hon kommer alltid att vara min vän! Men under tiden har jag det bättre här hos Bengt och Anna och alla mina fostersyskon!" Än att barnet ska leva i ovisshet om vem mamman är, och grubbla över varför hon inte ville ha honom/henne. Att känna verkligheten är nästan alltid bättre än fantasierna och grubblerierna. Undantag finns, men det är om bakgrunden är JÄTTEHEMSK - typ att de biologiska föräldrarna är en far och en dotter, eller en bror och en syster, som haft sex med varandra. 
    Det beror från fall till fall. Jag är helt säker på att ts vet vad som är bäst och inte, annars skulle hon nog inte fått information om att det går att göra på andra sätt en bara ett. 

Du får helt enkelt acceptera det möjligheter som finns och det val folk gör. Kan du inte det så ska du nog blunda för det val som upprör dig. (;
    -
  • TippToppChokladPlopp
    Redlips skrev 2016-06-16 21:25:21 följande:

mått så dåligt av att inte veta av sina biologiska föräldrar***

Jag vet att du har koll på det där eftersom att du går igenom det. Jag känner ett par som adopterade bort sin dotter, jag vet att jag frågade dom en massa saker, till slut blev dom trötta på det så dom visare mig alla papper dom fått av deras kommunala socialtjänst. Där stod det om olika val man kunde göra och hur majoriteten har gjort. Det fanns även ett blad med olika val och i varje val så stod det en kommentar från föräldrar eller barn som valt det valet eller fått det valet. Sen fanns det en massa grunder på hur dom söker nya föräldrar, hur dom utreds etc. Allt sånt. 

Du har säkert fått något sånt också, om inte annat pratat om det. Plus massa mer saker. 

Jag tror att du har mest kolla av oss alla här på tråden, för detta är din situation och alla är olika. Jag tror du har blivit informerad noga om konsekvenser för både dig själv, barnet, pappan etc. Jag tvivlar inte på att det är otryggt eller elakt att inte ha kontakt med sitt barn. För vad jag såg då var att många barn inte led av det, det fanns då en statistik som visade att det är mer barn som inte letar upp sina biologiska föräldrar än dom som gör det, det tyder ju dels på att många säkerligen har det så bra så dom inte vill slösa energi på en främling. För det är ju det du blir för barnet och barnet för dig. Sen kan det tyda på att föräldrarna inte bör sökas upp av olika anledningar. 

Så vilka är vi egentligen att döma folk som vi inte känner. Vi gör på vårt sätt och du på ditt. Jag önskar dig all lycka till. 
    -
Svar på tråden Adoptera bort det