Inlägg från: MissHelene |Visa alla inlägg
  • MissHelene

Adoptera bort det

Det här kan låta lite udda med adoptera bort till ngt homosexuellt par (män alltså) det är nästintill omöjligt dör ett homosexuellt par att få adoptera. Man kan låta en av dom skriva under faderskapet och frånsäga sig vårdnaden, känns som enda sättet. Säkert inte lagligt att göra på det sättet men det skulle göra ett utvalt barnlöst par utan ngn chans att få barn till dom lyckligaste i världen :)

• MissHelene
    Trippelmamma76 skrev 2016-06-20 10:28:25 följande:

Varför i hela friden tror du det? De har laglig rätt att adoptera i Sverige precis som alla andra! (Att det är svårt med utlandsadoptioner är en helt annan sak, men det beror ju på regler mm i länderna barnen kommer ifrån! Detta handlar ju om en inhemsk adoption.)

Det haglar inte direkt svenska barn som adopteras bort i sverige och homosexuella män är ingen prio när dom letar adoptionsföräldrar, lite det jag syftade på, kan ha uttryckt mig otydligt och ber om ursäkt för det. Jag vet att dom har laglig tätt att adoptera. Det jag inte trodde var lagligt var mitt förslag.
  • MissHelene
    Redlips skrev 2016-06-20 14:24:41 följande:
    Jag har inte tagit upp den diskussionen så mycket eftersom jag vill att adoptionen ska gå så fort som möjligt efter födseln. Jag blev rekommenderad att adoptera bort det till ett heterosexuellt par än homosexuellt om jag ville att det skulle gå fort, just därför har jag inte fördjupat mej i homosexuella adoptivföräldrar. Jag har inge problem med om mitt barn skulle ha homosexuella föräldrar, det tar bara lite längre tid med allt, vilket jag inte har tid att vänta på, vilket egentligen är synd. Det tar inte flera år längre utan kanske några månader bara. Så det är inte omöjligt här i Sverige, att få adoptera ett barn fött i Sverige som homosexuellt par.  

Varför det kan se omöjligt ut är för att det är få homosexuella som faktiskt får ett "fall".Det är för många som har fördomar och önskemål om att inte adoptera bort till homosexuella, vare sig det är killar eller tjejer. Finns det någon som bara vill ha ett homosexuellt par så går det varken snabbare eller långsammare. 

Jag vet inte om man får skriva ut det men kvinnor och män som är sterila går före folk som inte är sterila. Dvs att, ett homosexuellt par kan inte få barn tillsammans, men kan få det på annat håll (om dom inte är sterila), medan en som är steril inte kan få något alternativ till biologiska barn. Då försöker man uppfylla deras "önskning" först medan dom som inte är sterila kan vänta. Om du förstår vad jag menar. 

Sen beror det på fall till fall, för vissa är det enkelt för andra är det super krångligt med adoption. 
    Redlips
    Jasså det tar längre tid, det var väldigt synd. Lider med dom homosexuella männen, kvinnliga homosexuella kan inseminera om dom inte är sterila medan männen måste hitta en kvinna som vill ha delad vårdnad med dom så det blir ändå inte deras "eget", synd att surrogatmödraskap blev nedröstat här i landet.
    Tycker du är stark som står på dig ang. ditt val, håller tummar och tår för dig!:)
  • MissHelene
    Redlips skrev 2016-06-20 14:47:19 följande:
    Ja det var synd att surrogatmödrar blev nedröstade, men det var säkert för att kvinnor inte ska känna sig tvungna att bli det. Rätta mej om jag har fel.

Tack så mycket, uppskattar att det finns folk som faktiskt ser ljust på det här (: 
    Redlips
    Ja jag har för mig att det var ngt sånt. Men det är väl ett val man gör tycker jag. Bara för att jag har fungerande livmoder och det vore lagligt så skulle jag inte känna mig tvungen, ha ha \(^^)/

Ja det känns som att du vet vad som är bäst för dig och ditt barn, man adopterar juh inte bort sitt barn för skojs skull utan för barnets bästa :)
Svar på tråden Adoptera bort det