• Anonym (Fundersam)

Packa till 7-månaders solsemester

Hej!

Vi ska på solsemester om någon vecka med vår lilla 7-månaders bebis. Så då undrar Jag om någon praktiskt lagd person kan hjälpa mig med en bra packlista. Vi har börjat köpa lite sommarkläder men eftersom vi aldrig haft barn på sommaren så har jag dålig koll på vad man använder för kläder etc. Hur mycket behöver man. Och hur mycket mat? Han ammar men bara när vi är hemma då han inte finner ro annars så barnmatsburkar kanske vore bra? Annars gillar han banan, avokado, ägg och det finns ju att köpa överallt.

Två veckor ska vi vara borta kanske jag bör tillägga. Vi är vana resenärer men detta att resa med bebis känns som något helt nytt. :/

Tack på förhand

• Svar på tråden Packa till 7-månaders solsemester
  • Anonym (Fundersam)

Inser att titeln på min trådstart blev lite tokig. Vi ska alltså resa med en 7-månaders bebis och inte vara borta 7 månader som man hade kunnat tolka det haha

• Anonym (Lisa)

Vi var på solsemester när våra tvillingar var 8 månader. Jag ammade i normala fall bara lite men i värmen ammade jag mer, smidigt att kunna göra det. För vätska och mat. Sen hade vi med oss gröt, pulvergröt. Smidigt att att bara blanda med varmt vatten. Tog med oss lite burkar oxå. Ta med en liten termos som du kan ha varmt vatten i.. Vi hämtade varmt vatten på restaurangen som vi tog med till hotellet. Ta med nappflaska till att dricka ur om barnet tar det. Välling?

Bra solhatt med stort brätte. Ta gärna med 2 ifall man är i vattnet så den blir blöt. Solskyddskläder hade vi men de var inte i solen så mkt. De var under parasoll eller i vagnen. Bra solskydd till vagnen. Kan rekommendera Aussie .. Täcker bra! Tunna tröjor, gärna långärmat. Vi tog även med badblöjor men kan tycka det är lite onödigt.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-04-01 09:32:28 följande:

Inser att titeln på min trådstart blev lite tokig. Vi ska alltså resa med en 7-månaders bebis och inte vara borta 7 månader som man hade kunnat tolka det haha

Hehe.. Jag tolkade det rätt direkt men visst, så kunde det ju uppfattas. :)
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-04-01 09:44:52 följande:

Vi var på solsemester när våra tvillingar var 8 månader. Jag ammade i normala fall bara lite men i värmen ammade jag mer, smidigt att kunna göra det. För vätska och mat. Sen hade vi med oss gröt, pulvergröt. Smidigt att att bara blanda med varmt vatten. Tog med oss lite burkar oxå. Ta med en liten termos som du kan ha varmt vatten i.. Vi hämtade varmt vatten på restaurangen som vi tog med till hotellet. Ta med nappflaska till att dricka ur om barnet tar det. Välling?

Bra solhatt med stort brätte. Ta gärna med 2 ifall man är i vattnet så den blir blöt. Solskyddskläder hade vi men de var inte i solen så mkt. De var under parasoll eller i vagnen. Bra solskydd till vagnen. Kan rekommendera Aussie .. Täcker bra! Tunna tröjor, gärna långärmat. Vi tog även med badblöjor men kan tycka det är lite onödigt.

Tack för ditt svar :)

Ja gröt är ju bra. Räcker länge också.

Tror du en soltröja och korta badbyxor räcker som solskydd eller bör man ha en hel uv-dräkt också? Tänker när han är uppe ur vattnet så kan vi ju sätta på vanliga kläder. Vill ju inte gå runt med de blöta ändå och han kommer kanske inte leka i sanden som ett större barn. Eller gjorde dina tvillingar det?

Vi har tre solhattar. En lite mindre fin för vattenlek och två lite finare. Borde räcka :)

Hur mycket kläder packade ni? Är tröjor att föredra framför bodys?
  • Santin

Vi åkte med vår 9 månaders förra sommaren. Hade bara med oss gröt. Barnmat finns att köpa även i andra länder. Framförallt om många européer åker dit.

Köpte uvtält på plats. Hade med mig tvättmedel. Packade ungefär det barnet behöver på en vanlig vecka och nått ombyte extra. Hade även med uvdräckt och solhat.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-04-01 10:09:07 följande:
    Tack för ditt svar :)

Ja gröt är ju bra. Räcker länge också.

Tror du en soltröja och korta badbyxor räcker som solskydd eller bör man ha en hel uv-dräkt också? Tänker när han är uppe ur vattnet så kan vi ju sätta på vanliga kläder. Vill ju inte gå runt med de blöta ändå och han kommer kanske inte leka i sanden som ett större barn. Eller gjorde dina tvillingar det?

Vi har tre solhattar. En lite mindre fin för vattenlek och två lite finare. Borde räcka :)

Hur mycket kläder packade ni? Är tröjor att föredra framför bodys?
    Den burkmaten de hade i Italien ville inte mina pojkar äta. När våra burkar var slut så var gröten räddningen.

Vi hade solkläder med lite längre byxor. Kan kanske vara rätt så bra men som sagt. De var inte i solen långa stunder. Bodys är jättebra tycker jag. Men är det riktigt varmt så kan det vara luftigare med en tunn bomullströja. Vi packade med oss för mkt kläder. Man vill kanske ha nåt fint nån gång men enkla kläder.. Kanske nåt set med kofta eller så om man är ute på kvällen.
  • Mellanmjölkens land

Tunna heltäckande kläder. Linne är bra
    Tunna knästrumpor ifall vanliga strumpor lätt åker av
    Hatt med breda brätten som knyts under hakan
    Solskyddskläder (minst 2 uppsättningar, gärna 3)
    Badbyxor (babysimsvarianten)
    Armpuffar för små barn (bebisar förvandlas lätt till ålar på djupt vatten)

1pkt blöjor (skönt att slippa jaga blöjor det första man gör och när man åker hem har man det utrymmet extra i resväskan)
    Några barnmatsburkar, vet inte hur många eftersom våra inte direkt älskat burkmat.
    Välling för hela resan om han dricker det

Alvedon
    Plåster

Ergonomisk sele (främst för själva resan men även eftersom trottoarer utomlands ofta inte är anpassade till vagn)

• jennyz

Vätskeersättningspulver skulle jag nog ta med mig också... Annars solskyddskläder känns viktigt, har dock aldrig åkt med så små barn, dottern var drygt år när vi åkte första gången... Hon badade sparsamt var en del i vagnen och under parasoll, hon åt lite av varje då samt välling så det löste sig, men ville ha vätskeersättningspulver om hon skulle få i sig för lite vätska...

• Hewa
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-04-01 09:32:28 följande:

Och jag som hann bli avis som fan :)
  • Anonym (..)

När vi åkte med våran då 7 mån bebis så hade vi med sommarkläder (linnen shorts t shirt mm) en uv filt flera solhattar och en uvhatt.

Utöver kläder så hade jag med halva apoteket termometer nässpray alvedon hostmedicin näsfrida vätskeersättning mm och det var en himla tur för han blev jätte sjuk 41 graders feber och dunderförkyld.

Ett paket blöjor och badblöjor och jag valde medvetet att inte börja med någon mat innan resan så jag ammade men hade med välling i fall att

• Anonym (Fundersam)
    Hewa skrev 2016-04-01 22:47:57 följande:

Och jag som hann bli avis som fan :)

Hahaha ja det vade varit något :P

Lite långtråkigt kanske? ;)
  • sina

Utöver det som redan har sagt så är ett tips att lägga blöjpaketet i korgen under vagnen så tar det inte upp plats i väskan. Syns inte sen heller när ni fäller ihop vagnen.

Vi hade heltäckande uv-dräkt på vår sjumånaders - hade med tre stycken att byta mellan. Hon hade bara det på dagarna.

Svar på tråden Packa till 7-månaders solsemester