• Deceree1

Cannabis som medicin

Som ni säkert har hört så blev Andreas Thörn blivit dömd i högsta domstolen till dagsböter för narkotikabrott. Han har råkat ut för en olycka för många år sen och har svår smärta som inte någon smärtlindrande medicin hjälper mot. Vore det inte bättre att legalisera cannabis eller åtminstone ha en lag som gör det möjligt att få använda cannabis i medicinskt syfte. Andreas har tvingas sluta med cannabis och är nu åter sjukskriven med svåra smärtor. Är det så vi ska ha det? Många andra länder tillåter cannabis som medicin. Jag har hypermobilitetssyndrom och har haft svåra smärtor i 30 år. Jag skulle absolut tacka ja till den medicinen. Men va faan, jag får väl gå och ha ont så jag knappt kan röra mig ibland. Jag är 50 år och känner mig som 80. Jag skulle gärna se att det blev en förändring på det här.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Cannabis som medicin
  • cirpen

Vore det lagligt skulle läkemedelsindustrin gå miste om stora intäkter...

• Drottningen70
    cirpen skrev 2016-04-01 19:26:29 följande:

Fast då skulle det ju som läkemedel vara en del av läkemedelsindustrin....
  • Anonym (***)
    cirpen skrev 2016-04-01 19:26:29 följande:

Eh, det är ju läkarna som ska skriva ut och det skulle vara läkemedel precis som andra läkemedel.

Sedan förstår jag inte ditt argument. Ska vi inte låta folk äta sig friska istället för att dela ut mediciner för att det är synd om läkemedelsindustrin?
  • cirpen

Eftersom det växer i det fria går det inte att patentera således kan inga läkemedelsbolag tjäna hutlösa pengar på det heller.

Vore det lagligt tänkte jag mig att det skulle gå att köpa som hälsokost typ.

• Anonym (***)
    cirpen skrev 2016-04-01 20:10:15 följande:

Eftersom det växer i det fria går det inte att patentera således kan inga läkemedelsbolag tjäna hutlösa pengar på det heller.

OK, så var tror du läkarna får det ifrån? Odlar sjukhuset det på baksidan?
  • Anonym (***)

Vi pratar om att det ska vara lagligt för läkarna att behandla patienter med, inte att vem som helst ska kunna köpa det i affären. Läs TS, så förstår du diskussionen.
  • Deceree1

Hur ska jag säga att jag vill ha det utskrivet? Hon skulle gå i taket!! Fast jag har 30-års dokumentation på min smärta pga hypermobilitetssyndrom.

• Deceree1

Dessutom tjatar hon på mig att hon inte vill att jag ska äta tramadol. Jag är livrädd att hon ska ta det ifrån mig. Då skulle jag inte kunna röra mig. Då skulle jag ligga som en död. Jag har hotat med att jag ska röka på om jag inte får trama så än så länge får jag. Frågan är hur länge.... Vet inte hur jag ska säga till henne bara.... Hjälp...

• hoppsa

Cannabis ÄR tillgängligt för medicinskt bruk i Sverige. Det skrivs ut på licens och är precis som alla andra narkotikaklassade mediciner straffbart om det inte är på recept. Killen hade lika gärna kunnat använda heroin med motiveringen att han behövde opiater mot smärta och sen bli stött över att han blev dömd för det.

Sen att det är få läkare som skriver ut det även då det är medicinskt motiverat och det är omgärdat av lite väl mycket flumdimma många läkare inte ser igenom är en helt annan fråga.

Cannabis är utmärkt i medicinska syften rätt använt!

• Drottningen70

Du missförstår nog frågeställningen rätt rejält...
Svar på tråden Cannabis som medicin