• Anonym (familjehem?)

    Bli familjehem för ungdom/ensamkommande flyktingbarn?

    Hej, jag och min man har funderat fram och tillbaka länge på om vi skulle bli familjehem. Vi har en extra lägenhet som ligger på vår tomt och har egentligen tänkt att hyra ut den, men har nu funderat lite på om vi istället skulle bli familjehem. Vi tänkte att möjligheten finns ju att stötta en ungdom som kanske ska ha eget ansvar i form av boende men fortfarande under vuxnas tillsyn eller en ungdom som av någon anledning inte kan bo hemma. Funderar också på familjehem för ett ensamkommande flyktingbarn med samma behov av bostad och eget ansvar men där det ska finnas en tillgänglig vuxen, någon typ av "utsluss". Vad är era erfarenheter av detta?

    Detta är något vi har funderat en del på fram och tillbaka, ett par vänner till oss är familjehem åt ett ensamkommande flyktingbarn och tycker att det fungerar fint (men det är ett barn i yngre tonåren som bor heltid med familjen).

    Vad har ni för erfarenheter av detta? Vi har som sagt funderat en del på det men det känns som ett väldigt stort steg att ta, så man har väl inte riktigt "vågat". Jag kommer också att vara föräldraledig från sommaren och är osäker på hur det kan bli att ta ansvar för en ungdom under den tiden. Vad tänker ni?

  • Svar på tråden Bli familjehem för ungdom/ensamkommande flyktingbarn?
  • Myling

    Min erfarenhet är att det blir andra problem än man väntat sig. Inga problem med krigstrauman, men mer vanliga tonårsproblem så som bortskämdhet, vill inte hjälpa till hemma, förväntar sig dyra kläder, orkar inte plugga och snattar växelpengar.

  • Myling

    Ensamkommande flyktingbarn alltså.

    De inhemska har haft drogproblem och varit mer åt det kriminella.

  • Anonym (?)
    Myling skrev 2016-04-01 21:09:52 följande:

    Ensamkommande flyktingbarn alltså.

    De inhemska har haft drogproblem och varit mer åt det kriminella.


    Vad bygger du dina påståenden på ?
  • Myling

    Min svärmor är/var familjehem. Hoppas det kommer fler erfarenheter! Själv har vi för många småbarn för att kunna engagera oss.

  • Anonym (Lisa)

    Mina grannar är familjehem till ensamkommande flyktingbarn som är sexton och sjutton. De är snälla killar men ändå ett jätte jobb. Dessa barn är riktigt krigs traumatiserade och gråter hela nätterna igenom. Sen har min bästa vän varit familjehem åt en femtonåring och det gick bara ett år. Det var ett sk problembarn. Allt gick bra i början sen började e hon rymma och stjäla pengar. Tycker du ska tänka om du verkligen vill och kan ta det ansvaret nu. Jag skulle aldrig göra det så länge jag hade mindre barn själv. Det placerade barnet tycker jag måste kunna få komma i första hand ett tag och det tror jag är svårt att fungera om man har egna barn.

  • Anonym (Beror på)

    En del är glada, snälla o goa.

    Hjälper gärna till och vill plugga osv. Man får träffa först och se om det känns rätt, så du vet.

  • Anonym (Familjehemsmorsan)

    Vi har en kille från Afghanistan, uppväxt i Iran. Han är i yngre tonåren och har varit hos oss ett par månader. Han ställer inga höga krav, vill göra rätt för sig och är hjälpsam. Ibland ledsen, okoncentrerad, trött och frustrerad. Men mestadels artig, glad och nyfiken. Utåt sett i alla fall, jag vet att det snurrar ganska mycket i huvudet på honom. Men på inga sätt krävande, förväntar sig dyra saker eller är odräglig.

  • Anonym (Hur blir det?)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-04-01 22:12:02 följande:

    Mina grannar är familjehem till ensamkommande flyktingbarn som är sexton och sjutton. De är snälla killar men ändå ett jätte jobb. Dessa barn är riktigt krigs traumatiserade och gråter hela nätterna igenom. Sen har min bästa vän varit familjehem åt en femtonåring och det gick bara ett år. Det var ett sk problembarn. Allt gick bra i början sen började e hon rymma och stjäla pengar. Tycker du ska tänka om du verkligen vill och kan ta det ansvaret nu. Jag skulle aldrig göra det så länge jag hade mindre barn själv. Det placerade barnet tycker jag måste kunna få komma i första hand ett tag och det tror jag är svårt att fungera om man har egna barn.


    En tanke jag har haft är hur det blir om dessa ungdomar inte får vård med tanke på de hemska saker de varit med om. Vissa har blivit våldtagna och sett riktigt hemska mord osv. Många ex.vis amerikanska soldater har ju flippat pga att de blivit traumatiserade i krig.
  • Anonym (Familjehemsmorsan)

    Ja, jag undrar verkligen hur allt ska gå. Paralellsamhällen, tydligare underklass, öppen slum och misär. Svårt att se hur alla ska komma in i samhället, hitta en fungerande väg in med språk, utbildning och jobb. Klurigt.

  • Gladhannapanna

    Att ni har en separat bostad är toppen, det är många ungdomar som behöver möjlighet att bo själva och ändå ha tillsyn av trygga vuxna.

    När vi utreder familjehem brukar vi råda dem att vänta tills de egna barnen är lite större och förstår mer. Men det är viss skillnad att ha någon boende på tomten och att ha en ungdom i huset.
    Ring din kommun och fråga om hur de ser på er som familjehem alternativt ta kontakt med ett konsultföretag. Mitt tips är att prata med ett etablerat företag, inte ngt av de nystartade för många av dem är oseriösa!

    Det är ganska omfattande utredningar som görs på blivande familjehem, det är för att säkerställa att det är lämpliga familjer som blir familjehem.

Svar på tråden Bli familjehem för ungdom/ensamkommande flyktingbarn?