Inlägg från: Anonym (Kvinna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvinna)

Olika "raser" i relation?

Först och främst, om du ska diskutera detta ämne så måste du tänka på hur du uttrycker dig, för ditt språk avslöjar fördomar även om du propsar på motsatsen.

Socialt accepterat finns det bara människorasen. Sedan följer olika nationaliteter. Vi är inte djur.

Som svar på din fråga, ja det kan jag. När man blir vuxen så förändras synsättet och prioriteringarna i livet. Alltså blir man förälskad i en person och inte ett utseende.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 11:35:45 följande:

Jag har citationstecken runt ordet raser av just den anledning du tar upp.

Jag vet att vi inte är olika raser, på riktigt.

Jag är 47 så vuxen har jag hunnit bli.

Alltså människorasen kan du inte skriva i plural. Nationaliteter heter det. Så "raser" har ingen betydelse. Som (pärlglans) skrev, vad är syftet med denna tråd annat än att göra folk upprörda?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (felicia) skrev 2016-04-02 11:43:52 följande:

Fast vi är ju djur (lite underligt att påstå annat? Riktar mig till personen i inlägg 1).

Jag håller med om att det är lite underligt att prata om "raser" som om vi vore hundar, även fast ordet används flitigt om människor i engelskan så är det inte ett ord man direkt använder om människor när man talar svenska.

Men om vi nu bortser från det och svarar på frågan: jag ser det inte som ett hinder, men jag blir sällan kär, känner ytterst sällan någon större attraktion till någon. 

Färgskillnad avskräcker mig inte, men vissa ansiktsdrag kan ta dem längre ifrån vad jag tycker är vackert, ser därför fler vackra vita män än svarta män (jag är dock rätt petig, så jag ser väl en vacker man på 100 män, give or take), men det finns ju absolut vackra svarta män. Sedan alla andra färger/ursprung, jag har alltid tyckt att sneda ögon är väldigt sött, så jag tycker ofta automatiskt att människor från korea/japan/kina/etc är fina.

Jag är rätt övertygad om att jag nog skulle kunna ingå i en relation med en person som jag inte tycker är vacker om dennes personlighet får mig på fall. Så ja, det skulle inte vara något problem för mig. Rent attraktionsmässigt kanske det finns problem, men annars inte.

I biologin är vi djur, men inte i sociologin. Kallar du dig själv för däggdjur eller människa?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (felicia) skrev 2016-04-02 12:01:58 följande:

Skulle du kalla en katt för katt eller däggdjur? Jag förstår vad du menar, men man brukar inte kalla något specifikt djur för bara däggdjur.

Nej men om man säger "oj jag körde på ett djur" "Jag såg ett djur ute i trädgården" "Gillar du djur?" Så menar man aldrig en människa. Däremot kan det i djur menas allt från en mus till en elefant.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 12:33:05 följande:

Det är en seriös frågeställning. Ni som blir upprörda kan ju låta bli att läsa?

Men Gud. Jag skriver under behärskning nu för att inte bli blockad.

Din frågeställning lyder förenklat (och politiskt korrekt):

Jag tänder bara på människor med samma nationalitet som mig. Kan ni tända på människor av annan nationalitet än er egna?

Om du nånsin gått utanför dörren så vet du redan svaret på den frågan! Därför undrar jag, vad är syftet med tråden?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 12:46:47 följande:

Förstår inte vad du upprörs över.

Nationaliteten saknar betydelse om den andra förstår svenska eller engelska. Kan hyfsad tyska också så det skulle fungera om viljan fanns.

Det är så klart enklast med en svensk.

Med ditt resonemang angående hur du tolkar min ts så skulle jag kunna vara ihop med en svart/asiat/eskimå om han bara var svensk. Det kan jag inte då jag inte attraheras av deras utseende.

En vit sydafrikan, inga problem.

Så nej, du har tolkat mig fel

Gemensamma faktorer för en nationalitet är språk, religion, etnicitet, härstamning, historia, kultur, traditioner, gemensam styrelseform och sociala normer. Etnicitet och härstamning är faktorer som påverkar en människas utseende. Och jag skrev även ANDRA nationaliteter än din egen.

Du svarar fortfarande inte på frågan om VAD det är du vill ha svar på i den här tråden? Du fattar ju redan själv att alla inte enbart blir tillsammans med en spegelbild av sig själv, så VAD är det du vill veta?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 12:57:49 följande:

De flesta har partners av samma etnicitet.

Bor du i en by?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 13:21:34 följande:

Irrelevant fråga men svaret är nej. Bor i en mellanstor stad.

Konstigt, jag bor i Stockholm och ser par dagligen av olika ursprung.
  • Anonym (Kvinna)
    AliBabas skrev 2016-04-02 14:27:18 följande:

Vilket urlöjligt inlägg!

Grattis till första pris i löjliga kommentarer.

Det är så komiskt med folk som kör med att andra inte skulle förstå, ett unket sätt att köra härskarteknik. Du ser väl att ts är rätt skärpt även om du inte håller med? Så klart du gör, det är ju därför du försöker förminska hen.

Tack för garvet.

På vilket sätt ät ts skärpt? Ingen fattar ju vad tråden handlar om och hon vägrar förklara?
  • Anonym (Kvinna)
    AliBabas skrev 2016-04-02 14:36:49 följande:

Jag fattar precis vad hon menar och tycker att hon har rätt till sin känsla.

Hon har inte förminskat någon!

Det är väl inget fel i att attraheras av dem som liknar en själv?

Ok kan du då förklara syftet med tråden eftersom du förstår den?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 14:56:26 följande:

Nja, det får nog ts göra själv.

Jag kan inte förklara någon annans tankar utan att riskera att göra fel.

Fast för mig är tråden solklar.

Fail.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 15:01:00 följande:

I know.

Ville bara få er att förstå saker ni blundar för.

Ingen större skada skedd.

Vill du så kan jag fortsätta diskussionen från AliBabas.

Men alltså, är du man eller kvinna? Vad är det vi blundar för?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 15:09:58 följande:

Mitt kön är oviktigt i sammanhanget.

Vad spelar det för roll?

Det spelar väl all roll? Du kallar dig både för Bella och Ali. Är du en 47 årig kvinna med fördomar eller är du en man som låtsas vara kvinna för att skapa intriger?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 15:18:46 följande:

Nej det spelar ingen roll.

Du inbillar dig för mycket och tillför ingenting.

Vill du diskutera ämnet så gör det, kommer inte bemöta dig annars.

Jo det spelar visst roll! Varför utger du dig för att vara kvinna i denna fråga? För att få sympatier? Du börjar mer och mer framstå som en schizofren medelåldersman som sitter ute i nån stuga i skogen och inte har nåt bättre för dig än att tramsa på fl. Vad är meningen med det? Och jag har redan svarat på din ts, första svaret i tråden!
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Peter) skrev 2016-04-02 15:32:20 följande:

Jag skulle inte attraheras av en person som ställde den fråga du ställer i ts till mig vid en inledande träff. Antingen skulle jag klassa din fråga som att den hade en rasistisk underton eller också skulle jag avfärda den som enbart enfaldig.

Klockrent!
Svar på tråden Olika "raser" i relation?