Inlägg från: Anonym (Linda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linda)

Olika "raser" i relation?

Din frågeställning lyder förenklat:

Jag tänder bara på människor med samma ras/hudfärg som mig. Kan ni tända på människor av annan ras/hudfärg än er egna? 

Om du nånsin gått utanför dörren så vet du redan svaret på den frågan! Därför undrar jag, vad är syftet med tråden?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 12:57:49 följande:
    Anonym ("Vanlig" svensk) skrev 2016-04-02 12:54:03 följande:
    Om vi ska använda ordet "ras", varför blir du förvånad att jag skriver "blandras"? Det är väl det det är i så fall? Eller hur skulle du vilja uttrycka det?

Nja, statistiskt underlag har jag bara jag går utanför dörren. De flesta har partners av samma etnicitet.

Blev förvånad eftersom du talar om ditt egna barn i rastermer.
    Du har fortfarande inte skrivit vad vi ska diskutera?

Är det värre att använda rastermer när det gäller barn än vuxna?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 13:24:23 följande:
    Tror du verkligen inte att rödhåriga inte fått fan för det?

Minns i skolan, en lång rödhårig kille som kallades för "Skyskrapan brinner". Rödhåriga tjejer som trakasserades och skojades om att det brann på loftet. Etc, etc.
    Du menar alltså att rödhåriga systematiskt förtrycks?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 14:02:17 följande:
    Nu är du inne på något annat än min vad min ts går ut på.
    Skapa gärna en egen tråd om det.
    Så vad går din TS ut på?
  • Anonym (Linda)
    Dr Nail skrev 2016-04-02 14:01:26 följande:
    Mobbning ÄR en form av förtryck. Av rödhåriga som grupp. Och ja, även vuxna rödhåriga kan bli mobbade. Det du säger är att det finns grupper som är mer förtryckta, men vad är det för j-a tävling? "Du är inte tillräckligt förtryckt, så det räknas inte". Haha :D
    Fast nu mobbas inte rödhåriga som grupp.

Du får gärna länka till något som helst bevis på att rödhåriga förtrycks som grupp, inte bara av enstaka idioter, utan av samhället/samhällsstrukturen. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 14:02:17 följande:
    Nu är du inne på något annat än min vad min ts går ut på.
    Skapa gärna en egen tråd om det.
    Ursäkta, men det var väl du som först började dra in rödhåriga i diskussionen?

Redan i inlägg 5 började du diskutera rödhåriga.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (l) skrev 2016-04-02 14:13:29 följande:
    jag förstår vad du menar men eftersom du skriver "raser" och "deras utseende" där du sammanför eskimåer, asiater och afrikaner i ett svep så blir det ett rasistiskt sätt att prata. Du är så att säga "rasist i ditt språk" utan att du verkar förstå det. Första svaret i tråden säger egentligen allt men det kanske var för svårt för dig att ta det till sig? 

Och det är intressant för hur många finns det inte som säger "jag är inte rasist men",och sen säger man vadå ? jo just det, nåt rasistiskt. Annars skulle man inte behöva ursäkta sig innan. Precis som du gör i din TS. Du vill inte kallas rasits men du använder ändå ett språkbruk som gör att man tror att du är rasist. 

Du får helt enkelt nyansera ditt språk om du vill få folk förstår bättre hur du menar. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 14:23:29 följande:
    Menar du att detta är att "diskutera rödhåriga"?

"Jag tänder inte på t ex rödhåriga heller."
    Lika mycket som att diskutera raser, tydligen.

Du skriver ju: "jag tänder inte andra raser". Men du diskuterar kanske inte raser heller, vad vet jag.

Du svarar aldrig på frågan om vad ditt syfte med tråden är. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 14:34:28 följande:
    Ska du citera så får du se till att citera rätt. Använd annars inte citattecken.
    Så du har inget svar?

Där ser man...
Svar på tråden Olika "raser" i relation?