Inlägg från: History |Visa alla inlägg
  • History

Olika "raser" i relation?

Om jag hade varit en "Neanderthal människa" homo sapiens neanderthalensis som förövrigt var den sista "rasen" som levde samtidigt som våra egna förfäder "Cromagnonmänniskan" homo sapiens sapiens. Så hade jag tyckt det skulle gå alldeles utmärkt. Nya rön visar nämligen att de två arterna fick avkommor. Vissa gener ifrån Neandertal tror man finns t ex kvar i den moderna människan. Detta med att många Européer är ljushyade tror man kan härröra därifrån. Hur som helst så har det visat sig att upp till 2 % av våra gener i Europa och i viss mån också i Asien härrör ifrån Neandertal. Däremot är dessa procent något som saknas hos de allra flesta Afrikaner. Så även om vi tillhörde olika raser så har det visat sig att vi kunde ha skönt tillsammans.  

• History
    Anastasia100 skrev 2016-04-02 21:18:15 följande:
    Visst var det lite kul, att författarinnan till Grottbjörnens folk som blev så hånad p.g.a. den inter-raciala våldtäkten som ledde till avkomma - faktiskt hade rätt! Det VAR möjligt, och vi är alla infödda europeer frukten av sådana möten! (Man får ju hoppas att inte alla var våldtäkter, förstås, utan att det kunde vara kärlek också! Homo sapiens-tjejerna kanske fick rymma hemifrån med neanderthal-killarna! )
    Det ligger kanske mer sanning i det du skriver än vad du själv anar. För det påstås t ex att Neandertal med sin muskelvolym. Som sägs ha varit större än hos oss. Därmed också hade ett betydligt hetsigare temperament. Så på så sätt kan du ju därmed ha rätt med det där med våldtäkter. I närkamp så lär inte vi ha haft en chans mot Neandertal.  
  • History
    Anastasia100 skrev 2016-04-02 22:02:59 följande:
    Jag kan i och för sig tänka mig att vissa tjejer drogs till dem, precis som de dras till tatuerade MC-snubbar och kriminella idag. Tvärtom är svårare att tänka sig; att man skulle ha blivit kär i en neanderthal-kvinna - för de kan inte ha varit fagra i ansiktet. Men de kanske fick duga, för dom som inte fick en egen partner av den egna rasen av någon anledning...
    Vad vet vi om de ideal man hade på den tiden? Kanske hade neandertal kvinnan något som vi tyckte våra kvinnor saknade. Men förmodligen så sågs hon i så fall bara åtråvärd för sitt exotiska utseendes skuld. Ja kanske var det rent av så att vi tyckte att hon var mer lik modergudinnan med sin starka och satta kropp. Och därför sågs ur-sexig ut! Flört
  • History

Även om jag förstår vad du menar, så känns det inte riktigt rätt att använda ordet ?raser?. Nej den sista av en helt annan människoart sägs ha dött ut för ca 30 000 år sedan. Det du far efter tycker jag mer går under benämningen genetik dvs. ärftlighetslära. Att tro att detta är detsamma som olika raser är fel. Nej ärftlighetslära har med våra olika egenskaper att göra t ex detta med varför nu en människa har en annan hudfärg, ögonfärg, hårfärg mm, mm, mm. Man ger alltså i ärftlighetsläran en förklaring till varför nu en människa ?homo sapiens sapiens? har de egenskaper hon eller han har. Ja, man försöker i alla fall ge en vettig förklaring som i sin tur har med evolutionsteorin mm att göra.     

• History

Vad gör egentligen "rasisten" om nu hon eller han fattar tycke för en färgad kvinna eller man? Detta är egentligen en intressantare fråga? Ja varför man ändå helt plötslig kan känna sig kåt, attraherad, bli förälskad i någon man dessförinnan kan ha haft väldiga fördomar och förutfattade meningar om.  

• History
    seriösanvändare skrev 2016-04-03 21:40:10 följande:
    Är man rasist tror jag inte att man fattar tycke för någon som man är rasistisk mot. Men sen kan ju folk ändra sig, självklart händer det att folk har väldiga fördomar och sen träffar någon som de gillar och så blir de antingen vänner eller partners.

Preferenser är en annan sak, man kan föredra det ena eller det andra utan att vara rasist.
    Jag kanske är naiv på såhär sätt. Att jag skrev som jag gjorde. Det beror på att jag hemskt gärna vill tro att kärleken är blind. Ja att det finns vissa saker hos oss som vi inte rår på trots att vi tidigare t ex kan ha haft rasistiska, främlingsfientliga åsikter mm. Okey man kanske inte blir kär alla gånger. Men däremot så tror ju jag att vi män i alla fall lätt kan bli kåta på dem vi haft fördomar om. Ja jag tänker t ex på vad just vissa soldater i FN tjänst gjort sig skyldiga till. Och hur vanligt var det t ex inte att vita män under slav tiden föll för "frestelsen" att våldta arbetande och på olika sätt tjänstgörande svarta kvinnor mm. Historien menar jag är fylld av "rasister" som utnyttjar dem som man anser är underlägena de själva. Så mitt upp i allt detta så tror jag visst att det finns rasister som också fått "äkta känslor". Ja jag tror till och med det skrivits böcker och gjort filmer om just sådant.
    EX.
    http://www.wvculture.org/history/journal_wvh/wvh32-2a.html

http://salaallehanda.com/kulturnoje/1.2520179-ny-singel-rasist-bli-kar-i-invandrare 
  • History
    flygrl skrev 2016-04-04 12:58:10 följande:
    Visst kan rasister "bli kåta på dom" dom haft fördomar om som du skrev. MEN du tror väl inte de handlade om kärlek när slavar våldtogs av sina vita Herrar? Eller när soldater våldtar fiendesidans kvinnor?
    Det handlar nog mer om utöva makt dvs ta det man vill ha & samtidigt förnedra "den andra". Att man ser tex. en slavinna som underlägsen kan nog funka som bränsle för att ge sig på henne. Makt rättfärdigar fan allt. Dessutom kan människors dubbelmoral va fullkomligt gränslös.

Sen kan förstås en rasist pga kärlek till en person hen förväntas förakta komma till insikt om att dom egna idéerna inte håller. Finns exempel på rasister som typ "nyktrat till" och blivit anti rasister i stället. Men det e en annan historia. :)
    Precis! Själv lever jag på hoppet. Ja även om jag inte ser mig såsom speciellt troende eller religiös, så vill jag absolut inte tro att undrens tid är förbi på såhär sätt. Ja jag vill tro på kärleken trots att det kanske är den jag saknar mest många gånger själv.
  • History

Av vad man så ofta kan läsa om t ex det besväret vissa känner för muslimska kvinnors klädsel. Så tror jag personligen att ens seder och bruk t ex hur man klär sig. Ja hur man uttrycker sig i sitt yttre mm tyvärr kan vara mycket mer störande för folk än det här med vad man har för hudfärg, hårfärg, ögonfärg mm, mm. Ta t ex det här hur styggt vissa kan ha åt någons handikapp utan att bry sig hur enormt fult detta beteendet egentligen är. Ja att t ex så håna någon för att man tycker vederbörande har ett lustigt beteende mm. Hur fult är inte ett sådant beteende egentligen. Så det värsta tror jag inte hud färg och liknande är.

• History
    flygrl skrev 2016-04-05 20:21:52 följande:
    Inte hundra på va du menar här. Är det hoppet om rasister ska omvändas?

För jag hoppas du va med på min mening om slavägare som våldtog slavar? Att det knappast handlar om kärlek utan också kan va rasistiskt motiverat och handlar mest om makt.

Annars gillar jag att du fortsätter tro på Kärleken. Och hoppas du ska få kärlek i överflöd i ditt liv.

Peace & Love!
    AliBabas skrev 2016-04-03 10:44:30 följande:

Vilket bra skrivet inlägg! 

Tack förresten.
    Ja och jag vet att det är mycket vanligare än vad folk tycks tro såhär. Och för min egen del så säger jag bara. I saknaden efter den där enda som kan betyda allt. Så brukar jag å andra sidan istället säga att det här med kärlek är så mycket mer än man kan ge till en enda.
Svar på tråden Olika "raser" i relation?