Inlägg från: Anonym (Bella) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bella)

Olika "raser" i relation?

Anonym ("Vanlig" svensk) skrev 2016-04-02 12:31:49 följande:

Jag är "vanlig" svensk och har en relation med en "vanlig" afrikan. Jag har det för att jag tänder på honom och är kär i honom. Win win. Om vi får barn så lär de bli "vanliga" "blandras"-barn. Jag har redan ett "vanligt" "blandras"-barn, men med en "vanlig" sydamerikan som jag också tände på och var kär i. Mitt barn ser inte ut som en "blandras" även om pappan var mörk. Men jag skulle inte kunna tänka mig att ha en relation med någon jag inte var kär i eller tände på, vilken "vanlig" "ras" den personen än tillhörde. Och än så länge har ingen tvingat mig att ha det. Så TS, om du stöter på folk i "blandras"-relationer så betyder det nog att personerna uppskattar varandra, även om de inte liknar varandra.

Ok, tack för ett seriöst svar utan försmädligheter!

Förvånar mig dock att du skriver blandras.
  • Anonym (Bella)
    Anonym ("Vanlig" svensk) skrev 2016-04-02 12:49:00 följande:

Men är det ett statistiskt underlag du vill ha? Ska folk bara svara ja eller nej utan vidare diskussion? Eller om vi ska ha en diskussion, vad är det vi ska diskutera?
    Mitt svar på din fråga blir: Ja. Jag tycker att min sambo är attraktiv och jag är kär i hans personlighet. Dock har det inte med hans hudfärg eller etnisitet att göra, utan honom som person. Han är svart och det är en del av honom, men det är ju inte allt. Han är en människa jag uppskattar och trivs med.

Anonym ("Vanlig" svensk) skrev 2016-04-02 12:54:03 följande:
    Om vi ska använda ordet "ras", varför blir du förvånad att jag skriver "blandras"? Det är väl det det är i så fall? Eller hur skulle du vilja uttrycka det?

Nja, statistiskt underlag har jag bara jag går utanför dörren. De flesta har partners av samma etnicitet.

Blev förvånad eftersom du talar om ditt egna barn i rastermer.
  • Anonym (Bella)
    Anonym ("Vanlig" svensk) skrev 2016-04-02 13:06:49 följande:
    Ok, men liksom du så använde jag citationstecken. Mitt barn är en människa med föräldrar av olika etnisitet (pappan har nog flera etnisiteter i blodet, så jag vet inte riktigt hur många etnisiteter mitt barn har) eller "raser" som vi säger i den här tråden. Varför tycker du det är konstigt att jag använder uttrycket "blandras" när det är ok att använda uttrycket "ras"? Som jag förstod det så använde du just det uttrycket för att göra det tydligt vad du menade. Same goes for me.
    Ok, ja du har rätt.
  • Anonym (Bella)
    Dr Nail skrev 2016-04-02 13:14:36 följande:

Jag skulle kunna ha en relation med vaf-n som helst. Men om vi snackar preferenser så tänder jag inte på asiatiska tjejer. Svarta är okej :)

Preferenser är något man är, psykiskt. Rasism är en åsikt. Slutsatsen är: preferenser kan inte vara rasistiska. Så det är lugnt.

Tumme upp!
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-02 13:15:31 följande:
    Bor du i en by?
    Irrelevant fråga men svaret är nej. Bor i en mellanstor stad.
  • Anonym (Bella)
    pärlglans skrev 2016-04-02 11:56:22 följande:
    Det där med rödhåriga är inget bra argument, rödhåriga har inte varit/är inte förtryckta nämligen.

Men jo, för de personer du pekar ut är den här tråden rasistisk och jag förvånas över att den får så pass seriösa svar!
    Tror du verkligen inte att rödhåriga inte fått fan för det?

Minns i skolan, en lång rödhårig kille som kallades för "Skyskrapan brinner". Rödhåriga tjejer som trakasserades och skojades om att det brann på loftet. Etc, etc.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (l) skrev 2016-04-02 13:30:29 följande:
    du tänder inte på "deras" utseende. Så alla i hela världen går fetbort om de inte ser "svenska" ut, för "deras" utseende är ju helt lika? Snacka om att generalisera. Jag säger inget om dina personliga preferenser, jag tycker också mest om de som ser ut som jag själv, men att skriva som du precis gjorde "deras utssende" är ju exakt det som ÄR rasism. Du kan säga hur många gånger du vill att du inte är rasist men då får du lära dig att uttrycka dig lite mer nyanserad annars tror man att du är det. 
    Det är din åsikt och inte fakta.
    Att välja bort vissa utseenden är definitivt INTE rasism.
    Det är bara att gå efter sin känsla.

• Anonym (Bella)
    pärlglans skrev 2016-04-02 13:31:45 följande:
    Ja, det är exakt samma sak som att mördas, lynchas etc enbart pga hudfärg. Drömmer
    Nu är du inne på något annat än min vad min ts går ut på.
    Skapa gärna en egen tråd om det.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-02 13:45:05 följande:
    Konstigt, jag bor i Stockholm och ser par dagligen av olika ursprung.
    Det gör jag också, har inte påstått något annat.
    Det jag sa är att majoriteten är av samma etnicitet.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (l) skrev 2016-04-02 14:13:29 följande:
    jag förstår vad du menar men eftersom du skriver "raser" och "deras utseende" där du sammanför eskimåer, asiater och afrikaner i ett svep så blir det ett rasistiskt sätt att prata. Du är så att säga "rasist i ditt språk" utan att du verkar förstå det. Första svaret i tråden säger egentligen allt men det kanske var för svårt för dig att ta det till sig? 

Och det är intressant för hur många finns det inte som säger "jag är inte rasist men",och sen säger man vadå ? jo just det, nåt rasistiskt. Annars skulle man inte behöva ursäkta sig innan. Precis som du gör i din TS. Du vill inte kallas rasits men du använder ändå ett språkbruk som gör att man tror att du är rasist. 

Du får helt enkelt nyansera ditt språk om du vill få folk förstår bättre hur du menar. 
    Tack för omtanken men du ansträngde dig i onödan.
    Hoppas du förstår det så du inte skriver fler meningslösa inlägg.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Linda) skrev 2016-04-02 14:15:13 följande:
    Ursäkta, men det var väl du som först började dra in rödhåriga i diskussionen?

Redan i inlägg 5 började du diskutera rödhåriga.
    Menar du att detta är att "diskutera rödhåriga"?

"Jag tänder inte på t ex rödhåriga heller."
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Linda) skrev 2016-04-02 14:27:32 följande:
    Lika mycket som att diskutera raser, tydligen.

Du skriver ju: "jag tänder inte andra raser". Men du diskuterar kanske inte raser heller, vad vet jag.

Du svarar aldrig på frågan om vad ditt syfte med tråden är. 
    Ska du citera så får du se till att citera rätt. Använd annars inte citattecken.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Eh..) skrev 2016-04-02 14:44:33 följande:

Ser du alla svenskar som attraktiva?

Det har jag redan svarat på.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Eh..) skrev 2016-04-02 14:47:48 följande:
    Ok, orkar inte läsa tråden. Sorry.
    Klicka på "visa endast" på mig så hittar du.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-02 14:53:59 följande:
    Ok kan du då förklara syftet med tråden eftersom du förstår den?
    Nja, det får nog ts göra själv.
    Jag kan inte förklara någon annans tankar utan att riskera att göra fel.
    Fast för mig är tråden solklar.

• Anonym (Bella)
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 14:56:26 följande:
    Nja, det får nog ts göra själv.
    Jag kan inte förklara någon annans tankar utan att riskera att göra fel.
    Fast för mig är tråden solklar.
    Shit happens. =)
    Så kan det gå när man vill förgylla tillvaron lite.
    Eller hur Ali? *s*
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-02 14:59:10 följande:
    Fail.
    I know.
    Ville bara få er att förstå saker ni blundar för.
    Ingen större skada skedd.

Vill du så kan jag fortsätta diskussionen från AliBabas.

• Anonym (Bella)
    Anonym (Linda) skrev 2016-04-02 15:02:55 följande:
    Så du har inget svar?

Där ser man...
    Jag har svarat på alla relevanta frågor.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-02 15:07:49 följande:
    Men alltså, är du man eller kvinna? Vad är det vi blundar för?
    Mitt kön är oviktigt i sammanhanget.
    Vad spelar det för roll?

• Anonym (Bella)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-02 15:14:47 följande:
    Det spelar väl all roll? Du kallar dig både för Bella och Ali. Är du en 47 årig kvinna med fördomar eller är du en man som låtsas vara kvinna för att skapa intriger?
    Nej det spelar ingen roll.

Du inbillar dig för mycket och tillför ingenting.
    Vill du diskutera ämnet så gör det, kommer inte bemöta dig annars.

Svar på tråden Olika "raser" i relation?