• linnea4

Min son skryter

Har en son på 6år som skryter hela tiden. Vad ska jag göra? Så fort han träffar ett barn ska han berätta om sina leksaker om sina spel och säger att det kostar mycket pengar det har inte du råd med. Jag är själv ingen person som skryter och vet inte var han fått detta ifrån. Jag skäms varje gång. Han är ganska blyg och osäker av sig så kan gissa att det har med det att göra Men hur får jag han att sluta?

• Svar på tråden Min son skryter
  • Frontline

Köp inget mer till han, då vips har ni inte råd...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • linnea4

Han älskar att gå på loppis med sin pappa så där köper han själv sina leksaker så att dom kostar mycket är nått han hittar på men kanske man måste sluta låta honom gå på loppis och se om det blir bättre

• Judiths

Kan du inte prata med honom i anslutning till att det hänt? Säga att du förstår att han är glad för sina saker och att han kan välja någon/några saker att berätta om och visa (och kanske fråga om kompisen vill prova om möjligt). Samtidigt berätta att det inte är så trevligt att prata om hur mycket pengar den kostat och säga att andra inte har råd.

Det är säkert så som du skriver att han är blyg och osäker och inte riktigt vet vad han ska säga. Kanske kan du hjälpa honom med alternativ till vad han kan säga och fråga. T ex berätta om något han tycker om och fråga vad kompisen gillar.

• Vinterankan

Har haft samma problem och först pratat med dottern när vi varit själva och sedan säger jag till henne om jag hör att hon börjar. Bara ett lugnt "skryt inte" som en påminnelse.

Svar på tråden Min son skryter