• Sessan74

Madrass till spjälsäng?

Hej!

Alla ni som köpt spjälsängen sniglar på Ikea, har ni köpt madrass där oxå? Eller har ni shoppat den någon annanstans?

• Svar på tråden Madrass till spjälsäng?
  • johandra

Vi köpte vår där...Köpte en vanlig skumgummimadrass för dryga hundralappen...Men ikea har mycket madrasser att välja på..

• Skrinda

Ikea har inte standardmått på sina spjälsängar så man får snällt köpa deras madrasser också... Gäller även spjälskydd om man inte (liksom jag) kan leva med att spjälskyddet blir lite för långt för sängen och måste fästas omlott.

• Pilutta84

För 149:- på jysk köpte jag madrassen för..Och den verkar helt okey med överdrag också..

• Lalalong

Köpte vår madrass på IKEA samtidigt som sängen. En sån där i skumgummi som är bucklig på ena sidan
    (Någon som vet om bucklorna fyller någon funktion förresten?)

• Ängel82

jag vet att sniglar sängen inte har standardmått så det e nog lika bra att du köper madrassen där oxå.

• TvåM

Vi köpte oxå sniglar plus den "buckliga" madrassen.

• polaris

Japp, köpte madrassen även där, råder dig att göra det då IKEA inte har standardmått på sina sängar (som sagt). De har ett bra utbud på madrasser och bäddmadrasser så du gör ingen dålig affär att köpa allt när du väl handlar!

• Det blåa huset

Vi köpte Sultan Sussa på IKEA till Sniglar-sängen. Eftersom sängen är ett kap la vi ner ett par hundra extra på madrassen.

Rossan, nu snyggare än nånsin...
  • Kajak

Lalalong...

ja det undrar jag med.
    Jag gissar att det har ventilation med att göra??

Nää vad dumt det låter men kanske det gör att madrass ska forma efter bebisen bättre??

• Lalalong

Kajak
    Ja jag har också tänkt i de banorna.. att bebisen inte ska ligga så hårt på madrassen utan att bucklorna avlastar lite..

På jobbet har vi ju buckliga madrasser till vissa av pensionärerna för att de inte ska få liggsår. Det är visserligen luftmadrasser som blåser upp och släpper ur sig med jämna mellanrum också, men så är de även lite buckliga så det kan vara något sånt.

Eller så har det helt enkelt ingen funktion alls

• Det blåa huset

Lalalong & Kajak
    Bucklorna är till för att det ska vara luftigare och skönare att sova. Madrassen formar sig lättare. Hade en sån madrass tidigare som var toppen. Men den åkte ut när vi köpte dubbelmadrass.

Rossan, nu snyggare än nånsin...
  • Sessan74

Tack för alla svar!

Nu är det "bara" alla andra saker kvar att fundera på då till bebben..... Det finns ju hur mycket som helst att välja på. I dag bestämde vi oss för barnvagnen i allafall. Äntligen! Det blir en Teutonia Fun. Även om jag stod länge och drog i en brio nova med det mer klassiska gunget (om ni vet vad jag menar).

• Supermummy

Det stog på en liten skylt vid madrasserna på IKEA att den bubbliga sidan var för att det skulle vara svalare. Man kan lägga madrassen åt vilket håll man vill.

• Losam

Ni som köpt den här skumgummi madrassen Sultan blunda ( den som e bubblig på ena sidan) har ni bara den eller har ni köpt en tunnare bäddmadrass oxå? typ sultan slumra?

• Lalalong

Losam
    Nä vi har bara själva madrassen. Bäddmadrass hade vi nog bara köpt om vi hade köpt en resårmadrass.

• Amathea

Losam:
    Vi funderade oxå så...
    vi fick rekomendationer av en vän att köpa en tunnare bäddmadrass att ha över, för den är lättare att tvätta om något händer, än va själva madrassen är...
    Så, frågan är... va gör man?

• Skrinda

Plastad frotté "gör" man
    Alltså använd bara själva madrassen utan bäddmadrass och bädda med plastad frotté under lakanet!

• Amathea

Skrinda:
    Det e ju oxå ett alternativ...
    plastad frotté hade vi ju ändå tänkt att använda

Svar på tråden Madrass till spjälsäng?