• Aamanddal

vad händer om man blir sjukskriven innan 6 månader?

Hej! Jag har jobbat 80% snart i fem månader, men hur beräknas min föräldrapenning om jag blir sjukskriven nu? Vet ju att man måste ha jobbat minst 6 månader för att höja. Kommer den inte då beräknas på min 80% tjänst?

• Svar på tråden vad händer om man blir sjukskriven innan 6 månader?
  • Alexi

Du måste inte faktiskt ha jobbat i sex månader utan du ska ha ett arbete där du visar avsikt att jobba stadigvarande i minst sex månader.

Dock, känner du till 240-dagarsregeln? Om det här är ditt första jobb kommer ju den inte vara uppfylld om du bara jobbar fem månader.

• Aamanddal

Hur menar du med första jobb? Jag har jobbat åt det här företaget över ett år, dock mindre procent.

• Alexi

Aha, då missförstod jag dig. Jag trodde det här var ditt första jobb och första fem månader i arbete. Som sagt, SGI höjs direkt om man har för avsikt att arbeta på den nivån minst sex månader. Sjukskrivning påverkar inte avsikten eftersom den inte är planerad. Däremot föräldraledighet är ju planerad och då kan det bedömas annorlunda.

• pigglet

Är det så att du fått en tjänst på 80% så höjs din SGI till den nya lönen redan från första dagen, om du har för avsikt att jobba 80% minst 6 månader. Blir man sjukskriven innan man hunnit jobba så länge spelar det ingen roll, du har ändå haft för avsikt att hinna jobba minst 6 månader.

• Aamanddal

Ja eftersom den 23 maj har jag jobbat 6 månader och jag har sökt föräldraledigt från 4 juli. Så då har jag ju haft avsikt att jobba minst 6 månader om jag förstått det rätt?

• pigglet

Då är det lugnt. Din SGI är på 80% och både din sjukpenning och föräldrapenning kommer att räknas på den.

Svar på tråden vad händer om man blir sjukskriven innan 6 månader?