• visa0

När bör man pröva mjölkfritt?

Har en bebis på en månad här hemma och har funderat lite på det här med mjölkproteinsallergi. Vår dotter har inga "allvarliga" eller tydliga symptom. Framför allt handlar det om en generell gnällighet när hon är vaken, uppblåst mage (padd-form) och ibland skrikattacker. Hon sover som en kratta under nätterna, skriker inte men stånkar, stönar och knorrar till förbannelse. När hon vaknar nattetid är hon svår att söva om och sover väldigt ytligt. Problemen har förvärrats under en period, upplevde inte dessa nattliga besvär de första veckorna tex. Allt detta kan så klart vara helt normalt och höra till ålderna...

Bör jag prova en mjölkfri kost under någon vecka eller två? Eller bör jag vänta ytterligare ett par veckor för att se om problemen försvinner i samband med att tarmsystem utvecklas och stabiliserar sig?

• Svar på tråden När bör man pröva mjölkfritt?
  • nnnnnnnn

Testa gärna det, men första steget kanske bör vara att ge mer mat. Ofta har de svårt att äta så mycket att de blir nöjda och många tolkar det som att de har ätit för mycket... Så testa gärna att mata, mata, mata mycket oftare än vanligt för att se till att barnet verkligen är mätt. Gärna varannan timme ett par dagar eller en vecka.

• visa0

Hon äter i snitt redan varannan timme och är väldigt svår att mata om hon inte är hungrig... då slickar hon bara på bröstet eller gapar men suger inte...

Om hon är hungrig bör hon inte vilja suga mer då? Hur gör man för att få i henne mer mat om hon inte suger?

• elyse

Masserar du/cyklar med hennes ben för att mildra magproblemen?

• visa0
    elyse skrev 2016-04-03 16:48:37 följande:

Masserar du/cyklar med hennes ben för att mildra magproblemen?

Ja och vid vissa tillfällen blir det tillfälligt bättre. Kommer dock inte ut några pruttar eller dyl.
  • elyse
    visa0 skrev 2016-04-03 16:53:56 följande:

Ja och vid vissa tillfällen blir det tillfälligt bättre. Kommer dock inte ut några pruttar eller dyl.

Ok. Hon är ju fortfarande så liten, tänker jag. Min dotter hade det klurigt med magen mellan 4-8 veckor, ungefär, och det blev bättre när vi masserade/cyklade regelbundet; en gång på förmiddagen och en på eftermiddagen.
  • visa0
    elyse skrev 2016-04-03 16:57:34 följande:

Ok. Hon är ju fortfarande så liten, tänker jag. Min dotter hade det klurigt med magen mellan 4-8 veckor, ungefär, och det blev bättre när vi masserade/cyklade regelbundet; en gång på förmiddagen och en på eftermiddagen.

Ja det är ju inget ovanligt egentligen, problem med magen dvs. Kanske ska avvakt några veckor till om det inte förvärras...
  • nnnnnnnn
    visa0 skrev 2016-04-03 16:45:31 följande:

Hon äter i snitt redan varannan timme och är väldigt svår att mata om hon inte är hungrig... då slickar hon bara på bröstet eller gapar men suger inte...

Om hon är hungrig bör hon inte vilja suga mer då? Hur gör man för att få i henne mer mat om hon inte suger?

Då så...

varför inte testa mjölkfritt då? Det gör ju ingen skada iallafall...

• gruvan

Min son var likadan. Han åt bra och vi gav magmassage flera gånger per dag men han var ändå knorrig och det var tydligt att det var jobbigt med magen. Jag började äta mjölkfritt när han var 4-6 veckor någonting och efter ytterligare ett par veckor blev han mycket nöjdare och sov bättre. Började med mjölkprodukter lite smått igen när han var 4 månader och då var det inga problem för honom. Han har aldrig varit känslig för mjölkprodukter efter det och är snart tre år. Så om jag var du skulle jag testa med mjölkfritt direkt men var beredd på att det tar några veckor innan man märker någon skillnad.

• visa0
    gruvan skrev 2016-04-03 17:31:22 följande:

Min son var likadan. Han åt bra och vi gav magmassage flera gånger per dag men han var ändå knorrig och det var tydligt att det var jobbigt med magen. Jag började äta mjölkfritt när han var 4-6 veckor någonting och efter ytterligare ett par veckor blev han mycket nöjdare och sov bättre. Började med mjölkprodukter lite smått igen när han var 4 månader och då var det inga problem för honom. Han har aldrig varit känslig för mjölkprodukter efter det och är snart tre år. Så om jag var du skulle jag testa med mjölkfritt direkt men var beredd på att det tar några veckor innan man märker någon skillnad.

Ja de säger väl att det kan ta upp emot en månad? Men att man brukar märka lite förbättring redan efter någon vecka? Testade du någingång under din mjölkfria period att återinföra mjölk för att se om han reagerade? Eller hur vet du att han inte bara växte ifrån knorrandet och den dåliga sömnen? ????
  • gruvan
    visa0 skrev 2016-04-03 18:41:08 följande:

Ja de säger väl att det kan ta upp emot en månad? Men att man brukar märka lite förbättring redan efter någon vecka? Testade du någingång under din mjölkfria period att återinföra mjölk för att se om han reagerade? Eller hur vet du att han inte bara växte ifrån knorrandet och den dåliga sömnen? ????

Alltså helt säker på exakt vad som gjorde sömn m.m. bättre är väl alltid svårt att säga. Först märkte vi skillnad ett par veckor efter jag tagit bort alla mjölkprodukter, han blev mer nöjd och sov bättre. Men han var ju fortfarande en liten bebis så han vaknade och åt på nätterna och vi fortsatte även med magmassagen. Det var ju inte så att han helt plötsligt blev helt bra i magen men han blev ju helt klart bättre än innan. När han var 3-4 månader blev han ännu bättre i magen, precis som de flesta bebisar blir i den åldern då magen har mognat mer. Det var därför jag började testa att äta lite mer mjölkprodukter då och när jag märkte att han inte fick mer ont i magen igen började jag äta som vanligt. Så det är klart att han växte ifrån både magproblem och dålig sömn också men jag märkte ändå skillnad till det bättre när jag började med mjölkfritt.
Svar på tråden När bör man pröva mjölkfritt?