• ostpaj

Gjorde du ul/vul innan rul?

Gjorde inget innan rul. Visste inte vad familjeliv och stress var i min första graviditet. Nu är jag gravid igen och allt man läser om i alla lyckliga "vägen till ett plus!"-trådar är missfall och nästan grupptryck på att göra vul innan " bara för att". Nej, är man fullt friskt, har normal graviditet och inga problem med diverse saker tycker inte jag att det finns anledning till vul. Hade det funnits hade det ju vart tidigare rul för alla. Och ul oftare. Men tydligen så behövs det ju inte?

• ostpaj

Mitt inlägg lät lite väl hårt och bittert... Men som många ovanför skriver så verkar det ju finnas en anledning till tidigare/fler ul.

• ostpaj
    hinken skrev 2016-05-02 16:19:25 följande:
    Vilket naivt inlägg. Ett UL/kvinna beror naturligtvis på besparingar och inte alls pga huruvida det behövs eller inte. Ett VUL i vecka 7-9 kan minimera riskerna i samband med ektopiska graviditeter, ett TUL i vecka 33 kan upptäcka hjärt/hjärnfel etc. Svensk mödravård är ett absolut minimum och drivs enbart av besparingar. 

Ok, fast sen om man upptäcker ett fel i v. 33? Ja, då får du ju ändå vänta till förlossningen. Vad skulle det hjälpa dig i v. 33? En förlossning är väl ändå det mest kritiska en sån liten kan gå igenom. Bara för att 1, 2, 9 eller 17 ultraljud visar att allting är OK betyder ingenting att en förlossning går felfritt.
Svar på tråden Gjorde du ul/vul innan rul?