• BlommanRosa

Vill inte ha henne som hyresgäst!

Hej alla! 
    Så här ligger läget till: jag ska flytta tillbaka till Malmö om några månader så jag började söka aktivt efter en andrahandshyresgäst för ett par veckor sedan. Som ska bo i lägenheten under 1 år. Hon kom hit med några stycken för att kolla på lägenheten. Eftersom jag lider av PTSD så blev jag överväldigad av så mycket folk i mitt hem men tryckte undan min stegrande ångest och lät dem titta på lägenheten för jag trodde att jag överreagerade Skäms När vi alla satt i köket så lugnade jag ner mig och pratade med kvinnan om vad som gäller. Efter att ha samtalat en stund och gått igenom papper så skriver vi båda under alla kontrakt (kopior och dylikt), även ansökan om att få hyra i andrahand. När vi båda hade skrivit under dessa papper så säger en av de andra personerna att han ska ringa till min hyresvärd (en förening) och speeda upp ansökningstiden. Detta gjorde mig SÅ obekvämt. Kan personen verkligen kolla upp mig hos min hyresvärd? Får hyresvärden ge ut information utan mitt tillstånd? Kan jag säga upp kontraktet? Jag har inte fått pengar och kvinnan har inte fått nycklarna till lägenheten. Det är inte så att jag hade tänkt att hyra ut svart utan det kändes/verkade bara så fel att den personen sa så. Vill ha allting på papper eftersom jag inte vill förlora lägenheten. Vi skrev på idag.

Tacksam för snabb svar. 

• Svar på tråden Vill inte ha henne som hyresgäst!
  • Rubbadubbad

Som hyresvärd hade jag tyckt att det vore märkligt om en utomstående ringde angående kontraktet mellan dig och den här kvinnan. Vad har han med det att göra liksom?

Men så undrar jag lite, måste man inte ha tillstånd från värden för att hyra ut i andra hand? Har ni skrivit andrahandsavtal utan att du har kollat med värden först?

Och personen skulle väl inte kolla upp dig? Han skulle väl be värden om att snabbt beslut (som väl egentligen borde tagits innan ni skrev ert avtal?)?

• mammaåten
    Rubbadubbad skrev 2016-04-03 21:45:46 följande:

Som hyresvärd hade jag tyckt att det vore märkligt om en utomstående ringde angående kontraktet mellan dig och den här kvinnan. Vad har han med det att göra liksom?

Men så undrar jag lite, måste man inte ha tillstånd från värden för att hyra ut i andra hand? Har ni skrivit andrahandsavtal utan att du har kollat med värden först?

Och personen skulle väl inte kolla upp dig? Han skulle väl be värden om att snabbt beslut (som väl egentligen borde tagits innan ni skrev ert avtal?)?

För att kunna lämna in ansökan till hyresvärden brukar den som ska hyra lägenheten behöva skriva under med uppgifter osv så att även den personen blir godkänd för att få hyra lägenheten. 

Så var jag tvungen att göra. Jag skrev även hyreskontrakt med tjejen som har lägenheten, men då är det ju ganska självklart att det inte börjar gälla förrän man har fått godkänt av hyresvärden :) 

Och ja, man ska ha tillstånd från värden för att få hyra ut.

• Rubbadubbad
    mammaåten skrev 2016-04-03 21:49:13 följande:

För att kunna lämna in ansökan till hyresvärden brukar den som ska hyra lägenheten behöva skriva under med uppgifter osv så att även den personen blir godkänd för att få hyra lägenheten. 

Så var jag tvungen att göra. Jag skrev även hyreskontrakt med tjejen som har lägenheten, men då är det ju ganska självklart att det inte börjar gälla förrän man har fått godkänt av hyresvärden :) 

Och ja, man ska ha tillstånd från värden för att få hyra ut.

Ok. Jag har också hyrt ut i andrahand och hade aldrig vågat skriva på ett andrahandsavtal innan jag fått ett ok från värden. Det kan ju bli skitknepigt och värden visar sig ha giltiga skäl att säga nej. Men det kanske är kutym att göra så här?
  • BlommanRosa
    Jag tyckte också att det lät märkligt att han ens nämnde det. Han sa att han skulle kolla upp med personen som jobbar med andrahandsuthyrningen hos fastighetsägaren, bland annat att speeda upp ansökan. Men vem vet vad fler för frågor han kan ställa. Hos min hyresvärd så måste man skicka in ett kontrakt tillsammans med ansökan en månad innan man hyr ut. 

Frågan är ju om jag kan säga upp avtalet eller det fortfarande?

• Drottningen70

Förstår inte alls vad du menar när du tolkar det som att de skulle "kolla upp dig" Det handlade väl om att de ville ringa och skynda på processen...

• BlommanRosa
    Drottningen70 skrev 2016-04-03 22:15:59 följande:

Förstår inte alls vad du menar när du tolkar det som att de skulle "kolla upp dig" Det handlade väl om att de ville ringa och skynda på processen...

Som sagt jag kanske överreagerar men det kändes bara inte okej att utomstående skulle ringa till min hyresvärd och be om att speeda upp ansökan. Jag menar vad som helst kan hända under processen. Tycker helt enkelt inte om när människor stressar fram saker och ting. Har försökt att hitta en hyresgäst i fler veckor där jag har träffat på en massa lögnare som egentligen vill ta över mitt förstahandskontrakt så där ligger egentligen min oro. Vem vet vad dessa människorna kan säga till min hyresvärd utan min vetskap. Därför undrar jag också ifall min hyresvärd kan ge ut information eller tala med utomstående utan mitt tillstånd gällande min lägenhet?
  • sportpappa
    BlommanRosa skrev 2016-04-03 22:30:35 följande:
    Vem vet vad dessa människorna kan säga till min hyresvärd utan min vetskap. Därför undrar jag också ifall min hyresvärd kan ge ut information eller tala med utomstående utan mitt tillstånd gällande min lägenhet?
    Vad är det för information du inte vill att din hyresvärd ska lämna ut?

Vem som helst kan ju berätta vad som helst för din hyresvärd utan din vetskap så vad är det du oroar dig för att de ska säga?

Kom ihåg att det är fruktansvärt svårt att bli av med sitt förstahandskontrakt. Det krävs att man medvetet missköter sig under en längre tid.
  • BlommanRosa
    sportpappa skrev 2016-04-03 22:42:20 följande:

Vem som helst kan ju berätta vad som helst för din hyresvärd utan din vetskap så vad är det du oroar dig för att de ska säga?

Kom ihåg att det är fruktansvärt svårt att bli av med sitt förstahandskontrakt. Det krävs att man medvetet missköter sig under en längre tid.
    T.ex. anledningen till varför jag hyr ut i andra hand. Det är känslig information som jag inte vill ska komma ut eftersom det är ett medicinskt skäl. Jag tänkte hyra ut till en annan person som faktiskt ringde till min hyresvärd (utan min vetskap) och frågade ifall han kunde ta över mitt kontrakt trots att jag sa till honom att jag skulle flytta tillbaka om några år. Det kanske inte är olagligt men det kändes verkligen inte moraliskt rätt utav honom att göra så. Det är flera stycken som har varit lurig på den fronten att dem ljugit om deras ekonomi.
  • Drottningen70
    sportpappa skrev 2016-04-03 22:42:20 följande:

Det är faktiskt plättlätt att bli av med sitt förstahandskontrakt, betydligt lättare än vad folk tror.
  • XEmmabus

Var först med att ringa din hyresvärd i morgon (eller rättare sagt idag). Kontrollera din andrahandshyresgäst hos Kronofogden. Ring 0771-737300 från kl 08.00. Det är offentliga uppgifter och registreras inte att du gjort förfrågan. Om du ångrar att du hyrt ut be din hyresvärd att inte godkänna avtalet.

Svar på tråden Vill inte ha henne som hyresgäst!