Inlägg från: Anonym (medberoende) |Visa alla inlägg
  • Anonym (medberoende)

Fyllecell IGEN

Jag är gift med en alkoholist. Det tog lååång tid innan jag fattade att han var alkoholist eftersom han inte dricker varje kväll. MEN många gånger han dricker blir det på det sätt som du beskriver; vet inte vad han gjort, vad han sagt, vart han varit, minns ingenting alltså, helt personlighetsförändrad, hotfull t.o.m. Detta kallades "patologiska rus" iaf förr och jag tror det är 5-10% av befolkningen som det blir såhär för faktiskt, det är inte jätteovanligt. Alltså så många som inte kan sluta dricka när de börjar, för de känner inte en tilltagande fylla. Så de bara kör på. 

Nu är han nykterist. I många år hade han en dröm om att kunna dricka, precis som du, ville inte vara utanför, ville gå på fest och tacka ja till grogg. Men det blev liksom farligt till slut, skadade sig och sabbade relationer (inte minst till mig). Han tar antabus nu men att gå på AA fixar han inte "du skulle sett människorna där, det är RIKTIGA vrak". Ett bra alternativ är terapi, KBT för att ändra hur du hamnar i situationerna där du dricker såhär. 

Eftersom det inte är alltid så att du hamnar i dessa rustillstånd så skulle jag inte diagnosticera dig som alkoholist, men du har ett riskbeteende. Så länge som du när en dröm om att kunna dricka normalt finns det inte mycket vi kan hjälpa dig med, förmodligen kommer det inte gå att bli av med denna personlighetstyp relaterad till alkoholen helt hux flux, du kan testa KBT, jag skulle rekommendera att du slutar dricka iallafall ett tag för att se vem du är utan festandet, du verkar ju festa extremt mycket.. 

Svar på tråden Fyllecell IGEN