• LFF

Fyllecell IGEN

Anonym (hemskt) skrev 2016-04-05 01:37:19 följande:
    Fast det är inga ursäkter, det är ju så det ser ut nu. Det är inte polisernas fel men jag tycker den där lagen är väldigt otydlig, men jag har förtjänat det med. Och ja i min ålder och mitt umgänge så är det näst intill omöjligt att inte dricka på tex Valborg, ska jag sitta med en fanta på champangefrukosten och champangegalopp nykter? Jag vet inte om jag kan sluta själv kanske inte men har jag viljan (vilket jag inte har nu) så antar jag att jag borde kunna det. Alla mina vänner dricker mycket, kanske inte lika mycket som mig men näst intill. Det är ju alltid dom jag delar dricka med och kör drickspel med osv och det händer dom mycket med men inte just fyllecell. Men så kul vi också har bortsett från dessa 6 gånger så ser jag ingen anledning att sluta dricka utan snarare hitta strategier att inte gå överstyr!
    Vari ligger det farliga i att vara nykter när alla andra super till? Är du rädd för att du är tråkig nykter? Eller att komma ihåg alla dumheter som görs när folk är berusade? Eller är det en rädsla för att inte vara en i gänget (eftersom alla dina vänner dricker så gott som lika mycket som dig)?

Vad är du rädd för?

Sluta drick och lägg undan pengarna som du skulle supit upp så kan du göra något roligare för dem.

Mvh hon som aldrig förstått sig på alkoholkulturen med att supa sig dyngrak, inte ens som student.
  • LFF
    Anonym (hemskt) skrev 2016-04-05 13:51:31 följande:

Ser inget farligt i att vara nykter förutom att det ärligt talat är as tråkigt. Men vi gör annat med. Går på bio, middagar, filmkvällar osv. Som timvikarie har man tid till mycket. Har fått nytt jobb med så kommer jobba på helger så att jag inte går ut. Ska sluta dricka iallafall dra ner på det ordentligt! Tråden kan låsas nu om det går, har tagit till mig allt ni skrivit och vet själv att bara jag kan förändra detta och det ska jag!

Om man inte kan ha kul nykter så har man problem. Antingen med sig själv eller med sitt umgänge.
  • LFF
    Anonym (hemskt) skrev 2016-04-15 08:26:56 följande:

Hamnade på sjukhuset i förrgår pågrund av "blandintox" som det kallades. Hade cirka 2 promille alkohol och tog en hel burk concerta/ritalin tabletter. Inte för att jag ville skada mig själv för då hade jag tagit andra tabletter men jag kan inte förklara varför jag gjorde det heller. Börjar tro att jag är ute efter att leva lite farligt.. Kommer inte på någon annan förklaring. Detta var andra gången det hände på ganska exakt ett halvår så dom lär ju undra. En rolig effekt fick jag inte iallafall utan jag fick en puls över 140, temp på låga 35.5 ibland och nästa sekund feber och jag hade sån yrsel att jag inte kunde stå på benen. Nu är det bättre bara magknip och extrem ångest kvar.

Och du tycker fortfarande att det är en bra idé att fortsätta dricka? Att bara försöka minska?
  • LFF
    Anonym (hemskt) skrev 2016-04-15 22:46:55 följande:
    För mig är alkolist när alkoholen går ut över vardagslivet och de super upp sina pengar och kan inte sluta dricka och har abstinens efter alkohol och förlorar sina nära och kära osv. Detta är ett alkoholmissbruk men kan utvecklas till alkoholism om jag fortsätter dricka lika mycket, tänker jag, men ni har säkert rätt och har mer kunskaper om det (ej ironisk).
    Det är ju tyvärr standardbilden av en alkoholist, därav så förstår jag att du blir upprörd när folk här säger att du är alkoholist eftersom för dig så uppfyller ju du inte alls hur man "ska" vara. Alkoholism är betydligt vanligare än vad folk tror. Det handlar om att man måste ta ett glas vin eller ett par öl när man kommer hem för att kunna varva ner, att man måste dricka bara för att det är helg eller fest, att man "ska" dricka bara för att man har semester.

Jag blir ledsen när jag ser ungdomar, som dig, som anser att man inte kan gå ut på krogen om man inte kan dricka. Att man inte kan ha kul utan alkohol i kroppen som hjälper till att släppa på de spärrar man har. Att man har vänner omkring sig som hela tiden ser snett på en för att man inte dricker och ska få en att ta en öl/en drink/en shot etc. Att de enda två "legitima" orsakerna till att inte dricka är att man är den som kör den kvällen eller att man är gravid.

Jag hoppas, hoppas, hoppas verkligen att du ser över ditt alkoholbruk ordentligt nu. Att du tar det hela på allvar och försöker få hjälp istället för att fly undan verkligheten med hjälp av alkoholen. Jag vet att det är skitjobbigt att få hjälp av vården dock så se om du kan hitta alternativa vägar helt enkelt.

Lycka till nu!
  • LFF
    Anonym (hemsktt) skrev 2016-06-14 13:28:38 följande:

Har läst min journal och där står det nu att jag inte förstår allvaret i min alkoholkonsumtion/intoxikationer och att en fråga som tas upp är i vilken mån jag har ett alkoholproblem? Vad menar läkaren med det? Sen står det något om att det ska bli en ny diskussion om behandlingen där och ställning till nytt behandlingskontrakt ska tas???? Menar läkaren att jag kanske måste utskrivas därifrån nu eller vadå?

Fråga läkaren för ett exakt svar men troligen det som påpekats tidiagre i tråden, när du tyckte att du egentligen inte hade något problem med att du drack och hamnade i fyllecell etc. När du tvunget MÅSTE dricka oavsett vad eftersom det var så det skulle vara när man var student. 

Och ja, ditt drickande kan ha gjort att man kan överväga om man tex ska fortsätta din behandling för vad det nu är.
  • LFF
    Anonym (hemsktt) skrev 2016-06-14 14:49:41 följande:
    Okej så för att de tror att man dricker mycket så är det hejdå alltså och man får klara sig själv? Skönt system. Har ju dessutom sagt att jag INTE gör det. Fast har iförsig inte följt doseringen mer än en gång så kanske mest därför. Men ja det är väl inte hela världen då.
    Det i kombination med att du tagit medicin när du druckit och magpumpats gör att de självklart vill se över både medicinering och övrig behandling. Konstigt vore annars. Det är ju självklart att de måste göra detta till någon som har haft ett riskbeteende, i synnerhet när personen i fråga hela tiden förnekar att det funnits ett problem. Problemet är inte att du druckit utan HUR du druckit och effekterna av ditt drickande i form av tablettintag, magpumpning, fyllecell etc. Hade inte sjukvården reagerat och du fortsatt och hamnat riktigt illa ut och kanske dött så hade det blivit enorma efterverkningar för både behandlande läkare och institutionen.

Och det är inte säkert att de skriver ut dig, men de måste göra en ny bedömning av din situation och kanske alternativ behandling. 
  • LFF
    Anonym (hemsktt) skrev 2016-06-14 15:48:42 följande:
    Jo förut men nu har jag ju slutat upp att göra sånt. De kanske helt enkelt får lita på en vuxen människa och kan ju inte ens dra några egna slutsatser. Sen vill jag inte göra en ny bedömning och heller ingen alternativ behandling (?) så isåfall får de skriva ut mig/jag skriva ut mig själv istället så slipper dom mig och jag dom.
    I sjukvårdens värld är ett par månader ingenting vad gäller att ha vänt på sitt liv. Så jo, de kan visst dra dessa slutsatser baserat på tidigare agerande från din sida. 

Jag har en släkting som gått på starkt narkotikaklassad medicin (smärtstillande), som aldrig överdoserat, aldrig gjort något för att väcka misstanke om att hen missbrukat sin medicin och trots detta blivit ifrågasatt när hen behövt förnya sitt recept på utsatt tid enligt medicinberäkningarna. 

Så jo, sjukvården gör absolut helt rätt i ditt fall helt enkelt. Du har misskött din medicin, du har kombinerat medicin och alkohol så du behövt åka in och magpumpas och bevakas. Du har legat i riskzonen för alkoholproblem. Så jag förstår att de är på sin vakt helt enkelt. Att du sen inte gillar det förstår jag också.
  • LFF
    Anonym (hemsktt) skrev 2016-06-15 15:49:52 följande:

Okej nu är jag as full men jsg gick hem först av alla för jag sa att jsg inte ville göra bort mig och de de sa att jag gjort jättebra ifrån mig. Från och med inte en droppe alkohol, inte ens på "högtider" det kommer jsg stå fast vid.

Asfull kl 16 en helt vanlig onsdag? Och du är stolt över att ha gått hem först? Man är inte packad kl 16 en vanlig onsdag om man inte har problem. 
Svar på tråden Fyllecell IGEN