• cupcakemom

Hur ofta rengör ni diskamakinen

Alltså inte själva filtret man ser det görs varje gång jag plockar ur den men kör rengöringsmedel alt tablett speciellt..

För jag blir f*n knäpp snart på att framförallt glas ofta är skitigare när maskinen är klar än innan.. Blir som en knottrig beläggning på dom.. Ung som att all smuts som tvättas bort från det på nedre plan åker upp och fastnar på övre plan..

Har provat att ha mindre disk, olika program olika medel... Maskinen köptes i sommar så den är inte gammal direkt

Har kört sån här flaska från finish då är det bra/bättre ett kort tag men kan ju inte köra en sån hela tiden den kostar ju 100 spänn.

• Svar på tråden Hur ofta rengör ni diskamakinen
  • sextiotalist

Har samma problem, men det brukar hjälpa med att jag häller i sköljmedel (fast det ska finnas i tabletten).
    Men hur ofta jag gör rent. kanske varannan månad ungefär. Filtret tar jag efter behov, ibland torkar jag under listen.
    Det jag märkt, det kan hjälpa med att skölja igenom diskmaskinen, utan diskmedel eller disk, då kör jag med lägsta temperaturen. Det hjälpt sist i varje fall (då var orsaken till knottret sonens rester av jordnötssmöret han gjorde själv)

Det jag märkt ger problem, det är jordnötssås, jasminris och ingefära. Om jag haft detta så blir glasen mer "kladdiga" efter disk.

• Tusselina

Bytte nyligen från kombitablett till pulver och separat sköljmedel och avhärdningssalt (eller ja hade faktiskt de separata sköljmedlet och saltet tillsammans med tablett innan) när de ändrade på den sort jag hade och fick väldigt mycket renare disk som resultat. Hade inte väntat mig det, men möjligen kan skillnad vara att jag då har lite grann tillsatt i speciellt fördiskprogram fack.
    Gör ingen annan rengöring än ser till att det inte sitter stora grejer i filter och en sådan där rengöring man sätter upp och ner från finish typ två gånger om året. Har dock bänkdiskmaskin och litet hushåll så kanske en gång i kvartalet mer lagom om man använder ofta? 
    Sedan bytet är peppar peppar allt superrent - inklusive mindre kalkfläckar i botten på glas som blivit av lite väl hårt vatten. 

• cupcakemom

Ja köra den tom lite nu och då kanske vore en idé att prova...

Ja spolglans har vi i och det blir bättre men inte helt bra...

• Annelie 76

Vi hade det problemet innan vi bytte till Yes powerdrops. Inte ens sköljmedel hjälpte. Ibland blir det dock så igen och då är det oftast vissa kryddor som diskats. Men ibland är det för att spolarmarna inte funkar som de ska. Antingen sitter de fast pga nåt sticker ner men det har också varit skräp i hålen ibland. Nål och pincett löste det (det var en bit plastpåse som täppte till). Så ta loss armarna och kolla om det kommit in skräp.

• Annelie 76
    Snövits skrev 2016-04-04 10:27:17 följande:

Men ni måste ha en dålig diskmaskin... jag har aldrig haft dom problemen ni nämner.

Jag har inte heller haft det problemet innan denna maskin så, ja, den är dålig. Men jag har inte råd att byta ut den just nu.
  • cupcakemom

Åh tack ska faktiskt prova powerdrops och även pulver och se om det blir bättre.. För ibland hoppar inte tabletten helt ur heller eller så fastnar den i bestickkorgen och man får diska om allt

Har tagit lös och sköljt armarna verkar ok men man kanske ska rengörs hålen med piprensare också

• sextiotalist
    Snövits skrev 2016-04-04 10:27:17 följande:

Men ni måste ha en dålig diskmaskin... jag har aldrig haft dom problemen ni nämner.

Tom den Miele som finns på jobbet har råkat ut för det. Så det är inte alltid maskinen som är orsaken.
  • Annelie 76

Just ja, maskinen vi har nu får man inte packa för full heller för då blir det inte rent. Fick plats med mycket mer i de andra diskmaskinerna vi haft så den här är definitivt inte bra. Men bättre än att diska för hand iaf.

• LillaLoppi

Min diskmaskin gör rent sig själv vid varje grovdiskprogram, så det blir väl kanske en gång i veckan. Möjligen lite oftare ibland.

• Fia 28

Det är rätt sällan jag rengör diskmaskin, men det verkar absolut vara skillnad på olika maskiner. Den vi har nu är superbra, men tyvärr 13 år gammal så den ger väl nog upp när som helst. Det som jag märkt ger problem är om jag inte sköljer ur potatiskastrullen före, potatiskladdet sprider sej över hela maskinen annars. Byte av medel kan också hjälpa.

• Jill 79

Min tvättar dåligt iblan och då brukar jag ge den diskmaskin salt. Det brukar alltid bli bättre då. Men vi har väldigt mycket kalk i vårt vatten.

• Solstråle0001

Äter ni potatismos ibland? Brukar fastna i glas och bli jätteäckligt! De få gå gångerna vi äter det sköljer jag noga för att inte det ska bli så!

• Fxlr

Aldrig. Visste inte ens att det var nåt som folk gjorde. Glasen blir rena ändå.

• Hypnotica

Disktabletter gjorde mina glas knottriga. Bytte till flytande och har inte haft problem sedan dess.

Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Margaux

Jag rengör aldrig(förutom stora matrester etc som hamnar i botten) men kör bara Yes tabletter som samtidigt rensar maskinen. Stor skillnad om jag byter till annat diskmedel! Då får man diska filter etc hela tiden....

Svar på tråden Hur ofta rengör ni diskamakinen