• Anonym (TS)

Kännetecken hos en narcissist?

Hur beter sig en narcissist? Kan någon ge exempel på karaktärsdrag som man bör vara uppmärksam på?
    Alla människor är ju olika trots att man har samma diagnos tänker jag. Har en familjemedlem som jag är orolig för, det är nånting som inte står rätt till.

• Svar på tråden Kännetecken hos en narcissist?
  • Anonym (Heh)
    Anonym (TS) skrev 2016-04-04 09:31:58 följande:

Hur beter sig en narcissist? Kan någon ge exempel på karaktärsdrag som man bör vara uppmärksam på?

Alla människor är ju olika trots att man har samma diagnos tänker jag. Har en familjemedlem som jag är orolig för, det är nånting som inte står rätt till.

Tänker mest på sig själv.

Gör inget för nån annan om inte den vinner nåt på det.

Är själv perfekt å alla andra är inte det.

Allt som är jobbigt är andras fel.

Skryter å överdriver.

Ja, är helt enkelt störst bäst å vackrast (men jättesmå inuti, ungefär på en 5-årings nivå känslomässigt).
  • Petr

Självupptagen, brist på empati, utseendefixerad osv osv.
    Om personen har fb eller Instagram..räkna hur många selfiebilder personen lagt ut där h*n jagar likes och komplimanger.

Har levt tillsammans med en så fråga på ;)

• Anonym (TS)

Tack, jag känner till Google mycket väl men jag är mest intresserad av att komma i kontakt med någon som har/har haft en relation med en narcissist :)

Hur kan man stå ut med en narcissist?
    Jag har för tillfället brutit all kontakt med denna familjemedlem eftersom det bara är hon, hon & åter hon som får stå i centrum & ska dyrkas & daltas med!

Om hon mot all förmodan skulle "lyssna" på vad andra har att säga om sig själva & sitt så fäller hon bara elaka kommentarer, säger att man är värdelös, dum i huvudet osv.. Är detta vanligt förekommande?
    Hon verkar tro sig ha makt över andra människor, vill styra & ständigt trycka ner personer hon har i sin omgivning. 

Egocentrisk är hon, hon är alltid bäst på allt utan att egentligen göra nånting, empati vet hon nog inte hur man stavar till och har heller aldrig gjort. Även om hon själv tycker att hon har det.

Hur ställs en sådan diagnos? Personen ifråga ser ju inte själv problemet menar jag.

Tacksam för fler svar.

• Anonym (Diagnos)

Undrar just hur många som är diagnostiserade på riktigt? Jag upplever att många har gjort hobbydiagnoser på andra som uppfyller dessa kriterier. Så är det för mig också. Jag misstänker att mitt ex har drag av narcissism och mycket av det som är skrivet i den här tråden stämmer in på den personen. Som du säger så är inte dessa medvetna och kommer nog sällan iväg på någon utredning. Men det är bara vad jag tror. Jag vill också veta mer och följer den här tråden.

• Anonym (:-/)

Då måste hon vilja göra en utredning, och att de anhöriga/närstående som blir intervjuade är ärliga och berätta hur hon beter sig.

• Anonym (TS)
    Anonym (:-/) skrev 2016-04-05 16:52:35 följande:

Då måste hon vilja göra en utredning, och att de anhöriga/närstående som blir intervjuade är ärliga och berätta hur hon beter sig.

Det känns som om en total omöjlighet i hennes fall :/
  • Miss Skywalker

Det mest tydliga draget är att de kör med härskartekniker konstant. Förminskande och förlöjligande osv. "The silent treatment" dvs säga en iskall, aggressiv tystnad och utfrysning för att straffa dig om du sagt/gjort ngt som inte passade, de är förvånansvärt lättkränkta..

• Miss Skywalker

Vet allt, kan allt osv. Så fort du öppnar munnen kommer bortförklarande, nedlåtande kommentarer som att -Det där var väl inget men jag minsann bla bla..

• Miss Skywalker
    Anonym (:-/) skrev 2016-04-05 16:52:35 följande:

Det går inte att "bota" narcissism det är en personlighetsstörning.
Svar på tråden Kännetecken hos en narcissist?