• Anonym (TS)

Ekonomiskt bistånd. sonen har ett konto i banken som är under förmyndarskap.

Hej!
    Söker ekonomiskt bistånd hos socialen.
    Nu är det så att min 8-årige son fick ett stort belopp av försäkringsbolaget när han fick en kronisk sjukdom.

Jag och sonens far är separerade och ingen av oss har tillgång till kontot, kan ta ut pengar eftersom kontot är satt under förmyndarskap.
    Summan ska tillfalla sonen när han blir myndig.

Jag vet att man måste redovisa barnens kontoinnehav osv men detta konto är helt låst för oss.
    Nämnde detta för min soc kontakt och hon mumlade nåt om att de nog har rätt att ta en del av summan på sonens konto i beräkning när jag söker bistånd.
    Hon verkade dock inte helt säker men jag blev stressad.
    Någon som har erfarenhet av liknande situation?
    Jag och pappan FÅR och KAN inte ta hans pengar vilket vi självklart inte vill heller!

• Svar på tråden Ekonomiskt bistånd. sonen har ett konto i banken som är under förmyndarskap.
  • Anonym (Soc.)

Nope. Dessa pengar får ej räknas med. Dels kommer ni inte åt dem, dels är barn ej försörjningsskyldiga för sig själv eller sina föräldrar.

• Fröken Apelsin
    Anonym (Soc.) skrev 2016-04-04 15:15:06 följande:

Nope. Dessa pengar får ej räknas med. Dels kommer ni inte åt dem, dels är barn ej försörjningsskyldiga för sig själv eller sina föräldrar.

Tyvärr stämmer inte det, oftast är det så att man måste leva upp barnens sparpengar innan man kan få socialbidrag, just här verkar det vara lite speciella omständigheter, men i vanliga fall får barnen försörja föräldrarna.
  • Anonym (A)
    Fröken Apelsin skrev 2016-04-13 13:49:27 följande:
    Tyvärr stämmer inte det, oftast är det så att man måste leva upp barnens sparpengar innan man kan få socialbidrag, just här verkar det vara lite speciella omständigheter, men i vanliga fall får barnen försörja föräldrarna.
    Precis! Och det är i mitt tycke helt vansinne!
    Minns jag läste en artikel i tidningen för många år sen om ungdomar som sommarjobbade=föräldrarna fick sänkt bistånd!
  • Anonym (Soc.)

Fel begås säkert men det rätta är att man absolut inte kan räkna med tillgångar som inte är tillgängliga som i det här fallet. Då överklagar man och får rätt i högre instans så att påstå att det "oftast är" så är helt felaktigt.
  • nevermind
    Sparpengar är väl vanligtvis föräldrarnas pengar från början? Försäkringspengar är nåt annat.
  • Anonym (Soc.)

Barn ska kunna ha ett visst belopp sparat och kunna jobba ihop till en cykel på sommarlovet utan att det påverkar föräldrarnas försörjningsstöd, men givetvis finns det en gräns för vad som är rimligt. Föräldrarna ska ju inte kunna häcka på 200.000 som sparas i barnets namn och sedan leva på försörjningsstöd.

... Och som sagt, försäkringspengar som är avsedd som nån slags kompensation för något till barnet eller som avser framtida behov är inget som föräldrarna ska "leva upp"

• Anonym (Sara)

Generellt sett hade jag tömt barnens sparkonto innan jag gick till soc. Det är väl såna krigsläget man har sparade pengar till. Det finns många som lever på marginalen där barnen inte har en krona med sig hemifrån när de flyttar.

Helt annorlunda med ts sons pengar dock. Mest för att det är som kompensation för en sjukdom som är hans lidande i framtiden men också för att pengarna går ju inte att nå.

• Fröken Apelsin
    Anonym (A) skrev 2016-04-13 18:13:04 följande:

Precis! Och det är i mitt tycke helt vansinne!

Minns jag läste en artikel i tidningen för många år sen om ungdomar som sommarjobbade=föräldrarna fick sänkt bistånd!

Jag tycker hela socialbidraget är helt vansinnigt. Jag önskade att man avskaffade det helt och gjorde så att alla var berättigade till sjukpenning och A-kassa (även om man saknar SGI och står utanför systemet) sedan höjer man minimumnivån på alla andra bidrag så det går att leva på. Jag säger inte att minimumnivåerna ska vara höga, men det ska vara så att ingen behöver förnedra sig hos socialen.
  • Fröken Apelsin
    nevermind skrev 2016-04-13 19:22:53 följande:

Sparpengar är väl vanligtvis föräldrarnas pengar från början? Försäkringspengar är nåt annat.

Det behöver inte alls vara så, det kan vara en annan släkting eller anhörig som sparat till barnet. Det är rätt vanligt att mor- och farföräldrar sparar till sina barnbarn eller att gäster sätter in en slant i samband med dop, konfirmation och dylikt istället för pressent.
Svar på tråden Ekonomiskt bistånd. sonen har ett konto i banken som är under förmyndarskap.