• ansii

Byta från P-piller till spiral och jag är så rädd!

Det kommer en lång text nu men om ni inte orkar läsa hela så scrolla till det sista stycket.

Lite bakgrundsinformation: jag är 23 år gammal, har haft fast förhållande i drygt två år, mitt första och hans andra (alltså första personen jag hade sex med).

Tidigt i förhållandet började jag med p-piller, Gestrina, och hade det i ett år. Under den tiden fick jag en massa mellanblödningar (kunde vara "mensfri" i några dagar max utspridda per månad) och jag blev nedstämd och fick mörka tankar. Efter ett år bytte jag till Prionelle 28 och det fungerade bra! Men pga mina föräldrars sjukdomshistorik med åderbråck och tioattacker så var de osäkra på om jag skulle få använda Prionelle eftersom det har en ökande risk av blodproppar. Jag fick testa iallafall men skulle hålla uppsikt över mina åderbråck som började komma.

Nu ett år senare så har det börjat göra ont i benen, åderbråcken har blivit tydligare och idag hos ungdomsmottagningen så berättade jag om mina problem och barnmorskan (som för övrigt var supertrevlig) frågade om jag ville testa spiral? Sagt och gjort, jaydess blev utskrivet och jag hämtade ut den en kort stund senare.

Men nu när jag börjar fundera på vad det innebär med spiral så börjar jag tvivla! Jag frågade om det gör ont att sätta in den och fick väl egentligen svaret "det är individuellt, men ta värktabletter innan". Men jag har så många fler frågor! Är man kapabel att ta sig hem själv efteråt? För min del innebär det att åka buss i 1,5 timme eller köra bil själv i drygt en timme, bör man ha med någon (som typ håller handen, ser till att man inte svimmar) eller nåt? Jag är så rädd! Jag har ingen att fråga så jag ber er om hjälp! Och snälla, inga elaka svar, jag vet att jag är fånig som gråter och är orolig, men det här är helt nytt för mig och tänk om inte det funkar heller?!

• Svar på tråden Byta från P-piller till spiral och jag är så rädd!
  • Linutis

Usch för p-piller. Jag gick på de o blev förstörd. Så jag beslöt att inte ha något alls. Funkade bra, kondom körde jag o sambon på. Alltså sen jag slöt med p piller är jag mig själv igen. Därför har jag inget nu o mår bättre är någonsin. Är 23 också. Va 3 år sen jag slöt med de. Jag hatar att mixtra med kroppen. Så gör de du känner för. Har hört att kopparspiral ska vara bästa, utan hormoner är de. Jag har också hört att det är individuellt MEN! jag vet många tjejer som har de o det gjorde AP svin ont. Mådde dåligt dagen efter också. Ja ta med dig någon. Va på den säkra sidan hade du inte haft någon att ta med så skulle jag kunna ställa upp!

• Anonym (Ta det lugnt)

Ta en Ipren och två Alvedon två timmar innan du har tiden. Och även en tampong insmord med Xylocain salva (finns på apotek) att föra långt in innan har jag läst om. Men ta ut den såklart jämnt före. ;) Det kommer nog gå bra! Visst kan du ta med någon om du vill. Kom ihåg att andas långsamt och djupt också och slappna av så brukar det gå mycket lättare! :) Tänk på att det är en liten baggis bara jämfört med att föda barn eller göra abort. Jaydess, Mirena och p-stav är mycket säkra preventivmedel. :)

• Gladhannapanna

Jag har kopparspiral nu, har haft hormonspiral och kopparspiral tidigare. Trivs bra med min spiral, min mens är som vanligt dock kortare cykel men det beror nog på att jag närmar mig klimakteriet.

Det känns att sätta in den, bm mäter djupet först för att spiralen ska hamna rätt, sedan sätter hon in spiralen. För mig har det gjort ganska ont under insättningen för att sedan bli som mensvärk resten av dagen. Det har klart varit värt det med tanke på att det går så fort att sätta in den och att den sitter i fem år!
    Lycka till!

• Skånetjej01

Jag har satt in spiral 2 ggr men tyckte inte att det gjorde särskilt ont. Men kan kanske bero på att jag bara har satt in de efter förlossningar o då har man ju vart med om mycke värre smärta :p

• Anonym (Inte ont)

Jag har satt in två gånger. Gör inte ont på mig. Mer en obehaglig känsla. Sen mensvärk efteråt. Inga problem att åka buss eller köra bil efteråt. De brukar sätta in den i samband med mens om man inte tidigare har fött barn. Det ska tydligen kännas mindre då

• ansii

Hej igen och tack för alla peppande ord!

Idag satte jag in spiralen (jag fasat för?). Jag tog med min pojkvän som satt i väntrummet och såg på tv ("ska jag lida ska han fan få se hur det kan vara efteråt" typ). Jag hade en jättetrevlig och supersnäll barnmorska som småpratade, skojade, kollade läget och som förklarade noga för mig vad som skulle hända och vad hon gjorde. Jag berättade att jag hade läst alla skräckhistorier på nätet för att vara förberedd och hon skrattade i medlidande och förklarade för mig "vad som var sant".

Det var ju obehagligt att ligga där och spreta, men det som gjorde så fruktansvärt ont att jag började storgrina och skaka var när hon tog tag i livmodertappen, då brast det totalt, den smärtan var jag inte beredd på (var nog 9/10)! Men hon var förstående och sa åt mig att andas, fortsatte sedan jag hade sagt att hon kunde fortsätta att förklara hur det skulle komma att kännas. Nästa gång det gjorde ont var när hon mätte livmodern, det gjorde nästan lika ont som när hon nöp till och sen också när hon vecklade ut spiralen gjorde det ont.

Så nu sitter jag här med "mensvärk" (för mig som sällan har haft mensvärk är det ön i mer obehagligt) och tycker synd om mig själv, försökte få medlidande av killen och fick lite grann men han ville helst inte veta (stöd tack?!)

Barnmorskan tyckte att jag var bra förberedd, jag hade tagit med mig pojkvännen som stöd ifall jag skulle må dåligt, åkte bil istället för buss, tagit Ipren innan och hade läst på lite. Och så sa hon att jag hade en fin livmoder med hals och tapp och allt vad det heter ;)

Det jag ska skriva nu är kanske inget för känsliga, hoppa över resten av stycket då :)

Jag känner mig "smutsig" och mår lite psykiskt illa av att ha ett främmande föremål i min kropp, typ som att jag "straffas" för att jag inte vill bli gravid, helknasigt att känna så men hade jag fått välja så var det ju inte jag som skulle skydda mig utan pojkvännen kunde väl testa manligt p-piller helt utan biverkning?

• Anonym (Snurrig)

Det där med att bli yr efteråt : jag har satt in spiral tre gånger och en av gångerna blev jag så yr att jag var tvungen att låna en brits en halvtimme och sen tog jag en taxi hem för jag vågade inte cykla. Men inte pga att det gjorde så ont utan bm sa att det är någon nerv där som gör en yr om man "bråkar" med livmodertappen. Vissa är mer känsliga. Så jag skulle avråda från att vara tvungen att köra bil direkt efteråt. Men efter jag kommit hem var jag helt bra och det är inget farligt.

• Anonym (nää)

Gör inte det spiraler sticks när man knullar

Svar på tråden Byta från P-piller till spiral och jag är så rädd!