Byta från P-piller till spiral och jag är så rädd!
Det kommer en lång text nu men om ni inte orkar läsa hela så scrolla till det sista stycket.
Lite bakgrundsinformation: jag är 23 år gammal, har haft fast förhållande i drygt två år, mitt första och hans andra (alltså första personen jag hade sex med).
Tidigt i förhållandet började jag med p-piller, Gestrina, och hade det i ett år. Under den tiden fick jag en massa mellanblödningar (kunde vara "mensfri" i några dagar max utspridda per månad) och jag blev nedstämd och fick mörka tankar. Efter ett år bytte jag till Prionelle 28 och det fungerade bra! Men pga mina föräldrars sjukdomshistorik med åderbråck och tioattacker så var de osäkra på om jag skulle få använda Prionelle eftersom det har en ökande risk av blodproppar. Jag fick testa iallafall men skulle hålla uppsikt över mina åderbråck som började komma.
Nu ett år senare så har det börjat göra ont i benen, åderbråcken har blivit tydligare och idag hos ungdomsmottagningen så berättade jag om mina problem och barnmorskan (som för övrigt var supertrevlig) frågade om jag ville testa spiral? Sagt och gjort, jaydess blev utskrivet och jag hämtade ut den en kort stund senare.
Men nu när jag börjar fundera på vad det innebär med spiral så börjar jag tvivla! Jag frågade om det gör ont att sätta in den och fick väl egentligen svaret "det är individuellt, men ta värktabletter innan". Men jag har så många fler frågor! Är man kapabel att ta sig hem själv efteråt? För min del innebär det att åka buss i 1,5 timme eller köra bil själv i drygt en timme, bör man ha med någon (som typ håller handen, ser till att man inte svimmar) eller nåt? Jag är så rädd! Jag har ingen att fråga så jag ber er om hjälp! Och snälla, inga elaka svar, jag vet att jag är fånig som gråter och är orolig, men det här är helt nytt för mig och tänk om inte det funkar heller?!